Recensie: The Following Seizoen 2
Series / Nieuws

Recensie: The Following Seizoen 2

Na de geweldige, jaw-dropping climax van het eerste seizoen en een zeer sterke opening van een nieuw hoofdstuk, is Ryan Hardy weer helemaal terug.

Gister verscheen de recensie van The Following Seizoen 1, vandaag is het de beurt aan het tweede seizoen van deze serie! Heb je The Following Seizoen 2 nog niet gezien? Let dan op, onderstaande recensie bevat spoilers..

** SPOILERS **

Na de geweldige, jaw-dropping climax van het eerste seizoen en een zeer sterke opening van een nieuw hoofdstuk, is Ryan Hardy weer helemaal terug. Een jaar na de S01 finale probeert Ryan zijn leven te beteren. Hij doceert nu forensisch onderzoek en is al enkele maanden nuchter. Zijn nichtje Max (Jessica Stroup), NYPD-agente, steunt hem in zijn periode van herstel en probeert hem zo ver mogelijk afstand te laten nemen betreft de nasleep rondom de Carroll gerelateerde gebeurtenissen in de finale van S01.

Een plotseling en wreed incident in de Metro in New York wekt al snel de interesse van Hardy. Drie mensen met een Carroll masker weten vijf passagiers op brute wijze te vermoorden, waarna ze uitspraken roepen als "Resurrection" en "Ryan Hardy can't stop us" met als doel om de naam 'Joe Carroll' onder de aandacht te brengen en duidelijk te maken dat hij en zijn followers weer zullen toeslaan. Om uit te vogelen of men hier te maken heeft met oude of nieuwe followers van Carroll zijn cult of een groepje na-apers, probeert de FBI de hulp in te schakelen van Ryan Hardy en zijn partner Agent Weston (Shawn Ashmore). Na lang aandringen van de FBI en Weston, wijst Hardy de taak toch af, omdat hij zogenaamd geen zin meer heeft om groot gedeelte te spenderen aan het opsporen van Joe's cult. Wat men niet van Ryan Hardy weet is dat hij nog steeds geobsedeerd is door Joe Carroll en in het geheim de daders al probeert op te sporen.

Net als in het eerste seizoen kun je je kont niet keren of er duikt wel ergens een Follower op; alsof ze iedere organisatie geïnfiltreerd hebben. The Following was en is nog steeds een serie waar de frenetieke followers van Joe Carroll's cult op willekeurige momenten massaal tevoorschijn komen. Een tv-serie waar iedereen een follower blijkt te zijn. De medewerker bij de plaatselijke supermarkt? Waarschijnlijk al jarenlang met extreme passie en toewijding lid van de cult. De buurman die netjes iedere zaterdag het gras maait? Waarschijnlijk een follower. De wijkagent? Het zou me niets verbazen als die ook een follower is. Een serie waarbij het soms lijkt alsof de cult-leden met bakken uit de hemel vallen, zoals de geïnfecteerde mensen in de 'Jerusalem'-scene uit de film 'World War Z'. Lichtelijk overdreven natuurlijk, maar het beeld lijkt me duidelijk.

Nieuwe Personages

Naast het vervolg van Joe's verhaal, zijn er in dit seizoen ook enkele nieuwe personages bijgekomen. Tijdens de eerste aflevering maak je al kennis met de identieke psychotische tweeling Luke en Mark, beide gespeeld door Sam Underwood. Hiermee wordt de wekelijkse portie geweld en sadisme nog een tandje verhoogd. De twee broers brengen op de meest gruwelijke wijze willekeurige personen en gezinnen om het leven, puur voor het plezier. Op sommige momenten zijn ze zelfs angstaanjagender dan Joe Carroll, door onder a. de levenloze lichamen van hun slachtoffers op te maken als levensgrote poppen. Een andere belangrijke toevoeging is Lily Gray (Connie Nielsen); een dame die Joe Carroll adoreert en haar eigen cult met followers heeft samengesteld. Wat de link is tussen deze drie personen en hoe deze verhaallijnen samen komen met die van seizoen een, is interessant om te zien.

