Tv-serie op Blu-Ray: True Detective (seizoen 1)

De topserie van 2014 krijgt een zeer nette Blu-Ray uitgave.

Bedenker: Nic Pizzolatto | Cast: Matthew McConaughey (Detective Rust Cohle), Woody Harrelson (Detective Marty Hart), Michelle Monaghan (Maggie Hart), Michael Potts (Detective Maynard Gilbough), Tory Kittles (Detective Thomas Papania), J.D. Evermore (Detective Lutz), e.a. | Uitzending serie: 2014 | Tv-release: 12 januari 2014 (FX HBO), 13 januari 2014 (HBO NL)

Met True Detective had de Amerikaanse betaalzender HBO wederom een groot succes. Door een uitstekend ontvangst voegde de achtdelige politieserie zich bij de allergrootste tv-series die de afgelopen jaren op de buis zijn verschenen. Mede met dank aan de redelijk onbekende showrunner Nic Pizzolatto en regisseur Cary Joji Fukunaga (Sin Nombre, 2009 en Jane Eyre, 2011) werd de hoofdrol van Hollywood-grootheid Matthew McConaughey (Interstellar, 2014) bejubeld. Dit neemt niet weg dat zijn medespeler Woody Harrelson (Out of The Furnace, 2013) een zeer vermakelijke rol liet zien in de serie die zich focust een jarenlange klopjacht op een ziekelijke seriemoordenaar.

Ook de kijkcijfers waren indrukwekkend. Uiteraard werden de aantallen van een HBO-serie als Game of Thrones niet behaald. In de eerste twee maanden werden de afzonderlijke afleveringen zo'n 11 miljoen keer bekeken en de online-uitzendingen zorgden ervoor dat de servers van HBO GO tijdelijk crashten. De liefhebber kan True Detective (IMDb = 9,4) nu kijken wanneer hij wil, aangezien onlangs het eerste seizoen verscheen op een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis
De twee detectives Rust Cohle en Martin Hart raken verwikkeld raken in een 17 jaar durende klopjacht naar een levensgevaarlijke moordenaar. Het onderzoek naar een bizarre moord in 1995 wordt omlijst en doorweven met de getuigenis en verhalen van de rechercheurs in 2012, wanneer de zaak heropend wordt. In de acht afleveringen tellende anthologiereeks schittert ook Michelle Monaghan als Hart's vrouw Maggie. Zij probeert wanhopig haar gezin bij elkaar te hoduen terwijl de mannen in haar leven verwikkeld raken in een cyclus van geweld en obsessie.

Dvd: True Detective - Seizoen 1 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 8 x ca. 56 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Inside the episode | | Deleted Scenes | Audiocommentaar bij twee afleveringen | Making True Detective | Up Close with Matthew McConaughey and Woody Harrelson | A conversation with Nic Pizzolatto and T Bone Burnett | EAN: 5051888171561 | Release: juni 2014 | Met dank aan: Warner Home Video

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van True Detective zitten verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. In de hoes staat aangegeven hoe de afzonderlijke afleveringen heten en welke extra's er te bekijken zijn. Helaas zijn niet alle aanwezige extra's vermeld en is niet duidelijk op welke schijf de extra's zijn terug te vinden. Het beeld is van een op en top High Definition-kwaliteit, alsmede het geluid dat ook opvalt door de prima muzikale ondersteuning.

Keurige extra's
In tegenstelling tot de info op de hoes en de schijven, dat aangeeft dat de extra's alleen op de derde schijf staat, zijn de extra's verspreid over de drie discs. Op de eerste schijf, met de eerste drie afleveringen, staan een verwijderde scène uit aflevering 3 - een verlengde preek van het personage Shea Whigham - en de driedelige docu 'Inside the Epsiode' waarin de eerste drie afleveringen worden belicht door onder meer Nic Pizzolatto. Deze 'Inside'-verdiepingen keren ook op de andere schijven terug. Op de tweede schijf, met afleveringen 4-6, staan naast de 'Inside the Epsiode'-aflevering ook audiocommentaren voor bij de afleveringen 5 en 6.

De derde en laatste schijf, met aflevering 7 en 8, bevat meer extra's. Uiteraard is er weer een 'Inside the Epsiode'-aflevering aan te zetten en is er een verwijderde scène te bekijken uit aflevering 8. De 'Making of' laat beelden van achter de schermen zien en voldoende interviews met cast & crew. Aardig is dat er wordt ingezoomd op de vierde aflevering, waar een scène in zit die maar liefst zes minuten duurt en in één keer is opgenomen. Wil je meer weten over de visie van de twee hoofdrolspelers of de bedenker en de componist, dan klik je op 'Up Close with Matthew McConaughey and Woody Harrelson' of 'A Conversation with Nic Pizzolatto and T Bone Burnett'.

Hieronder de zojuist genoemde uiterst fraaie scène van zo'n zes minuten:

Conclusie: De topserie van 2014 op een fraaie Blu-Ray uitgave
Over het tweede seizoen wordt ondertussen veel gesproken. Showrunner Pizzolatto liet weten dat er niet twee maar drie hoofdrolspelers te zien zullen zijn en dat S2 zich afspeelt in de staat Californië. Grote namen als Jessica Chastain, Brad Pitt, Emma Stone, Kate Mara en Ellen Page werden al genoemd als hoofdrolspelers en Matthew McConaughey zou openstaan voor een terugkeer. De regie ligt niet meer volledig in handen van Fukunaga, aangezien elke aflevering geregisseerd wordt door een andere regisseur.

Deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van True Detective is meer dan netjes. Op de drie schijven zijn naast de acht afleveringen, met een prima beeld- en geluidskwaliteit, een mooie reeks extra's te bekijken. Vooral de 'Inside the Epsiode'-video's zijn een must-see voor de fan.