Blu-ray recensie: 'American Gods' seizoen 1

Fantastische uitgave van een geweldige televisieserie.

Bedenker: Bryan Fuller, Michael Green | Cast: Ricky Whittle (Shadow Moon), Emily Browning (Laura Moon), Ian McShane (Mr. Wednesday), Crispin Glover (Mr. World), Bruce Langley (Technical Boy) e.a. | Jaren: 2017 - heden

Het fantasyboek American Gods verscheen in 2001 van de hand van de Engelse schrijver Neil Gaiman. Hij stelde zich een wereld voor waarin goden werkelijkheid zijn, maar ontstaan - en bestaan - bij gratie van de gelovigen. Geloven mensen niet meer in ze, houden ze op te bestaan. De ontwikkeling van de serie begon in 2011, en nu is die er dan eindelijk.

Het verhaal is een strijd tussen de oude Goden tegen de nieuwe Goden. Shadows leven is een chaos: zijn vrouw overlijdt in een auto ongeluk vlak voordat hij vrijkomt uit de gevangenis. Op weg naar zijn opvanghuis ontmoet hij Mister Wednesday die wil dat Shadow zijn "klusjesman" wordt. Aangezien Shadow weinig anders kan gaat hij in op het aanbod en vanaf dat moment is hij één van de marionetten in de grote strijd van de Amerikaanse Goden.

American Gods is enorm goed ontvangen. Op RottenTomatoes scoort het eerste seizoen alleen al een goedkeuring van 94 procent. Critici vinden het een ambitieuze serie, die een aantal grote gokken doet, maar het vertrouwen van de kijker beloont met een veelbelovend eerste seizoen, dat visueel en narratief zeer geslaagd is. Kortom: een absolute aanrader.

Blu-ray: American Gods seizoen 1 | Duur: 459 minuten | Release: augustus 2017 | Video: 2.40:1 | Audio: DTS-HD MA 5.1: Engels, Spaans, Italiaans | Ondertiteling: Nederlands, Spaans, Italiaans | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 8-712609-637496 | Met dank aan: Sony Pictures

American Gods wordt aangeleverd in een Blu-ray keepcase die iets dikker is dan normaal. Dat is ook nodig, want de acht afleveringen worden op maar liefst vier schijven aangeleverd. Voorop deze uitgave de mooie poster, die laat zien dat de show risico's durft te nemen. Achterop een synopsis, een overzicht met alle extra's en de gebruikelijke technische details. Maak je de hoes open, tref je de vier schijven aan, netjes los van elkaar gepresenteerd en elk met een andere opdruk. Een design zoals we het dus graag zien.

Video en audio
Maar ook de afleveringen zien eruit zoals we dat het liefst hebben. Haarscherp, gedetailleerd, kleurrijk, elke scène weer met een eigen stijl. Dat er veel geld is gaan zitten in de productie, zie je op elke mogelijk manier terug in deze Blu-ray uitgave. Elke godheid heeft weer en eigen omgeving en de plekken die bezocht worden in de serie zien er fantastisch uit. Ook de audio is bijzonder goed en is absoluut van hoog niveau. American Gods ziet er dus goed uit, maar klinkt ook goed.

Verder heeft deze fantastische uitgave ook de nodige extra's meegekregen: Cast Interviews met Ian McShane, Ricky Whittle, Emily Browning en Bruce Langley, die vertellen over de serie en hun rollen erin. Dan zijn er een paar korte extra's die ingaan op de Old Gods, New Gods, kijken naar de verhouding tussen Book vs Show en What is American Gods. Ook is er een mooie featurette, American Gods Origins with Neil Gaiman, waarin de auteur daarover vertelt. En het San Diego Comic-Con Interview Panel is ook geheel te zien.

Op 10 mei 2017 bestelde televisiezender Starz een tweede seizoen. Wanneer dat te zien zal zijn, is nog niet bekend.