Dvd review HBO's sciencefictiontopper 'Westworld' - Seizoen 2

We duiken nieuwe werelden in!

Bedenkers: Jonathan Nolan | Lisa Joy | Cast: Evan Rachel Wood (Dolores Abernathy), Thandie Newton (Maeve Millay), Jeffrey Wright (Bernard Lowe), James Marsden (Teddy Flood), Ingrid Bolsø Berdal (Armistice) e.a. | Uitzending serie: 2016 - heden | Tv-release: HBO

Na het eerste seizoen "The Maze" debuteerde april dit jaar het tweede seizoen "The Door". Veel van de bekende gezichten keerden terug in de sciencefiction-westernserie Westworld, gebaseerd op de gelijknamige film van Michael Crichton. In dit seizoen ook wat nieuwe gezichten en werelden, al start het geheel bijna direct na seizoen 1. Er zijn weer knappe personage-ontwikkelingen, maar ook een aantal nieuwe parken; waaronder het Japanse Shogun World.

Warner Bros. bracht seizoen 2 onlangs uit op Dvd, inclusief een aantal extra's. Hieronder een blik op de schijven, met als eerste de trailer.

In seizoen 2 wordt Bernard gered door een veiligheidsteam van Delos onder leiding van Karl Strand. Dit is twee weken na het bloedbad dat werd gestart door Dolores. Strand is gestuurd om de controle over Westworld te herstellen en vraagt de hulp van Bernard. Bernard herinnert zich zijn ontsnapping samen met Charlotte naar een geheime bunker. Charlotte neemt contact op met Delos en vraagt om hulp. Delos weigert totdat ze de eigendomsinformatie hebben ontvangen die Charlotte uit Westworld probeerde te smokkelen. Ze gebruiken het netwerk om Peter Abernathy te vinden, de ontmantelde host die de informatie in zich draagt.

Serie: Westworld - Seizoen 2 | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 10 x ca. 60 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5051888232774 | Release: december 2018 | Met dank aan: Warner Bros Home Entertainment

De drie Dvd-schijven van deze uitgave van het tweede seizoen van Westworld zitten vastgeklikt in een doorzichtige amaray Dvd-keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de binnenkant van de hoes helaas geen extra info over de titels / synopsissen van de afzonderlijke afleveringen, of extra's. To bad.

Beeld & geluid
Helaas is er alleen een blik geworpen op de Dvd-uitgave. Deze standard definition editie laat helaas een toch te mager vertoning zien voor een kwaliteitsserie als Westworld. De kleuren zijn grauw, de scherpte logischerwijs ondermaats en er zijn helaas ook teveel technische minpuntjes; donkere scènes slurpen de details op en blokvorming is voortdurend waarneembaar. En dit hoeft eigenlijk helemaal niet bij een Dvd-uitgave. Gelukkig is voor de fans ook een Blu-ray en zelfs een 4K editie leverbaar. Via die schijven krijg je ongetwijfeld ook een betere geluidstrack. Deze kostbare productie verdient simpelweg de beste uitgave.

Geen extra's
Het is helaas gissen op welke extra's op welke schijven staan. Deze blijken op de derde schijf te zijn geprint. De eerste featurette is The Truth Behind Delos, over de waarheid achter de onderneming Delos Inc. Daarna volgt These Violent Delights Have Violent Ends, een uitspraak die vaker te horen is in de serie, en deze video kijkt naar de betekenis hiervan. Via drie afzonderlijke video's onder het kopje Bring Yourself Back Online is er een terugblik op seizoen 2, een blik op de bredere wereld in "Westworld" en de de technologie die een belangrijke rol speelt in de sci-fi serie. En dan is er ook nog de verzamel-extra met featurettes over de afzonderlijke afleveringen Shogun World, The Drone Hosts, An Evocative Location, Fort Forlorn Hope, The Delos Experiment, Inside the Cradle, Chaos In The Mesa, Ghost Nation, Deconstructing Maeve en The Valley Beyond.

Seizoen 3 wordt anders!
Het derde seizoen is in mei 2018 aangekondigd en dit seizoen wordt compleet anders dan wat we al te zien hebben gekregen. "Het wordt een radicale verandering," zeiden de producenten eerder dit jaar. Er is al een nieuwe naam voor het derde seizoen bekend, namelijk Aaron Paul, bekend uit de misdaadserie Breaking Bad. Een verschijningsjaar / -datum is er helaas nog niet.