Recensie: Dracula Seizoen 1
Series / Nieuws

Recensie: Dracula Seizoen 1

De serie Dracula is een doordachte en sexy hervertelling van Bram Stokers klassieke verhaal.

Regelmatig plaatsen wij recensies over nieuwe tv-series die in Nederland op dvd en blu-ray verschijnen. Ditmaal is het de beurt aan Dracula Seizoen 1, een fantasy-misdaadserie van de producers van het geprezen Downton Abbey. Deze nieuwe serie over Dracula is een doordachte en sexy hervertelling van Bram Stokers klassieke verhaal.

Het verhaal
Dracula is in het jaar 1896 door zijn eeuwige vijand Abraham Van Helsing herrezen uit de dood. Samen willen ze wraak nemen op de geheime orde die Van Helsings gezin 400 jaar geleden heeft uitgemoord en daarna Dracula's vrouw op de brandstapel heeft gezet. Om niet op te vallen neemt Dracula de identiteit aan van de aantrekkelijke en vernuftige Amerikaanse ondernemer Alexander Grayson (gespeeld door Jonathan Rhys Meyers). Onder deze nieuwe identiteit introduceert Dracula zich bij de leiders van die geheime orde "“ Ordo Draco "“ en bouwt hij een zakelijke band met ze op. Tegelijkertijd merken deze leiders op dat er een vampier in de stad ronddwaalt en huren ze een vampierenjaagster in. Zonder het te weten begint zij een relatie met Grayson, die dus in werkelijkheid de vampier Graaf Dracula is. Als klap op de vuurpijl komt hij ook nog eens een reïncarnatie van zijn vrouw Ilona tegen, in de vorm van de jonge medische studente Minna Murray (Jessica de Gouw)..

Beoordeling
Voor het zien van deze tv-serie had ik een beetje mijn twijfels, het verhaal van Dracula is immers al vele malen verteld. Na het bekijken van dit recensie-exemplaar ben ik "“ gelukkig "“ tot een ander inzicht gekomen. Het verhaal steek reëel in elkaar, leeft het originele Dracula-verhaal na én gaat zelfs nog iets verder door het vertellen van Dracula's voorgeschiedenis. Met de aardige special-effects en het extra beeldmateriaal bij, is deze serie al met al een aanrader voor iedereen die van fantasy- of misdaadseries houdt!