DVD-recensie: 'Fawlty Towers' complete collectie

Puike uitgave van een hilarische komedieserie.

Cast John Cleese (Basil Fawlty), Prunella Scales (Sybil Fawlty), Andrew Sachs (Manuel), Connie Booth (Polly Sherman), Ballard Berkeley (Major Gowen) | Jaren: 1975-1979 | TV-release: BBC

Fawlty Towers is een populaire serie uit de jaren zeventig, waarin John Cleese de hoofdrol speelt van Basil Fawlty. Het geheel staat bekend om de goede humor en werd dan ook positief ontvangen. Niet lang geleden werd door Lime-Light Pictures een nieuwe complete collectie uitgegeven.

Fawlty Towers speelt zich af in een hotel in het Engelse badplaatsje Torquay. De eigenaar van het hotel is de norse, nukkige en onhandige Basil Fawlty (Cleese). Hij wordt op de hielen gezeten door zijn dominante vrouw Sybil (Scales). Hoe meer leugentjes hij verzint om eerder begane fouten te verdoezelen, hoe erger de situatie wordt. Het personeel, vooral serveerster / kamermeisje Polly (Booth), doet haar best om de zaak bij te sturen, maar het blijft een puinhoop.

In totaal werden er twaalf afleveringen gemaakt van de serie, die je allemaal terugvindt op deze uitgave. Toen de twee seizoenen gemaakt werden, was de ontvangst niet gigantisch positief. Sommige recensenten vonden de humor maar flauw. Met de jaren werd het geheel toch populairder en werd het één van de favoriete series van John Cleese.

[video_embed]854[/video_embed]

DVD: Fawlty Towers complete collectie | Duur: 360 min. + 140 minuten bonus | Release: december 2014 | Video: 1.33:1 | Audio: Engels Dolby Digital 2.0 | Discs: 3x DVD| EAN: 5-412012-164710 | Met dank aan: Lime-Lights Pictures

De uitgave van Lime-lights bestaat uit een nette slipcover, met daarin drie dunne Dvd-hoezen. Elke hoes bevat één afzonderlijke disc en dus ook één seizoen. Daarnaast is er nog een derde hoes, met daarin de extra's van de serie. Achterop elke uitgave zie je een uitgebreide synopsis van elke aflevering. Er staan er zes op elk van de discs.

Verder is de coverart vrij standaard en niet bijzonder. Op de slipcover een andere afbeelding dan op de afzonderlijke hoezen, maar daarmee heb je het ook wel gehad. Voorop zie je de belangrijkste personages in de BBC-serie. Achterop de slipcover zie je verder een kort overzicht van de inhoud van elke hoes. Op de hoezen zelf uitgebreidere informatie.

Zoals duidelijk te lezen valt voorop de uitgave, is het beeld remastered. Dat houdt in dat er iets aan gesleuteld is en dat zie je ook wel terug. Het beeldformaat is nog 1.33:1, maar de kleuren zien er nu gewoon goed uit. Het geheel oogt wel wat ouderwets, maar storen doet dat nooit. Met de audio zit het ook wel snor. Iedereen is goed te verstaan en het geluid is op z'n minst helder te noemen. Lime-Lights heeft voor een nette Dvd uitgave gezorgd.

Ook met de extra's zit het meer dan snor bij deze uitgave. Er zitten interview in met de belangrijkste castleden (zijnde John Cleese, Andrew Sachs en Prunella Scales), waarin zij uitgebreid vertellen over hun ervaringen met het maken van de series. Deze zijn van wisselende lengte. Vooral het interview met Cleese, die ook veel vertelt over het schrijven van afleveringen, is uitgebreid. Het gesprek met hem duurt vijftig minuten. Andrew Sachs komt 25 minuten aan het woord en Prunella Scales in totaal acht minuten.

Dan is er nog een extra met de titel De "Torquay Tourist Guide", waarin gekeken wordt naar het ontstaan van de serie. Hoe kwam Cleese aan het idee? Dat is een mooi verhaal en gaat over Donald Sinclair, eigenaar van een hotel waar ooit de Monty Python groep verbleef. Andere extra's zijn bloopers, the End of Fawlty Towers, Basil Fawlty in Opstand en een half uur durende documentaire waarin teruggekeken wordt naar de serie.

Wat betreft de toekomst is het duidelijk. Het is gedaan met de avonturen van Basil Fawlty. Dat wordt duidelijk uit het feit dat er meerdere pogingen ondernomen zijn tot het maken van een nieuw seizoen en tot het maken van remakes. Die zijn allemaal mislukt en dus moeten we het doen met deze twaalf afleveringen, die samen zo'n zes uur duren.