Verbeteringen?

Gedurende dit tweede seizoen wordt duidelijk dat de schrijvers het een en ander geleerd hebben naar aanleiding van de feedback van critici en kijkers. NYPD en FBI-agenten zijn nu minder incompetent en verstandiger in het nemen van beslissingen. De serie is meer karakter gedreven en er wordt getracht een verhaal met een duidelijk doel als geheel neer te zetten. Er wordt meer tijd gespendeerd aan het opbouwen en versterken van relaties tussen personages door meer serieuze dialogen te voeren en het vertellen van achtergrondinformatie over de desbetreffende personages. De grootste positieve verandering dit seizoen is het personage van Joe Carroll. In S01 was hij een altijd in controle van de situatie en had hij een hoge machtspositie. Nu zal hij weer van voor af aan moeten beginnen met het opbouwen van een nieuwe cult en tegelijk het vertrouwen terug winnen en in stand houden van zijn oude cult (-leden). Net als S01 heeft hij nog steeds een lange-termijn plan, maar zijn verrassende spontane beslissingen gedurende het seizoen waren een leuke verandering van zijn personage.

Naast de vele verbeteringen en het nog betere acteerwerk van de twee hoofdpersonages, vergeleken met de 15 afleveringen, blijft de serie problemen kennen betreft een matig script; er zitten nog steeds plotgaten in het verhaal, wendingen die tenenkrommend en totaal onlogisch zijn en de (in)competentie van bepaalde personen. Huisvrouwen en hoogleraren die nog nooit een wapen hebben aangeraakt, kunnen opeens van een lange afstand hun doelwit raken, om slechts een voorbeeld te noemen. Maar aan de andere kant van het spectrum is er de onbekwaamheid van agenten. Hoewel het op dit vlak beter gaat ten opzichte van S01, blijft iedere agent, die niet Ryan Hardy heet, vrijwel nutteloos. Een agent die als taak heeft om een getuige te beschermen? Dood, binnen de eerste seconde van een confrontatie. Een cult-lid achtervolgen en arresteren wanneer deze enkele meters van je verwijderd is? Nope.. vergeet het maar.

Al met al, is het tweede seizoen op vele vlakken beter dan het eerste. Toch is er met deze selectie aan acteurs, concept en materiaal meer mogelijk dan dat de serie levert. Er is genoeg potentie om één van de beste series te worden op TV. Maar met een goede cast, een interessant verhaal met een nieuwe invalshoek, verassende plot-wendingen, een handvol nieuwe, angstaanjagende, personages en samenwerkingen tussen partijen waarvan men het niet in eerste instantie verwacht, weet S02 weer goed de aandacht erbij te houden. Een serie waarvan je meteen de volgende aflevering wilt aanzetten na het zien van de voorgaande cliffhanger en als kers op de taart een geweldige finale die compleet gestoord en schokkend is dat je je afvraagt wat de schrijvers in hemelsnaam zullen verzinnen voor een volgend seizoen om zichzelf te overtreffen.

To Be Continued "“ Derde Seizoen

Met een bovengemiddeld kijkersaantal van 8 miljoen in de Verenigde Staten (VS) voor het eerste seizoen en een prima bekeken tweede seizoen van deze verrassende serie, die vooral populair is in de doelgroep 18 tot 49 jaar, zou het raar zijn als een derde reeks aan afleveringen niet aangekondigd zou worden. Ondanks de enkele haken en ogen die aan deze serie zitten, ziet ook FOX genoeg potentie om The Following te vernieuwen voor een derde seizoen, welke in première zal gaan in de VS op 6 januari 2015. Wanneer deze op de Nederlandse beeldbuis zal verschijnen is nog niet bekend, maar in de tussentijd is het zeker een aanrader om deze serie te kijken. Seizoen 2 is vanaf vandaag te verkrijgen op DVD, met 633 minuten aan entertainment, exclusief de vele extra's.