Dvd review 'Taken' - Seizoen 1

Dvd review 'Taken' - Seizoen 1

Geen Liam Neeson, wel Bryan Mills.

Bedenkers: Luc Besson | Cast: Clive Standen (Bryan Mills), Gaius Charles (John), Brooklyn Sudano (Asha), Monique Gabriela Curnen (Vlasik), Michael Irby (Sam), Jose Pablo Cantillo (Bernie) e.a. | Uitzending serie: 2017 - Heden | Tv-zenders: NBC

Na drie films, welke wereldwijd ruim $900 miljoen ophaalden aan de wereldwijde bioscoopkassa's, bleek het eerder dit jaar tijd dat de Taken-franchise een stap zette naar de kleine scherm. Met Clive Standen stapte in de huid van Liam Neesons Bryan Mills, en werd zo een jongere versie van deze wraakmachine. Het eerste seizoen van Taken trapte af met tien afleveringen en ondanks dat de kijkcijfers voor NBC redelijk netjes zijn, bleek de ontvangst zeer wisselend tot mager.

Onlangs bracht Universal Pictures seizoen 1 uit op Dvd. Hieronder de trailer, gevolgd door de synopsis en een blik op de schijven.

In het debuutseizoen zien we de eerste avonturen van de jongere, voormalige groene baret Bryan Mills: een dodelijke CIA-agent. Wanneer een tragische gebeurtenis de wereld van Bryan Mills op zijn grondvesten doet schudden moet de voormalige soldaat vechten om zijn trauma te overwinnen. In zijn verwoestende zoektocht naar wraak gaat hij aan de slag als CIA agent "“ een baan die zijn uiterst gevaarlijke en dodelijke vaardigheden doet ontwaken.

Uitgave: Taken - Seizoen 1 | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 10 x 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5053083137212 | Release: oktober 2017 | Met dank aan: Universal Pictures

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van Taken zitten vastgeklikt in een standaard zwarte Dvd-keepcase. In de hoes dus geen extra info over de afzonderlijke afleveringen.

Het beeld van deze Dvd-uitgave is beeldvullend en laat een nog op zich verrassende indruk achter. Het beeld is overwegend strak, met weinig echt storende zaken. Dit valt bijvoorbeeld op in de mooi weergegeven scènes overdag. Als de omgeving donkerder wordt, of er zijn donkere delen in het beeld, dan slurpen deze wel de details iets op. De kleuren zijn soms wat vlak, iets dat opvalt bij huidskleur, waardoor er soms heel lichte ghosting te zien is. De Dolby Digital surround-track doet zijn werk naar behoren, al is Taken duidelijk zo'n serie waarbij elke vorm van geluidseffecten wordt ontnomen door te zwaar aangezette standaard muzikale ondersteuning.

Geen extra's
Universal Pictures heeft onverwacht een redelijk kalle uitgave opgeleverd. Er staan namelijk geen extra's op de schijf en de liefhebber moet het doen met de tien afleveringen. Hieronder een standaard online featurette, met interviews en wat beelden van achter de schermen.

Seizoen 2 uitgebreid
Nadat het eerste seizoen al was uitgezonden, heeft NBC een tweede seizoen besteld, met dit keer geen tien maar zestien afleveringen. Ook deze reeks gaat maar liefst een uur per episode duren. De kijkcijfers van het eerste seizoen stemden dus tevreden. Het eerste seizoen trapte af met 7,5 miljoen Noord-Amerikaanse kijkers. Aan het einde waren er nog zo'n 4,4 miljoen over. Een trailer voor seizoen 2 is nog niet beschikbaar.