Recensie 'Banshee' seizoen 4

Recensie 'Banshee' seizoen 4

Brengt het laatste seizoen van de serie ons ook wat we ervan hopen?

Sinds 2013 kan de serieliefhebber het verhaal van een enigmatische oud-gevangene volgen, die de identiteit van Lucas Hood overneemt, de vermoorde sheriff van het stadje Banshee. Vorig jaar februari werd de serie verlengd voor een vierde en laatste seizoen, dat vanaf morgen op HBO Nederland te zien is. In totaal zullen er acht afleveringen komen, waarvan Serietotaal de eerste drie mocht zien.

Voor de kijker die niet bekend is met het verhaal van de show: centraal staat dus Lucas Hood. Hij is in het begin vooral op zoek naar manieren om weer een band op te bouwen met zijn voormalige partner-in-crime en liefje, Carrie Hopewell. Zij verschuilt zich in Banshee, dat een echt Amish-dorpje is, compleet met maffia, indianen en skinheads. Het is kortom een kruitvat en dat merken we in de serie, die veel hard geweld toont.

Aan het einde van het derde seizoen besloot Hood zijn ster als sheriff van Banshee af te doen en te vertrekken. Maar hij worstelt nog altijd met zijn verleden in de stad. Zo heeft hij Job nooit terug kunnen vinden na zijn ontvoering uit Camp Genoa. Lucas keert dus terug naar Banshee, waar een boel veranderd blijkt te zijn. Een wrede seriemoordenaar zaait dood en verderf en er is een nieuwe sheriff en een nieuwe burgemeester. Alles blijkt verbonden te zijn en Lucas en Carrie pikken al snel het spoor naar Genoa op, om een nieuwe poging tot het redden van Job te doen.

Het verhaal zit, zoals je gewend zal zijn van de serie, weer vol twists. De flashbacks die ditmaal zijn toegevoegd zorgen voor sterke extra spanning. Wel lijkt het geheel soms een beetje op martelporno: vooral die flashbacks zitten vol gruwelijke momenten. Dat doet ergens een beetje af aan de serie, maar past ook bij de stijl die de afgelopen jaren geïntroduceerd is in de show. Die gruwelen worden gelukkig meer dan gecompenseerd met spannende en sterk gemaakte actiescènes en een cast die behoorlijk op dreef is.

De verwachting is dan ook dat ons afscheid van Banshee en zijn harde maffia, de spannende verhalen van Lucas, Carrie en Proctor (en de rest) sterk is. Het hoogtepunt is het feit dat alles bij elkaar aan het komen is voor dit afscheid. De seriemoordenaar die er is en de zoektocht van Lucas naar de waarheid, verbinden allebei elementen uit eerdere seizoenen. Een goed begin dus!