Tv-serie op Dvd: Sleepy Hollow (seizoen 3)

De serie ontwikkeld door Alex Kurtzman en Roberto Orci.

Bedenkers: Alex Kurtzman | Roberto Orci | Phillip Iscove | Len Wiseman | Cast: Tom Mison (Ichabod Crane, Esq.), Nicole Beharie (Nicole Beharie), Lyndie Greenwood (Jenny Mills), Nikki Reed (Betsy Ross), Shannyn Sossamon (Pandora), Zach Appelman (Joseph Corbin), Lance Gross (Daniel Reynolds) e.a. | Uitzending serie: 2013 - heden | Tv-zenders: FOX

Dit jaar verscheen alweer het derde seizoen van Sleepy Hollow op de zender Fox. De reeks is gebaseerd op The Legend of Sleepy Hollow van Washington Irving uit 1820 en heeft met een schuin oog gekeken naar de gelijknamige film uit 1999 van Tim Burton. Het derde seizoen introduceerde flink wat niet personages en er was zelfs een cross-over met de serie Bones. Het ontvangst was wat mild en de kijkcijfers kregen ook een flinke tik. Onlangs verscheen seizoen 3 op Dvd.

In het meest recente seizoen ontvangt Abbie een bericht van Ichabod Crane nadat ze elkaar maanden niet hebben gezien. Het wordt snel duidelijk dat het kwaad wederom op de loer ligt. Demonen, heksen en veel andere vijanden komen naar Sleepy Hollow toe en daar steken Abbie en Ichabod een stokje voor.

Uitgave: Sleepy Hollow - seizoen 3 | Aantal discs 5 x Dvd | Afleveringen: 18 x gem. 43 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8712626063223 | Release: oktober 2016 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De vijf schijven van deze Dvd-uitgave van het derde seizoen van Sleepy Hollow zitten per stuk vastgeklinkt in een dunne Dvd-keepcase, met daaromheen een insteekhoes. Achterop de losse cases staan de titels van de afleveringen, inclusief een korte synopsis.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave van de Fox-serie is toch wat mager. Ondanks dat er per schijf slechts drie afleveringen te bekijken zijn, is het beeld erg korrelig en lijkt de transfer wat gehaast te zijn verwerkt. De kleuren ogen te zwaar aangezet en ook de zeer zwakke detailweergave tijdens de vele donkere scènes valt op. Dit had echt beter gekund. De visuele effecten zijn zwak tot redelijk en daardoor altijd duidelijk zichtbaar. Het geluid komt via een surround Dolby Digital-track. Deze onderscheidt zich niet echt, maar laat wel van zich horen bij de doorlopend zeer herkenbare muzikale ondersteuning.

Toch wel bonusmateriaal
Ondanks dat er op de hoes en op de schijven niet wordt gewezen op bonusmateriaal, staat er op een de schijven wel degelijk wat extra's. Mocht je nog niet genoeg hebben gehad aan de niet verwijderde beelden met een speelduur van zo'n 12 uur, dan tref je op de vijfde schijf een half uur aan verwijderde scènes aan. Ook is er een Gag Reel te bekijken van ruim 4 minuten.

Seizoen 4 start in januari, met nieuwe personages
Ondanks de dalende kijkcijfers, werd het vierde seizoen van Sleepy Hollow al in mei aangekondigd en deze start op 6 januari aanstaande. Het seizoen bestaat na twee keer 18 afleveringen voor seizoen 2 en 3 uit 'slechts' 13 afleveringen. De eerste aflevering heeft Columbia en gedurende het seizoen worden de nodige nieuwe personage geintroduceerd. Tom Mison is gewoon weer van de partij als Ichabod Crane. Een trailer is nog niet beschikbaar en dit seizoen zou zomaar de laatste kunnen zijn.