Series / Nieuws
Compleet verzonnen of dichtbij de waarheid; hoe 'echt' is de hitserie 'Landman' nu eigenlijk?
De serie "Landman" onthult op dramatische wijze de olie-industrie in Texas, balancerend tussen feit en fictie.
Met Landman richt Taylor Sheridan zich opnieuw op een afgebakende Amerikaanse wereld die zelden van binnenuit wordt getoond. Ditmaal staat de olie industrie in West Texas centraal, een omgeving waarin arbeiders, zakenlui en extreme belangen samenkomen. Volgens mede bedenker Christian Wallace balanceert de serie bewust tussen feitelijke juistheid en dramatische uitvergroting.
Wallace is binnen de productie degene die waakt over de geloofwaardigheid. De serie is gebaseerd op zijn podcast Boomtown, waarin hij de olie industrie al jaren volgt. Hij werkte zelf als roughneck op boorplatforms en groeide op in een familie die nauw verbonden was met het olieveld. Die achtergrond gebruikt hij op de set om details te controleren en waar nodig bij te sturen, terwijl Sheridan zich richt op het verhaal en de spanningsboog.
Volgens Wallace is het voortdurend zoeken naar het juiste midden. Hij komt uit de journalistiek en hecht aan feitelijke nauwkeurigheid, maar erkent dat televisie in de eerste plaats moet boeien. Daarom worden echte boorinstallaties en echte arbeiders gebruikt, terwijl complexe processen soms worden vereenvoudigd met visuele hulpmiddelen. Dat kan voor kenners herkenbaar overdreven zijn, maar helpt het bredere publiek te begrijpen wat er op het spel staat.
De grotere dan levensgrote personages in Landman zijn volgens Wallace geen pure fantasie. In de olievelden en in Texas in het algemeen lopen veel uitgesproken types rond. Personages als Tommy Norris combineren eigenschappen van meerdere functies, omdat een realistisch portret van één specifieke baan te statisch zou zijn voor een dramaserie. Die samenvoeging maakt het verhaal dynamischer zonder de kern van het werk te verliezen.
Ook elementen die extreem lijken, zoals de betrokkenheid van kartels, zijn deels gebaseerd op ware gebeurtenissen. Wallace benadrukt dat hij nooit iemand heeft ontmoet die ontvoerd werd tijdens zijn werk, maar dat smokkel, oliediefstal en clandestiene operaties in afgelegen gebieden wel degelijk voorkomen. De serie gebruikt zulke verhalen als fundament en vergroot ze uit.
Volgens Wallace hoopt Landman vooral inzicht te geven in een sector waar weinig mensen bij stilstaan, terwijl iedereen er dagelijks afhankelijk van is. De serie toont discussies en overtuigingen die binnen de industrie leven en zelden op televisie te zien zijn. Kijk de eerste twee seizoenen van Landman op SkyShowtime!
Wallace is binnen de productie degene die waakt over de geloofwaardigheid. De serie is gebaseerd op zijn podcast Boomtown, waarin hij de olie industrie al jaren volgt. Hij werkte zelf als roughneck op boorplatforms en groeide op in een familie die nauw verbonden was met het olieveld. Die achtergrond gebruikt hij op de set om details te controleren en waar nodig bij te sturen, terwijl Sheridan zich richt op het verhaal en de spanningsboog.
Feiten versus drama
Volgens Wallace is het voortdurend zoeken naar het juiste midden. Hij komt uit de journalistiek en hecht aan feitelijke nauwkeurigheid, maar erkent dat televisie in de eerste plaats moet boeien. Daarom worden echte boorinstallaties en echte arbeiders gebruikt, terwijl complexe processen soms worden vereenvoudigd met visuele hulpmiddelen. Dat kan voor kenners herkenbaar overdreven zijn, maar helpt het bredere publiek te begrijpen wat er op het spel staat.
Gerelateerd nieuws
De grotere dan levensgrote personages in Landman zijn volgens Wallace geen pure fantasie. In de olievelden en in Texas in het algemeen lopen veel uitgesproken types rond. Personages als Tommy Norris combineren eigenschappen van meerdere functies, omdat een realistisch portret van één specifieke baan te statisch zou zijn voor een dramaserie. Die samenvoeging maakt het verhaal dynamischer zonder de kern van het werk te verliezen.
Wat dichter bij de realiteit ligt dan gedacht
Ook elementen die extreem lijken, zoals de betrokkenheid van kartels, zijn deels gebaseerd op ware gebeurtenissen. Wallace benadrukt dat hij nooit iemand heeft ontmoet die ontvoerd werd tijdens zijn werk, maar dat smokkel, oliediefstal en clandestiene operaties in afgelegen gebieden wel degelijk voorkomen. De serie gebruikt zulke verhalen als fundament en vergroot ze uit.
Volgens Wallace hoopt Landman vooral inzicht te geven in een sector waar weinig mensen bij stilstaan, terwijl iedereen er dagelijks afhankelijk van is. De serie toont discussies en overtuigingen die binnen de industrie leven en zelden op televisie te zien zijn. Kijk de eerste twee seizoenen van Landman op SkyShowtime!