Tv-serie op Blu-Ray: Orange is the New Black

Uitstekend debuutseizoen van de volgende hitserie van Netflix.

Bedenker: Jenji Kohan | Cast: Taylor Schilling (Piper Chapman), Laura Prepon (Alex Vause), Michael Harney (Sam Healy), Kate Mulgrew (Galina 'Red' Reznikov), Natasha Lyonne (Nicky Nichols), Jason Biggs (Larry Bloom), e.a. | Uitzending serie: 2013 - heden | Tv-release: 11 juli 2013 (Netflix)

Dat Netflix in alles een betrouwbare en kwalitatief hoge aanbieder wil zijn in het on demand-segment blijkt uit de prima 'original series' die er worden afgeleverd. De bekendste blijft voorlopig House of Cards en op een goede tweede plaats staat de drama-komedie Orange Is the New Black, bedacht door Jenji Kohan, bekend van de eerdere succes serie Weeds (2005-2012). De dramedy-serie is overigens niet uit de duim gezogen, aangezien Piper Kermans memoires 'Orange Is the New Black: My Year in a Women's Prison' als uitgaanspunt werd genomen.

Over de kijkcijfers is niet zo heel veel bekend, aangezien het eerste seizoen van Orange is the New Black in één keer beschikbaar kwam via Netflix. Wel zou het debuutseizoen beter bekeken zijn dan de andere Netflix series, zoals House of Cards en Arrested Development (seizoen 4). Met het ontvangst zit het prima, aangezien de IMDb een 8,5 noteert en Rotten Tomatoes op 93% staat. Actrice Taylor Schilling werd voor haar rol als Piper Chapman genomineerd voor een Golden Globe. Onlangs verscheen er een Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen.

Seizoen 1
Piper Chapman is een jonge vrouw wiens leven ingrijpend verandert wanneer ze de gevangenis in moet voor een misdaad die ze 10 jaar eerder samen met haar toenmalige vriendin is begaan. Inmiddels heeft ze haar wilde biseksuele leven ver achter zich gelaten en is ze verloofd met Larry, een fatsoenlijke man die haar een stabiel leven biedt. Piper zal 15 maanden moeten uitzitten in een vrouwengevangenis, die wordt bevolkt door uiteenlopende types als Russische gevangenen, een activistische non en een omgebouwde brandweerman. Al snel leert ze de regels van het gevangenisleven, maar wanneer ze een oude bekende tegenkomt kruipt de oude, roekeloze Piper weer langzaam naar boven.

Dvd: Orange is the New Black - Seizoen 1 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 8 x ca. 55 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045241940 | Release: juni 2014 | Met dank aan: Entertainment One

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van Orange is the New Black zitten verpakt in een iets dikkere standraard Blu-Ray keepkase. In de hoes staan duidelijk aangegeven hoe de afleveringen heten en op welke schijven de afleveringen zijn terug te vinden. Het beeld is van een prima High Definition-kwaliteit met nette kleuren en voldoende scherpte, zeker in de close-ups. De DTS-HD track is niet zo heel bijzonder, aangezien de serie zich vooral focust op dialoog. Desondanks mogen we ons gelukkig prijzen dat eOne deze serie gelijk op Blu-Ray uitbrengst, chapeau! De kwaliteit ligt hiermee uiteraard een stuk hoger dan Dvd.

Geen extra's
Helaas zijn er geen extra's toegevoegd aan deze drie disc-uitgave. Daarom hieronder maar even - via YouTube - de bloopers van het eerste seizoen:

Conclusie: Eén van de betere dramedy-series van 2013, gelukkig op Blu-Ray!
Het tweede seizoen van Orange Is the New Black is sinds verleden maand te bekijken via Netflix en het derde seizoen is al aangekondigd. De meeste gezichten keren terug voor de aansluitende seizoenen, al wordt er zo nu en dan (tijdelijk) afscheid genomen van een bekend personage.

De Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van Orange is the New Black is enerzijds wat mager, aangezien de extra's ontbreken. Anderzijds mogen we niet zeuren. Entertainment One snapt dat de liefhebber deze vermakelijke serie graag in HD bekijkt en we zijn dan ook dik tevreden dat het eerste seizoen van Orange is the New Black gelijk op Blu-Ray is verschenen.

Hieronder de trailer van seizoen 2: