search

Ons nieuws van woensdag 8 oktober 2025

'I, Jack Wright': niets drijft mensen sneller uit elkaar dan een erfenis met zes nullen
Recensie

'I, Jack Wright': niets drijft mensen sneller uit elkaar dan een erfenis met zes nullen

Groeiende gretigheid en morele afbrokkeling zorgen voor een fascinerende spanningsboog.

Regie: Tom Vaughan | Cast: Nikki Amuka-Bird (Sally Wright), Daniel Rigby (John Wright), Gemma Jones (Rose Wright), John Simm (Gray Wright), Ruby Ashbourne Serkis (Emily Wright), Zoë Tapper (Georgia Wright), Harry Lloyd (DCI Hector Morgan), Liz Kingsman (DC Katie Jones), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 41-47 minuten | Jaar: 2025

I, Jack Wright combineert het beste van een klassieke whodunit met het venijn van een familiedrama. In korte afleveringen ontvouwt zich een verhaal vol hebzucht, wantrouwen en steeds verder vervagende morele grenzen. De Britse misdaadserie scoort sterren vanwege sterke acteerprestaties, de spanning en een originele vertelvorm.

Het verhaal begint met de dood van de rijke zakenman Jack Wright. Het verlies ontwricht zijn familie volledig, vooral wanneer zijn testament wordt voorgelezen. Het blijkt dat zijn vrouw en zonen onlangs zijn onterfd en dus miljoenen mislopen. Rechercheur Morgan en zijn collega Jones krijgen de zaak in handen en merken al snel dat er iets niet klopt. Jack is namelijk niet door eigen hand gestorven, maar vermoord. Terwijl het onderzoek vordert, raken de familieleden steeds wanhopiger.

Hebzucht is altijd een sterke drijfveer en dat geldt ook voor de personages in I, Jack Wright. De familieleden laten stuk voor stuk zien hoe ver ze bereid zijn te gaan voor geld en status. Sommigen hebben hun hele leven ingericht op de verwachting ooit een grote erfenis te ontvangen en wanneer dat ineens anders blijkt te lopen, slaat de paniek toe. De groeiende gretigheid en morele afbrokkeling van de personages zorgen voor een fascinerende spanningsboog.

De tegenstellingen tussen de personages zijn interessant en goed uitgewerkt. Bijvoorbeeld de zachtaardige ex-vrouw Rose, die met warmte en oprechte emotie over Jack praat en zelfs bereid is haar kleine deel van de erfenis af te staan. Daar tegenover staat de harde en driftige zoon Gray, die koste wat kost wil krijgen wat hem toekomt. Dat spanningsveld tussen empathie en hebzucht maakt de dynamiek binnen de familieleden boeiend om naar te kijken en de uitstekend gecaste acteurs weten hun rollen overtuigend neer te zetten.

De makers weten de spanning knap op te bouwen door het verhaal deels te vertellen met interviews voor een truecrimedocumentaire waar de personages aan meewerken. Aan het begin en einde van elke aflevering worden ze op een stoel neergezet en krijgen ze een microfoon opgespeld, waarna fragmenten uit hun interviews volgen.

Die gesprekken vinden jaren na de gebeurtenissen plaats, waardoor je als kijker weet dat er nog veel staat te gebeuren. Dat Jacks vrouw wordt geïnterviewd in de gevangenis verraadt bijvoorbeeld al dat de afloop voor haar allesbehalve rooskleurig is. Ook andere tussentijdse ontwikkelingen, van welgesteld tot volledig aan lager wal geraakt, versterken dat gevoel. Zo blijft de spanning voortdurend aanwezig. Je weet dat er iets onvermijdelijks gaat gebeuren, maar niet precies wat of wanneer.

Die interviews weten tevens op een slimme manier direct de verhaallijnen neer te zetten. Door de vraaggesprekken krijg je kleine stukjes informatie over de personages, waarbij letterlijk in beeld staat wie ze zijn en wat hun relatie is met Jack. Tegelijkertijd volg je de rechercheurs die diens moord onderzoeken. Door hun ondervragingen leer je de personages ook snel kennen en wordt duidelijk hoe ze zich tot elkaar verhouden.

I, Jack Wright heeft genoeg plotwendingen, interessante personages en vaart om de aandacht vast te houden en ook de manier waarop de verhaallijnen zich ontvouwen zorgt voor een serie die je niet snel afzet. Alleen het einde voelt wat teleurstellend. Een echte ontknoping blijft namelijk uit, waardoor een tweede seizoen slechts een kwestie van tijd lijkt.



'Boots': de harde en zachte kant van het Korps Mariniers
Recensie

'Boots': de harde en zachte kant van het Korps Mariniers

Een homoseksuele jongeman ontvlucht zijn thuissituatie door zich aan te melden bij de mariniers. Maar ook daar wordt hij lang niet door iedereen geaccepteerd.

Regie: Phil Abraham, Silas Howard, Peter Hoar | Cast: Miles Heizer (Cameron Cope), Max Parker (Liam Robert Sullivan), Liam Oh (Ray McAffey), Vera Farmiga (Barbara Cope), Nicholas Logan (Cary Wayne Howitt), Kieron Moore (Nicholas Slovacek), Rico Paris (Santos Santos), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 40-50 minuten | Jaar: 2025

Boots is de verfilming van The Pink Marine, waarin oud-marinier Greg Cope White beschreef hoe het hem als homoseksuele man verging bij het Korps Mariniers. In de serie wordt die rol gespeeld door Miles Heizer, die op perfecte wijze een balans vindt tussen kwetsbaarheid en ware moed. Zijn personage Cameron besluit zich aan te melden als marinier om zijn leven thuis te ontvluchten en sterker in zijn schoenen te staan, wat hem mogelijk meer oplevert dan hij zich vooraf had kunnen bedenken.

