Blu-ray recensie: 'The Young Pope'

Blu-ray recensie: 'The Young Pope'

Een prachtige uitgave van de duurste Italiaanse serie ooit.

Bedenker: Paolo Sorrentino | Cast: Jude Law (Lenny Belardo), Diane Keaton (Sister Mary), Silvio Orlando (Cardinal Voiello), Javier Cámara (Cardinal Gutierrez) e.a. | Jaren: 2016 "“ heden | Zender: HBO

Met een budget van 45 miljoen dollar, is The Young Pope de duurste Italiaanse tv-productie ooit. Gek is het niet dat dit budget gegeven werd, want hij werd bedacht en gemaakt door regisseur Paolo Sorrentino, die veelal succesvolle en goed ontvangen films afleverde.

The Young Pope is een aparte serie met tien afleveringen. Hierin wordt Lenny Belardo gekozen als de eerste Amerikaanse Paus. Hij noemt zichzelf Pius XIII en is een onvoorspelbare en complexe persoonlijkheid. Iemand die bekend staat als aartsconservatief, maar tegelijk als meelevend met de zwakken en armen. Dus gebruikt hij, zonder te denken over gevolgen, zijn macht als Paus om het Vaticaan te hervormen en de strijd aan te binden met de hovelingen.

De kijkcijfers waren in de Verenigde Staten in elk geval prima: meer dan een half miljoen mensen stemden erop af. Critici waren ook positief: gemiddeld scoort de serie volgens RottenTomatoes een 7,1. Dat komt vooral door het originele uitgangspunt en de stijlvolle manier van weergeven. Daarmee wordt het melodrama dat soms de overhand neemt, terzijde geschoven en is het een sterke serie.

Blu-ray: The Young Pope seizoen 1 | Schijven: 3 | Speelduur: 10 x 55 minuten | Video: 16:9 / 1.78: 1 | Audio: Engels, DTS-HD MA 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | EAN: 5-407003480856 | Met dank aan: Lumière

The Young Pope wordt aangeleverd in een nette Blu-ray keepcase, die net iets dikker is dan een normaal filmexemplaar. Daar omheen vinden we een slipcover, zoals gebruikelijk is bij televisieseries. Voorop zien we een beeld van de Lenny, die zichtbaar geconcentreerd is en ergens naartoe loopt. Op de achtergrond een in verval geraakte Sint-Pieterskerk. Achterop de uitgave tref je verder het gebruikelijke materiaal aan: een synopsis, wat lovende recensies en technische details. Kijk je in de hoes, tref je drie schijven aan, elk met een ander beeld. Verder staat daar specifiek op aangegeven welke aflevering op welke schijf staat.

Beelden en Audio
Paolo Sorrentino staat bekend als een visueel regisseur. Iemand die voor prachtige beelden weet te zorgen en daar is The Young Pope absoluut geen uitzondering op. Niet alleen zijn de kleuren briljant, en sommige shots voor een tv-serie heel inventief, ook is het geheel gewoon gedetailleerd. The Young Pope biedt precies wat je verwacht van een HBO-serie, namelijk hoge kwaliteit. En die komt volledig tot zijn recht in de Blu-ray uitgave.

Ook wat audio betreft doet Sorrentino vaak iets bijzonders, namelijk balanceren tussen briljant gekozen moderne muziek, en klassieke muziek. Dat doet hij ook met deze serie, waarbij soms wellicht wat teveel nadruk ligt op muziek. Daarbij gaat dialoog zelden verloren, maar als het gebeurt is dat jammer. Tegelijk moet opgemerkt worden dat het past bij de stijl van de regisseur, dus echt een klacht is het niet.

Tweede seizoen
Tegenover The Hollywood Reporter liet Sky Italia, dat samen met HBO, Canal+ en Freemantle Media de serie maakte, weten dat er een tweede seizoen komt. Er wordt althans wel aan gewerkt, maar nog niets staat vast in steen.