Dvd-recensie: 'Game of Thrones' seizoen 6

Al onze helden zijn nu ook thuis terug.

Bedacht door: D.B. Weiss & David Benioff | Cast: Emilia Clarke (Daenerys Targaryen), Kit Harington (Jon Snow), Lena Headey (Cersei Lannister), Maisie Williams (Arya Stark), Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister) | Jaar: 2011-heden | Zender: HBO

Sinds 2011 kunnen we genieten van het wel en wee van een hele rits inwoners van de fictieve continenten Westeros en Essos. In HBO's Game of Thrones staat de altijd voortdurende strijd om macht centraal. Afgelopen jaar werd het laatste seizoen van gewone lengte "“ tien afleveringen "“ uitgezonden en was te merken dat de serie snel richting een conclusie gaat. Dat zesde seizoen is nu op Blu-ray en Dvd te koop.

Het vijfde seizoen eindigde met een boel schokkende momenten. De bloederige moord die op Jon Snow gepleegd werd door zijn eigen mensen, de poging tot moord op Daenerys in de vechtputten van Mereen en Cersei's publieke vernedering op de straten van King's Landing. De overlevenden in Westeros en Essos weten zich echter te herpakken en werken allemaal door richting hun onzekere lotsbestemming. Bekende gezichten vormen nieuwe allianties om hun strategische kansen om te overleven te vergroten en nieuwe personages mengen zich vanuit alle windstreken in het politieke steekspel.

Het seizoen werd goed ontvangen, met vooral in aflevering negen een ongelofelijk hoogtepunt in de vorm van de Battle of the Bastards. In die aflevering kwamen twee grote legers tegenover elkaar te staan in een veldslag die maar liefst een uur duurde. Niet slecht voor een televisieserie en dat was te zien in de kijkcijfers, die tien procent gegroeid zijn ten opzichte van eerdere seizoenen. Gemiddeld keken er 7,69 miljoen mensen in de Verenigde Staten naar de show.

Dvd: [url2=https://www.serietotaal.nl/9/game-of-thrones]Game of Thrones[url2] Seizoen 6 | Duur: 10 x 53 minuten | Release: november 2016 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Dolby Digital: Engels 5.1, Frans 5.1, Spaans 5.1, Duits 5.1 | Ondertiteling: Nederland, Frans, Spaans, Duits| Discs: 5x Dvd | EAN: 55-051888-222157 | Met dank aan: Warner Bros. / HBO

HBO levert het seizoen aan in een mooie Dvd-hoes. We krijgen een apart ontworpen slipcover, die om een stevige kartonnen cover zit. In die cover tref je een traditionele Dvd-hoes aan, wat dan eigenlijk weer een beetje jammer is gezien het luxe ontwerp van de rest van de verpakking. Anderzijds doet dat niet af aan het mooie ontwerp, waarop de Hall of Faces centraal staat.

Beeld & Audio
Net als voorgaande seizoenen, ziet het geheel er weer prachtig uit. Het budget van de serie is gigantisch en dat zie je continu. Niet alleen zijn de sets bijzonder gedetailleerd, ook is de aankleding prachtig en zijn de visuele effecten in sommige gevallen zelfs van filmniveau. De kleuren zijn op sommige plekken bewust ontdaan van kleur, maar op andere momenten erg helder. Het geheel ziet er gewoon goed uit, en springt van het scherm. Westeros zou, en we zeggen het al jaren, zo echt kunnen bestaan als je naar de serie kijkt.

Ook de audio is goed, al zit er op de Dvd-uitgave die we hebben geen Atmos. Het gaat om een Dolby Digital 5.1 score, die alsnog goed is. De geluiden komen alsnog geweldig uit de luidsprekers, van draken die vuurspuwen, tot paarden die om je heen rennen in de epische Battle of the Bastards. Kortom: weer een prachtig seizoen, met ook veel nadruk op dialoog.

De extra's
Mooi is dat er ook weer tal van extra's aan te treffen zijn op de uitgave. HBO brengt ons een diepgaande blik op de Battle of the Bastards, een aflevering die toch wel als hoogtepunt van de serie tot nu toe geldt. In deze dertig minuten durende mini-documentaire wordt uitgebreid ingegaan op het maken van deze gigantische, filmische veldslag.

Een andere extra kijkt naar de Dothraki-wereld, en omschrijft hoe de makers elementen opnieuw tot leven gebracht hebben (wat in seizoen twee voor het laatst gebeurde). En er is een mooie featurette met de naam 18 Hours at the Paint Hall, die een beeld schetst van een gemiddelde dag op de set. Tot slot heeft men audiocommentaren en verwijderde scènes meegeleverd.

Gezien de hoge kijkcijfers en de goede ontvangst, is het niet gek dat HBO het jammer vindt dat de serie bijna af is. Nog twee jaar, en in totaal vijftien afleveringen, en het verhaal is af. Maar niet getreurd, want de zender zoekt naar mogelijkheden om spin-offs gemaakt te krijgen, die bijvoorbeeld kunnen draaien om Dunk & Egg, de novelles die George R.R. Martin in de reeks schreef. De fan van de serie zal dus nog twee jaar hebben om zich te vermaken met de strijd om de IJzeren Troon, en de lezer van de boeken vermoedelijk nog een stuk of acht (gezien het feit dat er nog twee boeken moeten verschijnen).