Boots speelt zich af in de jaren negentig, wat echter niet heel duidelijk zichtbaar is. Dat is direct een puntje van kritiek, want het verhaal had zich in elke periode kunnen afspelen. Enkel de minuscule sportbroekjes die door het peloton in menig aflevering worden gedragen verraden dat het verhaal zich in het verleden afspeelt. Het thema is echter van alle tijden, dus erg storend is dit niet.

Tijdens de eerste afleveringen kijk je vol ontzag naar hoe het er tijdens het bootcamp aan toegaat. De jongens worden uiterst hard aangepakt, vernederd en gestraft voor elke fout die ze maken. In eerste instantie lijkt dit een gruwelijk gebeuren, maar later zal blijken dat de drilmeesters op deze manier de jonge mariniers behoeden voor wat hen in de toekomst te wachten staat. Het einde is dan ook feestelijk en zelfs wat ontroerend.

Boots laat zien dat homoseksualiteit in de jaren negentig nog niet overal geaccepteerd werd, zeker niet binnen de cultuur van de mariniers. Het toeval wil dat drilmeester Sullivan ook homoseksueel is. Zijn verhaal en de loop van zijn carrière volgen dan ook een prachtige zijlijn die heel wat context geeft voor hoe er destijds over homoseksualiteit werd gedacht.

De makers nemen duidelijk een neutraal standpunt in. Het kan wellicht overkomen alsof zij zelf homofobe gevoelens hebben, maar wie verder kijkt zal zien dat ze zich puur bij de feitelijke situaties van het originele verhaal hebben gehouden. Er is nergens een oordeel te bekennen en hoewel het jammer is dat ze niet een klein beetje hebben laten doorschemeren dat dit soort opvattingen echt niet meer van deze tijd zijn, hebben zij op deze manier juist wel het meest pure verhaal laten zien.

Boots is daarom schrikwekkend en ontroerend tegelijk, want de prestaties van Cameron en zijn verleden wekken veel sympathie op bij de kijkers. Het verhaal is ook verrassend, omdat het zo puur en waargebeurd is. Deze kant van dergelijke verhalen wordt niet vaak genoeg belicht, wat de serie erg authentiek maakt. Daarnaast is het ook vermakelijk, door een vleugje humor af en toe. Bovendien wil je als kijker graag weten hoe Cameron het bootcamp doorstaat, wat je als snel op het puntje van je stoel laat zitten, zeker in combinatie met het hoge tempo van de serie.



Eindelijk eens een écht spannende paranormale serie: '"een glanzend en filmisch sausje"
Series / Nieuws

Eindelijk eens een écht spannende paranormale serie: '"een glanzend en filmisch sausje"

Een huiveringwekkende documentaire die échte paranormale ervaringen tot leven brengt.

Er is deze week een nieuwe horrorserie binnengekomen in de Netflix Top 10: True Hunting. Deze Amerikaanse documentaire staat nu op de vijfde plaats en trekt veel kijkers die op zoek zijn naar échte paranormale verhalen.

True Hunting is geproduceerd door James Wan, bekend om zijn griezelige producties als Saw en The Conjuring. Netflix omschrijft de serie als "onheilspellend, griezelig en horror". Deze documentaire bevat interviews en nagespeelde scènes met mensen die paranormale ervaringen hebben meegemaakt.

Gemengde reacties


Een Rotten Tomatoes-score is er niet, maar er zijn wel drie recensies te vinden: twee positief en één negatief. Op IMDb krijgt True Hunting een 5,8 uit 10.

"De korte pitch van True Haunting op Netflix lijkt meer van hetzelfde: weer een verhaal over een 'waargebeurd' spookhuis, maar nu met naspeelscènes met een glanzend en filmisch sausje," schrijft Jonathon Wilson van Ready Steady Cut in zijn recensie.

Paranormale verhalen


Wil jij True Hunting zien en zelf beoordelen of deze horrorserie echt spannend is? De serie is nu te streamen op Netflix.



De synopsis: In True Hunting worden waargebeurde paranormale ervaringen gedeeld door de mensen die ze zelf hebben meegemaakt. Door meeslepende naspeel-scènes en actuele interviews krijg je een persoonlijk inkijkje in deze huiveringwekkende belevenissen.
Eind deze maand pakt Netflix weer eens uit met een onvervalste Scandinavische thriller
Series / Trailer

Eind deze maand pakt Netflix weer eens uit met een onvervalste Scandinavische thriller

Een jonge agente infiltreert een gewelddadige drugsbende en raakt verstrikt in een gevaarlijk web van misleiding en loyaliteit.

De officiële trailer van de spannende nieuwe misdaadserie The Asset is verschenen. Deze Deense serie is binnenkort te zien op Netflix. In het eerste seizoen volgen we een undercoveragente die diep het criminele circuit binnendringt.

Het creatieve team achter The Asset bestaat uit Adam August, die eerder succes boekte met Follow the Money, en Frederik Ringtved, bekend van Hooligan. De regie is in handen van Samanou Acheche Sahlstrøm (Carmen Curlers) en Kasper Barfoed (Kastanjemanden).

