Tv-serie op Blu-Ray: Ash vs Evil Dead

Tv-serie op Blu-Ray: Ash vs Evil Dead

Bruce is Back!

Bedenker: Sam Raimi | Cast: Bruce Campbell (Ash Williams), Ray Santiago (Pablo Simon Boliva), Dana DeLorenzo (Kelly Maxwell), Lucy Lawless (Ruby), e.a. | Uitzending: 2015 - heden | Tv-zenders: Starz

Tussen 1981 en 1992 verschenen drie delen in de befaamde filmtrilogie Evil Dead van maker en bedenker Sam Raimi. De grote held in de films is uiteraard Bruce Campbell. Ondanks dat de redelijke ontvangen stevige remake uit 2013 financieel netjes scoorde, zette Raimi in op een tv-serie mét Campbell in de hoofdrol. Het komedie-element uit de tweede en derde film keerde terug en de titel werd heel gevat Ash vs Evil Dead. Het is ondertussen een hit van de tv-zender Starz.

In het eerste seizoen van Empire (IMDb = 8,6), het vervolg op de Evil Dead-films, heeft Ash Williams een onvolwassen lifestyle en woont op zichzelf in een caravan in het bos. Nietsvermoedend ontwaakt Ash na het lezen van het dodenboek een demon. Deze Kandarian demon brengt een reeks nieuwe plaag met zich mee. Het is aan Ash om het kwaad te bestrijden.

Uitgave: Ash vs Evil Dead - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-ray | Speelduur: 10 x ca. 36 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels TrueHD Dolby Digital 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Release: december 2016 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De twee schijven van deze Blu-ray uitgave van het debuutseizoen van Ash vs Evil Dead zitten vastgeklikt in een iets dikkere keepkase, met daaromheen een insteekhoes. Opvallend genoeg staat op de achterkant van de keepcase de extra informatie: de titels van deze afzonderlijke afleveringen en de locatie van het bonusmateriaal. De inlay van de keepcase is dus niet identiek aan de insteekhoes.

20th Century Fox heeft ervoor gezorgd dat het eerste seizoen een prima beeldkwaliteit heeft gekregen op schijf. Het beeld is haarscherp en heeft mooie natuurlijke kleuren. De donkere scènes pakken ook overwegend netjes uit, al is er een lichte, vermoedelijk niet bedoelde laag ruis te zien. Heel storend mag het ook niet genoemd worden. De visuele effecten en vooral praktische effecten zijn om van te smullen, uiteraard als je maag er tegen kan.

Het geluid wordt aangeleverd door een TrueHD Dolby Digital 7.1 track en dit zal de liefhebber goed doen. De soms wat overheersende muzikale ondersteuning klinkt dan ook geweldig met een volle diepe bass en de surround effects zijn ook duidelijk waarneembaar. Denk alleen maar aan het herkenbare geluid van Evil Dead dat door de bossen raast. Fraai!

Nette extra's
Alle afzonderlijke afleveringen zijn te bekijken met een track commentaar van afwisselende leden van de cast & crew. Onder het kopje Special Features op de tweede schijf zijn er drie featurettes te bekijken. De eerste Ash Inside the World is veruit het omvangrijkst en in het kwartier wordt er snel gekeken hoe de afleveringen tot stand zijn gekomen, middels het verhaal, de praktische en visuele effecten en uiteraard de acteerkunsten. En dan zijn er nog How to Kill a Deadite en Best of Ash welke voornamelijk gaan over Ash en zijn moordtechnieken, grappen en grollen.

Seizoen 2 al afgerond; op naar seizoen 3
Nog voor het eerste seizoen debuteerde op televisie werd het tweede seizoen aangekondigd. Dit seizoen werd tussen oktober en december verleden jaar uitgezonden. Daarvoor, tijdens New York Comic Con, kondigde Starz het derde seizoen aan. De kijkercijfers zijn ondertussen wel gehalveerd, van gemiddeld zo'n half miljoen bij het eerste seizoen naar een zo'n 300 duizend bij het tweede seizoen. Voor de fans is hopen dat de serie nog lang doorgaat, want er zijn heel wat vermakelijke, herkenbare scènes. Hieronder de trailer voor seizoen 2: