Blu-ray recensie - 'Hell on Wheels' seizoen 3

Mooie uitgave met ietwat saaie extra's.

Bedenkers: Joe Gayton, Tony Gayton | Cast: Anson Mount (Cullen Bohannan), Colm Meaney (Thomas Durant), Common (Elam Ferguson), Christopher Heyerdahl (The Swede), Dominique McElligott (Lily Bell), Robin McLeavy (Eva) | Jaren: 2011 "“ heden | TV-release: AMC

Begin augustus recenseerden we nog de Dvd-uitgave van de eerste twee seizoen van AMC-serie Hell on Wheels. Vandaag hebben we voor jullie de Blu-ray uitgave van het derde seizoen, die sinds deze maand in de schappen ligt.

Het derde seizoen van de western speelt zich af in het jaar 1867, het derde jaar van de aanleg van de trans-Atlantische spoorweg die centraal staat in de serie. Cullen Bohannon heeft de leiding over de ruige spoorbouwers van Union Pacific, die proberen zo snel mogelijk de oost- en wetskust van Amerika met elkaar te verbinden. Hierbij worden ze echter in de weg gezeten door saboterende concurrenten, dodelijke criminelen en voormalig vrienden die zich tegen hem hebben gekeerd.

Het derde seizoen van de serie is positief ontvangen door critici. Op Metacritic heeft het seizoen een score van 74 en op RottenTomatoes blijken drie van de vier recensenten positief. Verder zijn de kijkcijfers redelijk constant gebleken. De tweedelige première trok in de Verenigde Staten 2,49 miljoen kijkers en daarna bleef het kijkersaantal hangen tussen de 1,88 en 2,49 miljoen mensen.

Blu-ray: Hell on Wheels seizoen 3 | Duur: 10 x 41 min. | Release: oktober 2014 | Video: 1080p (16:9) | Audio: Engels, Frans DTS-HD MA 5.1 | Discs: 3x Blu-ray | EAN: 8-713045-242299| Met dank aan: eOne Benelux

De Blu-ray uitgave van het derde seizoen bestaat uit een dubbeldikke Blu-ray keepcase. Daar omheen zit de gebruikelijke slipcover, met in plaats van een blauw Blu-ray disc logo, een bruin logo. Zo sluit het logo beter aan op de coverart. Die toont ons een foto van hoofdrolspeler Anson Mount. Hij rijdt, met zijn pistool geheven, op een paard. Achterop de uitgave een Nederlandse en Franse synopsis van het seizoen.

Verder zie je daar nog informatie over de extra's en de technische details. Maak je de hoes open, tref je binnenin de drie discs aan en verder nog wat informatie over andere uitgaven van eOne Benelux. Op de discs dezelfde art, met als onderscheidende kenmerk een nummer en specificatie van wat je op de disc aantreft. Op discs één en twee staan vier afleveringen en op disc vier twee afleveringen en de extra's.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave is fantastisch. Die komt vooral tot z'n recht in de shots die buitenshuis gemaakt zijn, waar vooral de diepte van het beeld opvalt. Verder zijn de kleuren mooi en warm, en brengen ze dat westerngevoel goed over. Net als bij de vorige seizoenen is de audio goed en vooral de effecten komen tot hun recht. De serie heeft in de vorm van pistoolschoten en galopperende paarden dus veel te bieden.

De extra's zijn helaas niet zo bijzonder. Allereerst tref je een featurette aan met de naam Where We Left Off, waar in zo'n vier minuten teruggekeken wordt op de gebeurtenissen in het tweede seizoen. Dan is er een vrij nietszeggende (want compleet spoiler-vrije) blik op het derde seizoen. Tot slot zijn er nog vier korte Behind the Scenes featurettes, die ons een blik op het bouwen van de sets en een tour rond de set bieden. Het steekt allemaal prima in elkaar, maar is niet bijzonder om naar te kijken, of uitzonderlijk interessant.

Het vierde seizoen van Hell on Wheels is in de Verenigde Staten al sinds augustus op televisie te zien. AMC besliste na het succesvolle derde seizoen, dat dit seizoen in plaats van de gebruikelijke tien, maar liefst dertien afleveringen zou krijgen. Het seizoen komt op 22 november tot een einde en trekt op dit moment ongeveer evenveel kijkers als eerdere seizoenen deden. Verder is het nog afwachten of er een vijfde seizoen komt. Maar, gezien het feit dat AMC onlangs al aankondigde welke series geannuleerd werden en nog niets heeft laten weten over deze serie, lijken de kansen groot dat er gewoon een nieuw seizoen komt.