Leven onder spanning


Het verhaal draait om Tea, een jonge agente die undercover moet gaan bij een gewelddadige drugsbende. Ze kruipt in de huid van een ander persoon en raakt bevriend met Ashley, de vriendin van de bendeleider. Naarmate Tea dieper in het leven van Ashley duikt, wordt de lijn tussen haar echte leven en haar undercoverbestaan steeds vager.

De hoofdrollen zijn voor Clara Dessau, Maria Cordsen en Afshin Firouzi. Dessau is bekend van haar rollen in de misdaadserie Den som dræber – Fanget af mørket en Carmen Curlers. Maria Cordsen speelde eveneens in Carmen Curlers en was daarnaast te zien in series als The New Nurses en Those Who Kill. Afshin Firouzi is bekend van zijn rollen in de politieke dramaserie Borgen en de thrillerseries Greyzone en Fredløs. Ze zijn dus geen onbekenden in de wereld van Scandinavische series.

Eind deze maand


De originele titel is Legenden, maar internationaal staat de misdaadserie bekend als The Asset. Vanaf 27 oktober exclusief te zien op Netflix.

Superhelden met grenzen: waarom overstappen tussen Marvel en DC zo zeldzaam is?
Series / Nieuws

Superhelden met grenzen: waarom overstappen tussen Marvel en DC zo zeldzaam is?

Marvel-acteurs verschijnen zelden in DC-films door drukke agenda's en wederzijdse loyaliteit.

Het blijft een fascinerende vraag die fans al jaren bezighoudt: waarom zien we zelden een bekende Marvel-acteur opduiken in een DC-film? Terwijl de superheldenuniversums elkaar op het witte doek lijken te beconcurreren, blijft de grens tussen beide werelden opvallend stevig.

Wie deelneemt aan het Marvel Cinematic Universe, tekent meestal voor meerdere films. Toch bestaat er geen publiek bekende bepaling die een overstap naar DC verbiedt. Officieel is er dus geen sprake van een contractuele blokkade, maar eerder van een stilzwijgende afspraak.

Een kwestie van loyaliteit


Marvel-baas Kevin Feige heeft eerder verklaard dat de contracten tegenwoordig flexibeler zijn dan in het verleden. Toch spreken acteurs zelf regelmatig over de langdurige verplichtingen die hun rollen met zich meebrengen. Chris Hemsworth grapte ooit dat het “illegaal” zou zijn om bij DC aan de slag te gaan, al bedoelde hij dat niet letterlijk. In de praktijk lijkt er vooral sprake van wederzijdse loyaliteit zolang iemand actief is binnen de MCU.

De verklaring is waarschijnlijk niet heel mysterieus. De productieagenda’s binnen het Marvel-universum zijn intensief en laten weinig ruimte voor andere megaprojecten. Bovendien is het voor studio’s commercieel onhandig als een acteur tegelijk wordt gepromoot als Marvel-held én als DC-personage.

Opvallende uitzonderingen


Er zijn een paar opvallende uitzonderingen die de overstap wél maakten. Ben Affleck speelde ooit Daredevil bij Marvel en werd later Batman bij DC. Halle Berry was te zien als Storm in X-Men en kreeg vervolgens de hoofdrol in Catwoman. Michael Keaton deed het zelfs andersom: hij was jarenlang het gezicht van Batman en verscheen later als Vulture in Spider-Man: Homecoming. Zulke voorbeelden blijven zeldzaam, maar tonen aan dat het niet onmogelijk is.

Nieuwe streamingwet in Amerika lost irritatie op waar iedereen last van heeft
Series / Nieuws

Nieuwe streamingwet in Amerika lost irritatie op waar iedereen last van heeft

Californië verplicht streamingdiensten om geluidsniveau van reclames gelijk aan programma's te houden.

Iedereen kent het: je kijkt rustig een serie en ineens knalt er een reclame door je woonkamer die drie keer zo hard staat als de aflevering zelf. In Nederland bestaat dit probleem tegenwoordig nog maar nauwelijks. Voor reguliere televisie gelden al jaren strikte geluidsnormen: reclames mogen niet luider zijn dan het programma dat eraan voorafgaat. In Amerika ligt dit anders.

In Californië is daar nu officieel een einde aan gekomen. Gouverneur Gavin Newsom heeft een nieuwe wet ondertekend die streamingdiensten verplicht om het geluidsniveau van reclames gelijk te houden aan dat van de programma’s zelf.

Baby wordt wakker


De zogenoemde SB 576-wet is unaniem aangenomen door het parlement van Californië. Streamingplatforms mogen reclames niet langer luider uitzenden dan films of series. Newsom zei daarover: “We hoorden Californiërs luid en duidelijk: niemand wil reclamegeluid dat harder is dan hun programma.” De aanleiding kwam van een medewerker van senator Thomas Umberg, wiens baby herhaaldelijk wakker werd van plotselinge reclames tijdens het streamen.

Hoewel de wet voortbouwt op de landelijke Amerikaanse CALM Act, geldt deze uitsluitend voor Californië. Buiten die staat mogen streamingdiensten de volumeknop voorlopig nog vrij gebruiken. Daarmee is het probleem voor miljoenen kijkers in Amerika dus nog niet opgelost.

