Blu-Ray Review: Gotham (seizoen 2)

Blu-Ray Review: Gotham (seizoen 2)

Dit keer met meer verhaal.

Schrijver: Bruno Heller | Cast: Ben McKenzie (Rechercheur James Gordon), Donal Logue (Rechercheur Harvey Bullock), Robin Lord Taylor (Oswald Cobblepot), Camren Bicondova (Selina "Cat" Kyle), David Mazouz (Bruce Wayne), e.a. | Uitzending serie: 2014 - heden | Tv-zenders: FOX | Veronica

Nadat FOX in 2014 startte met een 'case of the week'-insteek voor hun DC-superheldenserie Gotham werd dit voor het tweede seizoen aangepast naar een verhaal met een rode draad en meer aandacht voor de vele slechteriken uit het DC-universum. Ondanks een iets beter ontvangst zag FOX de kijkcijfers wel dalen van de serie rond voornamelijk Ben McKenzie's James Gordon en Donal Logue's Harvey Bullock. Onlangs verscheen het tweede seizoen op Blu-ray.

In het tweede seizoen bestrijden detectives Jim Gordon en Harvey Bullock de wildgroei aan corruptie in Gotham City, maar de grauwe metropool wemelt van de ambitieuze criminele maniakken zoals de Penguin, Edward Nygma, Professor Hugo Strange, Victor Fries en Barbara Kean. Intussen laten miljardair Theo Galavan en zijn zus Tabitha zich in met gedetineerden uit het Arkham Asylum.

Serie: Gotham - Seizoen 2 | Aantal discs 4 x Blu-Ray | Afleveringen: 22 x ca. 42 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5051888220795 | Release: oktober 2016 | Met dank aan: Warner Home Video

De vier schijven van deze Blu-Ray uitgave van het tweede seizoen van Gotham zitten verpakt in een iets dikkere Blu-ray keepkase, met daaromheen een stevige insteekhoes. In de keepcase staan heel netjes de titels van de afzonderlijke afleveringen vermeld. Ook wordt duidelijk op welke schijf de extra's staan en deze krijgen zelfs een korte tekstuele inleiding.

De beeldkwaliteit van het tweede seizoen is opnieuw netjes. Dit was bij het eerste seizoen ook al het geval. Het beeld is over het algmeen behoorlijk grauw en er is behoorlijk wat aangepast aan de kleuren. Denk maar aan de scènes rond Mr. Freeze. Deze tonen behoorlijk blauw. Dit sluit prima aan op de film noir-stijl. De donkere scènes behouden redelijk de details en de scherpte is uitstekend. Er is enige niet storende (bedoelde) filmgrain waarneembaar.

Het geluid wordt aangeleverd door een DTS-HD 5.1 track, met voldoende surround effects in de meer actierijke scènes, al ligt de nadruk op de dialoog.

Bonusmateriaal
De extra's staan verspreid over alle vier schijven. Met name op de vierde schijf staan de hoofd-extra's met de drie meer omvangrijke featurettes Gotham by Noir Light, Alfred: Batman's Greatest Ally en Cold Hearted: The Tale of Victor Fries.

De eerste duurt zo'n 25 minuten en gaat over de grauwe (film noir) wijze waarop de serie is opgenomen. Deze featurette staat hier breder bij stil en er komen heel wat crew-leden aan het woord. Alfred: Batman's Greatest Ally (20 minuten) zoomt breed in op het personage Alfred Pennyworth, niet alleen in Gotham maar bijvoorbeeld ook de comics. Cold Hearted: The Tale of Victor Fries besteedt 10 minuten aan het personage dat uitgroeit tot Mr. Freeze.

En dan zijn er ook nog veel korte featurettes over vele andere personages en wat andere korte promotionele featurettes. Tevens kun je een blik werpen op San Diego Comic-Con panel in 2015.

Derde seizoen al afgetrapt
Het derde seizoen is al gestart en de eerste aflevering "Better to Reign in Hell..." trapte af met een nette 6,1 miljoen kijkers. Ondertussen is seizoen 3 vier afleveringen oud en in totaal moeten er 22 episodes verschijnen. Of er een vierde seizoen komt is nog niet bekend. Hieronder de Comic Con trailer voor het huidige seizoen: