Series / Nieuws
Waarom ziet dit personage er compleet anders uit in het laatste seizoen van 'Stranger Things'?
Vecna's uiterlijk in seizoen vijf van Stranger Things is grotendeels digitaal en geëvolueerd na verwondingen.
Wie Stranger Things seizoen vijf heeft gezien, merkt meteen dat Vecna er ineens totaal anders uitziet dan voorheen. Het uiterlijk wijkt sterk af van de meer menselijke verschijning uit het vierde seizoen en roept vragen op over wat er precies is veranderd.
Volgens make up supervisor Barrie Gower is het nieuwe ontwerp grotendeels digitaal tot stand gekomen. In seizoen vier bestond Vecna vooral uit protheses en fysieke effecten, waardoor Jamie Campbell Bower dagelijks tot zeven uur in de grimeerstoel zat. Voor seizoen vijf werd dat teruggebracht naar ongeveer drie uur per dag omdat een groot deel van het personage nu met CGI wordt vormgegeven.
De makers wilden Vecna laten evolueren na de gebeurtenissen uit het vorige seizoen. In plaats van een vervormde menselijke figuur bestaat zijn lichaam nu uit gemuteerde ranken en open ruimtes. Gower gaf aan dat het doel was om door zijn lichaam heen te kunnen kijken, iets wat met alleen praktische effecten niet haalbaar zou zijn. Daarom is gekozen voor een volledig digitale aanpak waarin holtes in armen en torso zichtbaar zijn.
De verandering sluit aan op het slot van seizoen vier waarin Vecna zwaar gewond raakt door vuur en hagelgeweren. Showrunner Matt Duffer verklaarde dat het personage daarna tijd nodig had om zich te herstellen en zijn lichaam opnieuw op te bouwen in een sterkere vorm. Dat herstelproces is letterlijk zichtbaar gemaakt in het nieuwe ontwerp.
De overstap naar CGI had ook gevolgen voor de productieplanning. Minder tijd in de make up stoel betekende dat opnamedagen efficiënter konden worden ingericht, al vergde het digitale werk achteraf extra inspanning in de post-productie. De visuele stijl van Vecna moest bovendien zowel zijn nieuwe kracht als zijn eerdere verwondingen laten zien.
Volgens make up supervisor Barrie Gower is het nieuwe ontwerp grotendeels digitaal tot stand gekomen. In seizoen vier bestond Vecna vooral uit protheses en fysieke effecten, waardoor Jamie Campbell Bower dagelijks tot zeven uur in de grimeerstoel zat. Voor seizoen vijf werd dat teruggebracht naar ongeveer drie uur per dag omdat een groot deel van het personage nu met CGI wordt vormgegeven.
Meer gaten, minder huid
De makers wilden Vecna laten evolueren na de gebeurtenissen uit het vorige seizoen. In plaats van een vervormde menselijke figuur bestaat zijn lichaam nu uit gemuteerde ranken en open ruimtes. Gower gaf aan dat het doel was om door zijn lichaam heen te kunnen kijken, iets wat met alleen praktische effecten niet haalbaar zou zijn. Daarom is gekozen voor een volledig digitale aanpak waarin holtes in armen en torso zichtbaar zijn.
Gerelateerd nieuws
De verandering sluit aan op het slot van seizoen vier waarin Vecna zwaar gewond raakt door vuur en hagelgeweren. Showrunner Matt Duffer verklaarde dat het personage daarna tijd nodig had om zich te herstellen en zijn lichaam opnieuw op te bouwen in een sterkere vorm. Dat herstelproces is letterlijk zichtbaar gemaakt in het nieuwe ontwerp.
Effect op productie
De overstap naar CGI had ook gevolgen voor de productieplanning. Minder tijd in de make up stoel betekende dat opnamedagen efficiënter konden worden ingericht, al vergde het digitale werk achteraf extra inspanning in de post-productie. De visuele stijl van Vecna moest bovendien zowel zijn nieuwe kracht als zijn eerdere verwondingen laten zien.