Streaming Nederland


Er is in Nederland nog geen specifieke wet die het volume van reclames op platforms als Netflix, Videoland of Prime Video regelt. Tot nu toe lijken de verschillen beperkt, maar naarmate meer diensten betaalbare abonnementen mét reclame aanbieden, kan ook Nederland te maken krijgen met dezelfde ergernis die speelt in Amerika.

"Angstaanjagend goed!", Stephen King is zeer goed te spreken over deze nieuwe verfilming van zijn werk op HBO Max
Series / Nieuws

"Angstaanjagend goed!", Stephen King is zeer goed te spreken over deze nieuwe verfilming van zijn werk op HBO Max

Stephen King prijst HBO Max-serie 'IT: Welcome to Derry' als "angstaanjagend goed" en veelbelovend.

Stephen King heeft zich uitgesproken over de aankomende serie IT: Welcome to Derry, en zijn reactie zorgt voor grote verwachtingen. De bedenker van het iconische verhaal over Pennywise de clown noemt de nieuwe HBO Max-serie “angstaanjagend goed”. Dat is opmerkelijk, want King is doorgaans kritisch over verfilmingen van zijn werk.

De schrijver plaatste zijn mening op Threads, waar hij schreef: “WELCOME TO DERRY is amazing. First episode is terrifying.” Volgens kenners is dat de ultieme goedkeuring voor de makers Andy Muschietti, Barbara Muschietti en Jason Fuchs. De serie dient als prequel op de succesvolle films en verschijnt op 26 oktober bij HBO Max.

Een terugkeer naar Derry


Hoewel leden van de oorspronkelijke Losers’ Club niet terugkeren, kruipt Bill Skarsgård opnieuw in de huid van de moordlustige clown Pennywise. De cast bestaat verder uit Taylour Paige, James Remar, Jovan Adepo, Rudy Mancuso, Chris Chalk, Stephen Rider en Madeleine Stowe. Het verhaal speelt zich decennia voor de gebeurtenissen uit de films af en onderzoekt hoe het kwaad in Derry is ontstaan.

Regisseur Andy Muschietti gaf eerder aan dat het project is opgezet als een driedelige saga. “Elke keer dat Pennywise ontwaakt, vinden er rampzalige gebeurtenissen plaats,” vertelde hij in een interview. De eerste reeks speelt zich af in 1962, gevolgd door verhalen in 1935 en 1908. Zo wil Muschietti het mythische verleden van de clown stukje bij beetje blootleggen.

Stevige start


Met de goedkeuring van King zelf lijkt IT: Welcome to Derry een stevige start tegemoet te gaan. Fans hoeven niet lang meer te wachten om te zien of de serie de gruwel en spanning van het origineel weet te evenaren.

Slechts één seizoen kreeg deze thrillerserie de kans, maar daarna was het snel over en uit
Series / Specials

Slechts één seizoen kreeg deze thrillerserie de kans, maar daarna was het snel over en uit

Kiefer Sutherland speelde de hoofdrol in de thrillerserie 'Rabbit Hole', die na één seizoen werd geannuleerd.

Bijna tien jaar nadat Kiefer Sutherland voor de laatste keer te zien was als Jack Bauer in 24, speelde hij de hoofdrol in de spionage-thrillerserie Rabbit Hole (2023). Het werd toen overwegend positief ontvangen, maar uiteindelijk werd de serie na slechts één seizoen geannuleerd.

Rabbit Hole werd gecreëerd door John Requa en Glenn Ficarra, die al vaak samen hebben gewerkt aan verschillende projecten, waaronder de films Focus en Whiskey Tango Foxtrot (die ze regisseerden) en de series WeCrashed en Paradise (waarvan ze uitvoerend producent zijn).

Verhaal


Sutherland speelt de rol van John Weir, een bedrijfs­spion die bedreven is in misleiding en het verwoesten van levens. Tijdens zijn laatste missie keert een mysterieuze samenzwering zich tegen hem en laat hem zijn eigen wapens voelen door hem te beschuldigen van moord.

Hierdoor raakt hij verwikkeld in een kat-en-muisspel waarin hij vecht om zijn vrijheid terug te winnen. Terwijl hij probeert uit te vinden wie hem in de val heeft gelokt, geraakt hij verstrikt in intriges waarin niets is wat het lijkt.

Positief ontvangen


Naast Sutherland zijn ook Meta Golding, Enid Graham, Rob Yang, Walt Klink en Charles Dance te zien in de serie. Volgens Sutherland werd Rabbit Hole geïnspireerd door politieke thrillers zoals Three Days of the Condor, The Manchurian Candidate, Marathon Man en The Parallax View. Requa en Ficarra omschrijven de serie als een "paranoïde thriller".



De serie werd overwegend positief ontvangen en heeft een score van 76% op Rotten Tomatoes. Zo vonden de critici het een spannende serie, met interessante twists, maar soms zijn er te veel wendingen waardoor het wat verwarrend kan worden. De kritische consensus op de site luidt dan ook: "Hoewel Rabbit Hole soms net iets te veel wendingen kent, blijft Kiefer Sutherland boeiend in zijn welkome terugkeer naar het spionagegenre."

Eén seizoen


Ondanks de goede ontvangst werd Rabbit Hole een paar maanden nadat de laatste aflevering uitkwam geannuleerd na één seizoen. De annulering vond plaats als onderdeel van de bredere bezuinigingsmaatregelen van Paramount+, het bedrijf achter de serie.



