Blu-ray recensie: 'House of Cards' seizoen 5

Laatste seizoen met Kevin Spacey erin.

Cast: Kevin Spacey (Francis Underwood), Robin Wright (Claire Underwood), Kate Mara (Zoe Barnes), Corey Stoll (Congreslid Peter Russo), Michael Gill (President Walker) | Jaren: 2013 - heden | Release: Netflix

Het vijfde seizoen van House of Cards was doodgewoon, maar heeft nu toch iets opmerkelijks. Door de beschuldigingen van seksuele intimidatie aan het adres van acteur Kevin Spacey, besloot Netflix namelijk de samenwerking met de acteur op te zeggen. Waardoor dit het laatste seizoen met Spacey als Frank Underwood is.

Tijdens de presidentiële verkiezingen lopen de spanningen in het Witte Huis op, wanneer Frank en Claire door hun politieke carrières navigeren en hun relaties herdefiniëren - vooral die met elkaar. Seizoen vijf van het met Emmy's bekroonde politieke drama wordt gemarkeerd door gewelddadige machtspelletjes, nieuwe bondgenootschappen, verrassend verraad en zoals altijd, een drang om koste wat kost te winnen - en niet alleen door Frank Underwood.

Blu-ray: House of Cards seizoen 5 | Duur: 683 min. / 13 afleveringen | Release: december 2017 | Video: 1080p (2.00:1) | Audio: Engels DTS-HD 5.1, Frans, Duits Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Frans, Engels, Nederlands Discs: 4x Blu-ray | EAN: 8-712609-643411 | Met dank aan: Sony Pictures

Net als de voorgaande seizoenen heeft House of Cards een mooie uitgave gekregen. De schijven zitten in een uitklapbare hoes, die van sterk kartonachtig materiaal met een plastic laagje gemaakt is. Daardoor past die perfect bij uitgaven van eerdere reeksen, maar blijft eigenlijk hetzelfde ding bestaan als bij al die andere reeksen. Ook nu zit het blaadje met synopsissen aan de achterkant vastgeplakt, wat toch jammer aan blijft voelen. Verder is het een van de mooiere uitgaven die we elk jaar krijgen.

Ook dit vijfde seizoen van de Netflix-serie ziet er goed uit. De serie is digitaal opgenomen, waardoor het geheel erg mooie details heeft. Zo zie je de textuur van de huid van personages en kleine details op bijvoorbeeld een jasje waar een haartje op te zien is. Dat soort detaisl brengen de serie tot leven en maken het een constant genot om maar te kijken. Dat wordt overigens aangevuld met een sterke audio, waarin helaas wel soms de balans tussen muziek en dialoog verloren gaat. Dialoog kan dan heel zacht zijn en muziek veel te hard gemixt.

Extra's zitten er niet op deze uitgave en dat blijft jammer.

Na het gedoe met Kevin Spacey, heeft Netflix besloten zijn hitserie nog een afsluitende reeks te geven. Spacey zelf is niet te zien, wel speelt Robin Wright weer een hoofdrol. Zij zal de enige hoofdpersoon spelen, en mag acht afleveringen maken.