Series / Nieuws
Meer dan 45 miljoen! Zeldzame en geheimzinnige info over het aantal abonnees van deze gigantische streamingsdienst
Apple TV heeft aanzienlijk meer dan 45 miljoen abonnees dankzij focus op hoogwaardige eigen content.
Apple houdt traditiegetrouw zijn kaarten stevig tegen de borst over het aantal abonnees, maar deze keer kwam er toch iets los. In een zeldzaam moment van openheid bevestigde topman Eddy Cue dat Apple TV inmiddels ‘aanzienlijk meer dan 45 miljoen abonnees’ telt. Daarmee laat de dienst zien dat hij zich stevig heeft genesteld tussen giganten als Netflix en HBO, ondanks een veel beperktere catalogus.
Officiële cijfers worden zelden gedeeld door het bedrijf. De enige bekende eerdere schatting, uit maart 2025, sprak van 45 miljoen abonnees wereldwijd. Cue nuanceerde dat cijfer onlangs in een gesprek met Matt Belloni in de podcast The Town: “Het echte aantal ligt aanzienlijk hoger.” Details gaf hij niet, maar volgens Amerikaanse marktanalyse ligt Apple daarmee dicht bij Hulu, dat op circa 55 miljoen betalende kijkers staat.
De groei van Apple TV is opmerkelijk, juist omdat de dienst uitsluitend leunt op eigen producties. Waar concurrenten massaal oude series en aangekochte films gebruiken om abonnees te trekken, vertrouwt Apple volledig op original content. Dat brengt risico’s mee, zeker toen de schrijversstaking van 2023 de productie maandenlang stillegde. Cue erkende dat het tempo toen terugviel, maar noemde de huidige positie van de dienst “sterk en stabiel.”
De strategie lijkt te werken. In 2024 sleepte Apple TV tien Primetime Emmy Awards in de wacht, met titels als Ted Lasso en Severance als grote prijspakkers. Het merk richt zich nadrukkelijk op kwaliteit boven kwantiteit. Dat verklaart waarom de catalogus relatief klein blijft, maar wel een constante stroom aan onderscheidingen oplevert.
In augustus verhoogde Apple de prijzen van de abonnementen. Toch lijkt de stijgende prijs de groei niet te remmen. De focus op zorgvuldig geproduceerde, prestigieuze series heeft de reputatie van Apple TV verstevigd in een markt die steeds concurrender wordt.
Officiële cijfers worden zelden gedeeld door het bedrijf. De enige bekende eerdere schatting, uit maart 2025, sprak van 45 miljoen abonnees wereldwijd. Cue nuanceerde dat cijfer onlangs in een gesprek met Matt Belloni in de podcast The Town: “Het echte aantal ligt aanzienlijk hoger.” Details gaf hij niet, maar volgens Amerikaanse marktanalyse ligt Apple daarmee dicht bij Hulu, dat op circa 55 miljoen betalende kijkers staat.
Een kleine speler met een grote naam
De groei van Apple TV is opmerkelijk, juist omdat de dienst uitsluitend leunt op eigen producties. Waar concurrenten massaal oude series en aangekochte films gebruiken om abonnees te trekken, vertrouwt Apple volledig op original content. Dat brengt risico’s mee, zeker toen de schrijversstaking van 2023 de productie maandenlang stillegde. Cue erkende dat het tempo toen terugviel, maar noemde de huidige positie van de dienst “sterk en stabiel.”
Gerelateerd nieuws
De strategie lijkt te werken. In 2024 sleepte Apple TV tien Primetime Emmy Awards in de wacht, met titels als Ted Lasso en Severance als grote prijspakkers. Het merk richt zich nadrukkelijk op kwaliteit boven kwantiteit. Dat verklaart waarom de catalogus relatief klein blijft, maar wel een constante stroom aan onderscheidingen oplevert.
Prijzen omhoog, ambities ook
In augustus verhoogde Apple de prijzen van de abonnementen. Toch lijkt de stijgende prijs de groei niet te remmen. De focus op zorgvuldig geproduceerde, prestigieuze series heeft de reputatie van Apple TV verstevigd in een markt die steeds concurrender wordt.