Rabbit Hole is voorlopig de laatste serie waarin Sutherland speelde. Sindsdien was hij enkel te zien in films, waaronder de Clint Eastwood-film Juror #2 (2024). Op dit moment staan er geen andere series gepland voor Sutherland, maar hij zal wel te zien zijn in een aantal films die nu in postproductie zijn. En hij staat ook open om terug te keren als Jack Bauer.

Kijken?


Wil je Rabbit Hole zien? Je kunt de serie bekijken op SkyShowtime.
Een jonge Sarah Paulson speelde haar eerste grote rol in deze horrorklassieker
Series / Specials

Een jonge Sarah Paulson speelde haar eerste grote rol in deze horrorklassieker

Sarah Paulson begon haar acteercarrière met een rol in de horrorserie 'American Gothic'.

Sarah Paulson is intussen uitgegroeid tot een grote actrice, die in tal van films en series heeft gespeeld. Ze is vooral bekend door haar rollen in horror en thrillers, waaronder American Horror Story, waarvoor ze vijf Emmy-nominaties ontving.

Op 20-jarige leeftijd begon Paulson met haar acteercarrière en haar eerste grote rol in een serie was onmiddellijk in een horrorserie, die intussen is uitgegroeid tot een cultklassieker. De actrice was in 1995 namelijk te zien in American Gothic.

Cast


Deze horrorserie werd gecreëerd door Shaun Cassidy (ook bekend van o.a. Invasion en New Amsterdam) en geproduceerd door Sam Raimi en Rob Tapert, die succes hadden met onder meer Evil Dead en Xena: Warrior Princess. Hoewel het slechts één seizoen liep, was de serie een succes en was het ook het begin van een mooie carrière voor Paulson.

Paulson speelt een van de hoofdrollen in American Gothic, naast Gary Cole, Lucas Black, Paige Turco, Brenda Bakke, Jake Weber en Nick Searcy. De serie bevat ook terugkerende en eenmalige gastrollen, waaronder Bruce Campbell, Amy Steel, Pat Hingle, Evan Rachel Wood, Veronica Cartwright en Danny Masterson.

Verhaal


De serie speelt zich af in een klein stadje in South Carolina, dat wordt geregeerd door Sheriff Lucas Buck (Cole), een charismatische maar duivelse figuur met bovennatuurlijke krachten. Hij gebruikt zijn invloed om inwoners te manipuleren en hun duistere kanten aan te wakkeren.



De jonge Caleb Temple (Black) komt erachter dat Lucas Buck zijn biologische vader is, verwekt door verkrachting. Wanneer Calebs zus Merlyn (Paulson) door Buck wordt vermoord, keert haar geest terug om haar broer te beschermen tegen zijn vader en diens corrupte invloed. Samen met Dr. Crower (Weber) en Gail Emory (Turco) probeert Caleb te weerstaan aan Bucks verleiding en macht.

Eén seizoen


American Gothic bestaat uit 22 afleveringen, waarvan een aantal destijds niet op televisie werden getoond. De serie werd namelijk geannuleerd voordat de laatste paar afleveringen werden uitgebracht. Uiteindelijk werd de volledige serie uitgebracht op dvd, met de ontbrekende afleveringen.



Hoewel American Gothic lage kijkcijfers had (mede door een slechte tijdslotkeuze en verwarring over de uitzendvolgorde), kreeg het overwegend positieve recensies van critici. Sommigen prezen het als een van de beste nieuwe series van 1995, vooral vanwege de sterke sfeer, het acteerwerk (met name van Cole) en de duistere, gotische toon.

Cultklassieker


Er was echter ook kritiek op de serie van een aantal recensenten die het gewelddadige karakter van de serie bekritiseerden en de soms onevenwichtige verhaallijnen, die volgens hen te veel heen en weer sprongen tussen bovennatuurlijk drama en psychologische thriller.



American Gothic werd later herontdekt op dvd en streaming en kreeg erkenning als een ondergewaardeerde cultklassieker. Cole's vertolking van Lucas Buck wordt vaak geprezen als een van de meest sinistere tv-schurken van de jaren 90 en veel fans noemen de serie een "vergeten juweel" van de Amerikaanse horror-tv.

Kijken?


Wil je Paulson zien in American Gothic? Je kunt de serie niet vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar je kunt het wel kopen op dvd.
'Game of Thrones', 'House of the Dragon', 'A Knight of the Seven Kingdoms'; hoe loopt de tijdslijn nu precies?
Series / Nieuws

'Game of Thrones', 'House of the Dragon', 'A Knight of the Seven Kingdoms'; hoe loopt de tijdslijn nu precies?

HBO's nieuwe serie verkent Westeros opnieuw, maar waar zitten we op de tijdslijn?

HBO keert in 2026 terug naar Westeros, maar dit keer zonder draken, kronen of bloedige veldslagen. A Knight of the Seven Kingdoms speelt zich af in hetzelfde universum als Game of Thrones en House of the Dragon, maar verplaatst de aandacht van de troon naar het gewone volk. De serie laat een eenvoudiger tijd zien, ver voor de gebeurtenissen van de oorspronkelijke reeks, waar eer, armoede en overleven belangrijker zijn dan macht en magie.

De nieuwe productie is gebaseerd op de Dunk and Egg-verhalen van George R.R. Martin, waarvan het eerste deel, The Hedge Knight, in 1998 verscheen. Het verhaal speelt zich ongeveer vijftig jaar na de dood van de laatste draak af en bijna een eeuw vóór de start van Game of Thrones. In dat tijdperk reist ridder Ser Duncan “Dunk” the Tall (Peter Claffey) door Westeros met zijn jonge schildknaap Egg (Dexter Sol Ansell), die later zelf een belangrijke plaats in de geschiedenis zal innemen.

