Tv-serie op Blu-Ray: Atlantis

Tv-serie op Blu-Ray: Atlantis

De fantasierijke BBC-serie die de geheimen ontrafelt van het mythische Atlantis.

Regie: Johnny Capps | Julian Murphy | Howard Overman | Cast: Mark Addy (Hercules), Jack Donnelly (Jason), Robert Emms (Pythagoras), Jemima Rooper (Medusa), Aiysha Hart (Ariadne), e.a. | Jaar: 2013 | Tv-release: 28 september 2013 (BBC One)

De BBC weet geregeld voor de dag te komen met fraaie en succesvolle series. Afgelopen jaar trachtte de Britse zender het met de serie Atlantis, ook bekend onder de titel Atlantis: The Legend Begins. De BBC zette in op de serie aangezien de historische serie Merlin tot een einde was gekomen. De fantasierijke avonturen, geïnspireerd door de Griekse mythologie, spelen zich af op het eilandenrijk Atlantis, vol bijzondere wezens. In de dertien afleveringen volgen we de ontdekkingsreis van de hedendaagse Jason, die zomaar op Atlantis belandt. Hij vindt steun bij de historische personages Pythagoras en Hercules.

Naar de eerste aflevering "The Earth Bull" keken bijna 7,5 miljoen Britten. Ter vergelijking: op episode 1 van het derde seizoen van de BBC-serie Sherlock stemden 12,7 miljoen mensen af. Na de aftrap daalden kijkcijfers en kwam het uit op een gemiddeld kijkcijfer van 5,8 miljoen. Dit is te vergelijken met het cijfer van het eerste seizoen van Merlin. Splendid Film bracht het eerste seizoen van Atlantis uit op Blu-Ray.

Seizoen 1
Atlantis is een episch fantasy avontuur dat zich afspeelt in een wereld vol legendarische helden en mythische wezens. Ver van huis en wanhopig op zoek naar antwoorden spoelt Jason aan op de kust van een oud land. Een mysterieuze plek vol helden, godinnen en paleizen zo indrukwekkend, dat ze gebouwd zouden zijn door reuzen. Dit is de verlaten stad van Atlantis. Geholpen door zijn twee nieuwe vrienden, de jonge leergierige Pythagoras en de zwaarlijvige Hercules, begint Jason aan een avontuurlijke ontdekkingsreis die hem oog in oog brengt met een kwade minotaur en hem confronteert met Medusa. Al vechtend baant Jason zich een weg door de mythen en legenden die Atlantis rijk is en ontdekt hij gaandeweg de donkere en duistere kant van Atlantis. Snel wordt het Jason duidelijk dat zowel vriend als vijand schuilt op de meest onwaarschijnlijke plekken.

Dvd: Atlantis: The Legend Begins | Afleveringen: 13 x ca. 45 minuten | Release: maart 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels 2.0 DTS-HD| Ondertitels: Nederlands, Engels | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Extra's: geen | EAN: 4006448510060 | Met dank aan: Splendid Film

De drie schijven van deze Blu-Ray-uitgave van Atlantis zitten verpakt in iets dikkere Blu-Ray keepkase. Om de case zit een vergelijkbare sleeve. Met het High Definition-beeldkwaliteit van de dertien afleveringen zit het goed. De serie heeft een mooi filmisch beeld en dat geeft een goede sfeer mee. Het meest opvallende zijn de toch wat matige CG, al zijn het er niet bepaald veel. Ondanks dat het geluid prima klinkt, valt het wat tegen dat de serie slechts een stereo geluidstrack meekrijgt.

Geen extra's
Er zijn helaas geen extra's terug te vinden op één van de drie HD-schijven. Buitenlandse uitgaven bevatten een uitgebreide Making-of.

Conclusie: Geen hoogvlieger in het genre, maar seizoen 2 is onderweg.
De opnames voor het tweede seizoen van Atlantis zijn afgelopen maand gestart, nadat het verleden jaar oktober werd aangekondigd. De cast wordt aangevuld met Vincent Regan als het personage Dion en Amy Manson als het personage Medea. Robert Lindsey (Daedalus) en John Hannah (Tychon), die in het eerste seizoen kort opduiken, zouden grotere rollen krijgen. Mogelijk krijgt de serie hiermee iets meer body, aangezien het eerste seizoen niet geheel overtuigt.

Deze Blu-Ray van Splendid Film is netjes, maar niet opvallend. Jammer genoeg zijn er geen extra's terug te vinden op deze compacte uitgave. Hieronder een clip, waarin je een betere blik krijgt op de (computer-geanimeerde) wezens in Atlantis: