Tv-serie op Dvd: Real Humans (seizoen 2)

De Zweedse sci-fi topper die je toch zeker aan het denken zet.

Bedenker: Lars Lundström | Cast: Lisette Pagler (Mimi), Pia Halvorsen (Inger), Johan Paulsen (Hans), Natalie Minnevik (Matilda), Kåre Hedebrant (Tobias), Leif Andrée (Roger), e.a. | Uitzending serie: 2012 - heden | Tv-release: 22 januari 2012 (SVT 1), in Nederland te zien geweest op VPRO en Film1

De Scandinavische tv-wereld levert de afgelopen jaren heel wat topseries af, maar een sci-fi serie was er tot sinds kort nog niet uitgekomen. In 2012 verscheen er opeens de tv-serie Äkta människor, beter bekend als Real Humans. De serie speelt zich af in een alternatief hedendaags Zweden en de mensheid heeft te maken met androids a.k.a. Hubots. Niet iedereen is hier zo blij mee en ook de Hubots krijgen hun eigen willetje. De serie werd een doorslaand succes, ook buiten Zweden.

Wereldwijd ontvingen de twee reeds verschenen seizoenen veelal laaiend enthousiaste recensies. Het zou zelfs één van de beste sci-fi tv-serie zijn ooit gemaakt. De zender SVT 1 heeft dus een nieuw paradepaardje en verkocht het aan meer dan vijftig landen, waaronder Nederland. In ons land was Real Humans (IMDb = 8,0) al te zien op de VPRO en Film1. Uiteraard zijn er al remake-plannen. Onlangs verscheen het tweede seizoen op Dvd.

Real Humans - Seizoen 2
Hubots zijn intussen niet meer weg te denken uit de samenleving. Mimi is nu een volwaardig lid van de familie Engman, maar worstelt met haar identiteit: hoort ze bij de hubots of bij de mensen? Advocate Inger Engman raakt verwikkeld in hachelijke rechtszaken die hubotrechten onderzoeken, terwijl een groep vrijgevochten hubots uit is op totale emancipatie. Wanneer mensen bovendien beginnen met het vervaardigen van hun eigen kopieën, rijst de vraag wat het eigenlijk nog echt betekent 'mens' te zijn. Ondertussen verspreidt zich een agressief softwarevirus dat hubots onbeheersbaar en gewelddadig maakt.

Dvd: Real Humans - Seizoen 2 | Aantal discs 4 x Dvd | Afleveringen: 10 x ca. 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Zweeds Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045241940 | Release: juni 2014 | Met dank aan: Lumière

De vier schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Real Humans zitten verpakt in een dikke Dvd keepkase, met daaromheen een vergelijkbare slappe insteekhoes. De hoes en schijven geven naast de synopsis eigenlijk bijzonder weinig extra informatie over de afzonderlijke afleveringen. De beeld- en geluidskwaliteit is eigenlijk als verwacht: netjes, zoals de Lumière-uitgaven eigenlijk altijd zijn.

Geen extra's
Aangezien Real Humans niet de meest populaire Scandinavische serie is, is het niet zo verwonderlijk dat er geen extra's aan de schijven zijn toegevoegd. Wil je toch iets meer weten over de visual effects in de serie, dan kun je op deze webpagina één en ander lezen en zien. Ook hieronder twee korte VFX breakdowns:

Conclusie: Een zeer aardige, toch wat afwijkende Zweedse serie, op een - te verwachten - kale Dvd-uitgave
Zoals altijd moet je ook bij deze serie even in het verhaal komen en aan de personages wennen. Daarna wordt het zeker een intrigerend geheel die je toch aan het denken zet over de robotontwikkelingen in de echte wereld. Het tweede seizoen weet de sfeer goed vast te houden en vraagt eigenlijk ook om meer. Toch lijkt er nog geen besluit te zijn genomen over een derde seizoen. Het Britse Kudos Film & Television, producent van vele BBC-series, heeft ondertussen de remake-rechten in handen. In 2015 wordt het tweede seizoen overigens uitgezonden door de VPRO.

Over de Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Äkta människor / Real Humans valt eigenlijk weinig te zeggen. Op de schijven staan namelijk de tien afleveringen en daarmee is de fan vast dolgelukkig.