House of the Dragon


De gebeurtenissen in A Knight of the Seven Kingdoms spelen zich ruwweg 80 tot 100 jaar ná House of the Dragon af. De Targaryen-dynastie is dan al verzwakt door de burgeroorlog die bekendstaat als de Dance of the Dragons, en de laatste draak is gestorven. Wat ooit een tijdperk van vuur en macht was, is veranderd in een periode van verval en stilte. De serie toont dus het Westeros dat overblijft na de ondergang van de draken, een wereld die langzaam haar magie en koninklijke glans verliest.

Showrunner Ira Parker omschrijft de serie als een “reisverhaal” dat zich afspeelt in een wereld zonder magie en hofintriges. “Dit zou net zo goed veertiende-eeuws Engeland kunnen zijn,” zegt hij. De vergelijking met Game of Thrones houdt dan ook snel op: geen monumentale veldslagen of ingewikkelde politieke machinaties, maar een intiem portret van twee reizigers die proberen te overleven aan de rand van de beschaving.

Een nieuw hoofdstuk voor HBO’s fantasywereld


George R.R. Martin, die meeschrijft aan de reeks, noemde de eerste afleveringen “vol warmte en hart”. De serie vormt zo een brug tussen de glorietijd van de Targaryens en het begin van Game of Thrones. Nederlandse kijkers zullen A Knight of the Seven Kingdoms in januari 2026 kunnen zien via HBO Max, dat de reeks wereldwijd uitbrengt.

Netflix gaat all-in, absurd hoge kosten voor adembenemend laatste seizoen van de grootste serie ooit
Series / Nieuws

Netflix gaat all-in, absurd hoge kosten voor adembenemend laatste seizoen van de grootste serie ooit

Het laatste seizoen van 'Stranger Things' overtreft alle budgettaire verwachtingen met een recordhoog budget.

De bedragen rond het laatste seizoen van Stranger Things lijken alle logica te tarten. Terwijl fans reikhalzend uitkijken naar het slot van de Netflix-sensatie, gonst het in de industrie van de geruchten over een ongekend hoog budget dat zelfs blockbusters in de schaduw zou stellen.

Vanaf 27 november verschijnen de eerste vier afleveringen van seizoen vijf op Netflix. Daarna volgen drie delen op 25 december en sluit de serie af met een grote finale op 31 december. Het belooft een einde te worden met een schaal en intensiteit die het streamingtijdperk zelden heeft gezien.

Een financieel monster


Volgens bronnen zou Netflix tussen de vijftig en zestig miljoen dollar per aflevering hebben uitgegeven aan de laatste reeks. Dat brengt het totaalbedrag op een duizelingwekkende 400 tot 480 miljoen dollar. Daarmee zou Stranger Things niet alleen de duurste serie van Netflix zijn, maar mogelijk ook duurdere filmproducties als Star Wars: The Force Awakens en Jurassic World: Dominion overtreffen.

Een strijd om de troon


Met zulke bedragen betreedt de serie het zeldzame gezelschap van producties die meer dan 25 miljoen per aflevering kosten. Alleen Prime Video's The Lord of the Rings: The Rings of Power wist eerder de grens van 465 miljoen dollar te halen. Als de cijfers van Stranger Things kloppen, zou Netflix nu zelfs dat record kunnen verbreken.

Wat vaststaat: het afscheid van Hawkins wordt allesbehalve bescheiden. Netflix lijkt alles op alles te zetten om zijn populairste franchise met een knal te beëindigen en daar hangt blijkbaar een prijskaartje aan dat zijn weerga niet kent.

"Rauwer en overtuigend", zeer enthousiaste reacties op de trailer van "The Witcher" op Netflix
Series / Nieuws

"Rauwer en overtuigend", zeer enthousiaste reacties op de trailer van "The Witcher" op Netflix

Liam Hemsworth maakt positieve indruk als Geralt in seizoen 4 van 'The Witcher' op Netflix.

Het vertrek van Henry Cavill uit The Witcher zorgde destijds voor een storm aan reacties. Zijn norse uitstraling, korte uithalen en beheerste houding maakten hem tot de perfecte Geralt of Rivia. Cavill raakte zelfs gewond tijdens de opnames, een teken van zijn volledige inzet voor de serie. Toch lijkt het erop dat fans zich inmiddels hebben verzoend met zijn opvolger.

Na de release van de eerste trailer voor het vierde seizoen hebben kijkers een eerste indruk gekregen van Liam Hemsworth in de rol van Geralt, en de reacties zijn opvallend positief. Op sociale media wordt vooral zijn fysieke spel geprezen. Een gebruiker op Reddit schreef: “Hij heeft iets rauwers in zijn gevechtsstijl, en dat werkt goed.” Het lijkt erop dat veel fans bereid zijn de Australische acteur een eerlijke kans te geven.

Voorzichtig optimisme onder fans


De aankondiging van Cavills vertrek had het enthousiasme voor seizoen 4 flink getemperd, maar dat sentiment lijkt langzaam te kantelen. “Ik keek al uit naar het nieuwe seizoen, maar nu nog meer,” aldus een andere Redditor. “Liam ziet er goed uit als Geralt, beweegt overtuigend. En Ciri... ik ben gewoon enthousiast.”

