Blu-ray review: 'Lethal Weapon' seizoen 1

Mooie uitgave van het eerste seizoen.

Bedenker: Matthew Miller | Cast: Damon Wayans (Roger Murtaugh), Clayne Crawford (Martin Riggs), Keesha Sharp (Trish Murtaugh), Kevin Rahm (Brooks Avery), Michelle MItchenor (Sonya Bailey) e.a. | Jaren: 2017 - heden

Iedereen kent de Lethal Weapon-filmreeks van Shane Black wel. Fox besloot in dit tijdperk van reboots van aloude series en franchises, dat het tijd was om de buddy cop serie terug te brengen. Maar dan in televisievorm en dat is absoluut gelukt. Sinds kort is de Blu-ray en Dvd-uitgave van het eerste seizoen in Nederland te koop.

Na een verdrietige periode begint ex-Navy SEAL Martin Riggs (Crawford) een nieuw leven bij de Californische LAPD. Zijn nieuwe partner Roger Murtaugh (Wayans) is net weer aan de slag na een hartaanval die hem bijna fataal werd. Riggs springt graag vol overgave in het midden van de strijd, terwijl Murtaugh liever nauwgezet de regels naleeft. Maar na de eerste paar achtervolgingen, explosies en schietpartijen bekijken de partners elkaar met andere ogen en ontdekken ze dat ze hetzelfde doel hebben.

Het eerste seizoen was een succes. De eerste aflevering werd door meer dan 11 miljoen Amerikaanse televisiekijkers gezien, de finale van het eerste seizoen door 8,57 miljoen kijkers. Niet slecht dus voor een nieuwe serie. Dat het niet slecht ging, zien we terug in de recensies. Op RottenTomatoes lezen we dat de productiewaarde hoog is, maar dat het narratief wat overdreven en uitgemolken is. Het geheel wordt gecompenseerd door de goede chemie tussen de twee hoofdrolspelers.

Blu-ray: Lethal Weapon seizoen 1 | Duur: 18 x 43 minuten | Release: september 2017 | Video: 1.78:1 | Audio: DTS-HD Master Audio: 5.1; Dolby Digital: Frans 2.0, Spaans 2.0, Duits 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits & meer | Discs: 3 x Blu-ray | EAN: 5-051888-228067 | Met dank aan: Warner Bros.

Lethal Weapon wordt aangeleverd in een iets dikkere Blu-ray keepcase. Voorop zien we de twee hoofdpersonen en in het groot de titel. Achterop een synopsis en de gebruikelijke technische details, evenals een aantal foto's van de serie. Maak je de hoes open, tref je de drie schijven los van elkaar gepresenteerd aan, evenals korte synopsissen van de afzonderlijke afleveringen. Daar houden we van, dus wat dat betreft is het een erg mooie uitgave. Je tref ook duidelijk een overzicht aan van waar de extra's op te vinden zijn en bij welke aflevering er verwijderde scènes zijn. Al met al dus een uitgave zoals we die graag zien.

Video en audio
Lethal Weapon is digitaal opgenomen en ziet er daardoor redelijk goed uit. Iets minder goed is het feit dat er zes afleveringen op elke Blu-ray schijf staan, waardoor er flink wat compressie nodig was. Dat leidt tot een uitgave met iets mindere kwaliteit dan je zou hopen. Tegelijk is het goed te kijken, mede door gedetailleerde sets en genoeg details die in beeld te zien zijn. De audio is beter: de DTS 5.1 score klinkt goed uit de luidsprekers. Dialoog staat altijd centraal, maar wordt aangevuld met mooie omgevingsgeluiden. Actievolle scènes, met schietpartijen en ontploffingen, zijn van alle kanten te horen en daarmee is de audio mooi.

Er zijn vier extra's. Allereerst is er de Extended Pilot (Uncensored) die maar liefst 1 minuut langer duurt. Wat eraan is toegevoegd? Niet heel veel dat echt de moeite waard is. Verder is er een leuke featurette van een kwartier, die de naam Reloading Lethal Weapon draagt en uitgebreid ingaat op deze revival. Andere toevoegingen zijn de Deleted Scenes (in totaal zo'n 25 minuten aan materiaal) en de Gag Reel van drie minuten.

Lethal Weapon krijgt dankzij de hoge kijkcijfers een tweede seizoen. De eerste aflevering daarvan werd gisteren uitgezonden in de Verenigde Staten. In totaal zijn er straks 22 afleveringen in het tweede seizoen.