Niet iedereen is echter meteen overtuigd. Sommige fans benadrukken dat Cavill onmisbaar blijft voor de identiteit van de serie, maar dat Hemsworth de kans verdient om zijn eigen interpretatie te brengen. “Cavill was geweldig, absoluut,” schreef een kijker. “Maar ik geef Liam een eerlijke kans. Mensen moeten niet meteen haten als iets anders is.”

Nieuwe fase voor The Witcher


Vanaf 30 oktober verschijnt het vierde seizoen van The Witcher op Netflix. De beelden doen vermoeden dat de toon iets duisterder wordt en dat Hemsworth vooral inzet op kracht en snelheid. Hij is niet Henry Cavill, maar dat hoeft ook niet. Zijn versie van Geralt lijkt het begin van een nieuw hoofdstuk voor de fantasyserie.

Gruwelijke zaak fascineert opnieuw: Prime Video biedt onverwachte true-crimeserie nadat Netflix dit al eerder deed
Series / Nieuws

Gruwelijke zaak fascineert opnieuw: Prime Video biedt onverwachte true-crimeserie nadat Netflix dit al eerder deed

Prime Video ontwikkelt een serie over de beruchte Gilgo Beach-moorden en verdachte Rex Heuermann.

Een van de meest beruchte moordzaken uit de Amerikaanse geschiedenis krijgt weer eens een serie, dit keer bij Prime Video. De streamingdienst werkt aan een documentaireserie over de zogenoemde Gilgo Beach-moorden, een reeks gruwelijke misdrijven die jarenlang Long Island in hun greep hielden.

De serie wordt ontwikkeld door Nacelle Company en Empress Films, met Emma Cooper als regisseur. Het project richt zich op Rex Heuermann, een architect uit New York die in 2023 werd gearresteerd en wordt verdacht van de moord op zeven vrouwen in de omgeving van Long Island. Tot zijn vermeende slachtoffers behoren onder meer de zogeheten Gilgo Four: Megan Waterman, Melissa Barthelemy, Amber Lynn Costello en Maureen Brainard-Barnes. Heuermann wacht momenteel zijn proces af.

Het verhaal achter de moorden


Prime Video omschrijft de serie als een blik achter de schermen van het onderzoek. Niet alleen de misdrijven zelf, maar ook de nasleep voor nabestaanden en het werk van politie en recherche staan centraal. Regisseur Emma Cooper vertelt: “Aan deze serie werken was een voorrecht. Het luisteren naar de families, het zien van hun kracht en het volgen van het onophoudelijke werk van de politie was even hartverscheurend als belangrijk. Uiteindelijk is dit hún verhaal.”

Naast Cooper zijn ook Eben Davidson van Empress Films en Brian Volk-Weiss, Cisco Henson, Matt Ochacher en Phil Donlon van Nacelle Company als uitvoerend producent betrokken. Lauren Anderson van Amazon MGM Studios benadrukt in een verklaring dat de makers vooral de verhalen van de nabestaanden willen laten spreken. “Hun ervaringen delen was voor iedereen die eraan meewerkte een diepe en nederige ervaring,” aldus Anderson.

Prime Video volgt de concurrentie


Met deze productie mengt Amazon zich in een drukbevolkte markt van waargebeurde misdaadseries over dezelfde zaak. Eerder brachten Netflix de documentaire Gone Girls: The Long Island Serial Killer en Peacock The Gilgo Beach Killer: House of Secrets uit, terwijl Investigation Discovery hierover al een eigen serie maakte.

Deze 4 huiveringwekkende Netflix-series zijn briljant, maar onder de radar gebleven
Series / Netflix-kijktip

Deze 4 huiveringwekkende Netflix-series zijn briljant, maar onder de radar gebleven

Met de duistere Halloweenperiode voor de deur zijn deze verborgen aanraders ideaal om aan je kijklijst toe te voegen.

Netflix biedt sinds 2013 een overvloed aan topseries in Nederland, maar tussen al die bekende titels schuilen verborgen parels die je misschien over het hoofd hebt gezien, en zeker niet mag missen. We hebben vier van deze hooggewaardeerde series voor je uitgezocht. Zijn deze titels iets voor jou?

JU-ON: Origins



In 2020 verscheen op Netflix de eerste serie binnen de bekende Japanse Ju-On-franchise. Na meerdere succesvolle Amerikaanse bewerkingen, bekend als de The Grudge-films, vonden de Japanse makers het tijd voor een eigen serie. Ook deze versie doet het uitstekend: op Rotten Tomatoes scoort de titel een sterke 83%.

Een paranormale onderzoeker zoekt in Ju-On: Origins geobsedeerd naar een vervloekt huis. Lang geleden gebeurde hier iets vreselijks met een moeder en haar kind.



Ghoul



India staat wereldwijd bekend om zijn muzikale en energieke Bollywoodproducties, maar zo nu en dan verrast het land met een ijzersterke horrorserie. Dat geldt ook voor deze titel, die bovendien pas de tweede Netflix-original uit India ooit was. Zowel pers als publiek waren enthousiast: op Rotten Tomatoes krijgt de serie een indrukwekkende score van 88%. Bekijk alle afleveringen op Netflix.

Ghoul - Een nieuwe militaire gevangene vertoont angstaanjagend gedrag, waardoor de zoektocht naar de waarheid voor een jonge verhoorder verandert in een strijd om te overleven.



The Haunting of Hill House



Na de film Gerald's Game was dit de eerste samenwerking tussen filmmaker Mike Flanagan en Netflix. De serie, met onder anderen Victoria Pedretti en Michiel Huisman, sloeg direct aan bij publiek en pers, al is hij inmiddels wat naar de achtergrond verdwenen. Toch blijft de waardering onverminderd hoog, met een indrukwekkende Rotten Tomatoes-score van 93%.

Afwisselend tussen verleden en heden wordt een gebroken familie geconfronteerd met de angstaanjagende herinneringen aan hun oude huis en de gebeurtenissen die hen er ooit uit verdreven. Ontdek het in The Haunting of Hill House.



Chucky



Weinig horrorfranchises zijn zo iconisch als Child's Play. De reeks over de moordlustige pop Chucky groeide uit tot een wereldwijd fenomeen en kreeg in 2021 een eigen serie, met opnieuw Brad Dourif als de herkenbare stem van de pop. De serie werd lovend ontvangen en behaalt op Rotten Tomatoes een bijna perfecte score van 94%. Alle afleveringen zijn nu te streamen op Netflix.

Chucky - Een gepeste tiener vindt troost in een oude pratende pop, maar dan ontdekt hij dat zijn plastic metgezel de beruchte seriemoordenaar Chucky is.

Nikolaj Coster-Waldau over het einde van 'Game of Thrones'
Series / Nieuws

Nikolaj Coster-Waldau over het einde van 'Game of Thrones'

Nikolaj Coster-Waldau blijft mild tegenover kritiek op het omstreden einde van Game of Thrones.

Weinig series hebben zoveel verdeeldheid gezaaid als het slot van Game of Thrones. Terwijl veel fans het einde nog altijd zien als een smet op de serie, blijft acteur Nikolaj Coster-Waldau opvallend mild over de manier waarop het afliep met zijn personage Jaime Lannister. In een interview liet de Deense acteur weten dat hij het hevige verzet tegen de laatste afleveringen vooral logisch vindt, maar niet overdreven serieus neemt.

“Het was te verwachten,” zei Coster-Waldau. “Hoe kun je ooit een einde maken dat iedereen tevreden stelt? Mensen mogen vinden wat ze willen, maar het blijft gewoon een televisieserie. Iemand vertelt een verhaal, en soms bevalt het einde je niet.” Daarmee nam hij afstand van de verontwaardiging die de slotaflevering The Iron Throne in 2019 bij het grote publiek opriep.

Een personage met tegenstrijdigheden


Coster-Waldau kreeg tijdens het interview ook vragen over Jaime’s omstreden einde. De ridder die ooit bekendstond als de ‘Kingslayer’ had door de seizoenen heen een opvallende ontwikkeling doorgemaakt, van arrogante edelman tot moreel worstelende held. Toch keert hij in het laatste seizoen terug naar zijn zus en geliefde Cersei, een keuze die velen als karakterverraad zagen.

Volgens Coster-Waldau paste dat juist bij Jaime. “Hij weet dat het slecht afloopt, maar dat is wie hij is. Voor even denkt hij dat hij kan ontsnappen aan zijn lot, maar uiteindelijk blijft hij trouw aan wat hem definieert,” zei hij. Dat hij en Cersei samen sterven onder het puin van de Red Keep, noemt de acteur zelfs een “mooi einde voor dat stel.”

Onverminderd trots op het slot


Coster-Waldau blijft dus achter de creatieve keuzes staan, ondanks de aanhoudende kritiek op het overhaaste slotseizoen. “Er zat logica in, zonder dat het voorspelbaar werd,” aldus de acteur. Zijn genuanceerde houding contrasteert met de woede van veel fans, maar past bij zijn nuchtere kijk op het vak. Voor hem was Game of Thrones een uniek hoofdstuk, ongeacht hoe het eindigde.

Op deze streamingdienst kijk je straks 'One Battle After Another' met Leonardo Dicaprio
Films / Nieuws

Op deze streamingdienst kijk je straks 'One Battle After Another' met Leonardo Dicaprio

De ijzersterk ontvangen zwarte actiekomedie staat over een tijdje op HBO Max.

Met een Tomatometer-score van 95 procent, een Popcornmeter van 85 procent en een 8,4 als IMDb-cijfer is One Battle After Another van Paul Thomas Anderson een van de beste ontvangen grote originele films van het jaar.

Financieel gaat het minder met de peperdure productie. De R-rated film zou maar liefst zo'n $175 miljoen hebben gekost, maar de opbrengst is na twee weekenden pas net de $100 miljoen gepasseerd.

Streaming
Met de komst van de nodige enge films in het kader van Halloween, lijkt het erop dat One Battle After Another zijn weg snel naar Video on Demand zal vinden, en niet veel later op een streamingdienst zal staan.

Die streamingdienst zal HBO Max zijn, aangezien Warner Bros. Pictures zowel de productiemaatschappij als de distributeur is. Wanneer de One Battle After Another exact als thuisversie verschijnt is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de film eind oktober / begin november op VOD verschijnt en begin december op HBO Max. Op diensten als Prime Video en Apple TV+ is de thriller al voor te bestellen voor zo'n 15 piek.

Prijzig
Warner Bros. keurde een budget van $115 miljoen goed, maar dit liep volgens berichten op tot $175 miljoen. De studio zal er niet zo heel erg mee zitten dat de film van Leonardo DiCaprio niet zo enorm goed scoort financieel. De acteur heeft heel wat hits gemaakt met Warner Bros.