Tv-series op Blu-Ray: Hannibal (Seizoen 1)

De NBC-serie die vooral overleeft door zijn eigen gezicht en een opvallende rol van Mads Mikkelsen.

Bedenker: Bryan Fuller | Cast: Hugh Dancy (Will Graham), Mads Mikkelsen (Dr. Hannibal Lecter), Caroline Dhavernas (Dr. Alana Bloom), Hettienne Park (Beverly Katz), Laurence Fishburne (Jack Crawford), Scott Thompson (Jimmy Price), e.a. | Jaar: 2013-heden | Tv-release: 4 april (NBC), niet (rechten bij RTL 5), 2014 (2BE)

NBC's Hannibal van showrunner Bryan Fuller (Pushing Daisies) was afgelopen jaar een van de opvallendste tv-series in zijn soort. Vooral de Deense acteur Mads Mikkelsen, bekend uit de top-film Jagten (2012), wist de aandacht op zich te vestigen met zijn rol als Dr. Hannibal Lecter. Uiteraard is Hugh Dancy als de moordende FBI-profiler Will Graham onmisbaar en krijgen we ook de bekende film- en serienaam Laurence Fishburne in de thriller/horror-serie te zien. De dertien afleveringen werden vanaf april in de States uitgezonden. Ondanks de herkenbare eigen stijl en een zeer redelijk ontvangst bij de critici wist het niet de aandacht vast te houden van het publiek. De eerste aflevering werd nog bekeken door 4,4 miljoen Amerikanen, waar de slotaflevering van het debuutseizoen niet verder dan een kleine 2,0 miljoen kijkers. NBC twijfelde daardoor om een tweede seizoen in productie te laten nemen. Voor de trouwe volger gaat binnenkort gelukkig het seizoen 2 toch van start. Eerder deze maand verscheen het eerste seizoen van Hannibal op een drie disc Blu-Ray uitgave.

Synopsis & trailer
In het eerste seizoen van Hannibal is Will Graham een profiler voor de FBI: hij heeft een bijzondere gave om in het hoofd van seriemoordenaars te kruipen. Hij voelt aan hoe ze denken, wat hen motiveert tot hun gruwelijke daden en hoe ze te werk gaan. Maar de seriemoordenaar waar hij nu jacht op maakt, stelt hem voor een raadsel. Daarom roept hij de hulp in van Dr. Hannibal Lecter, een briljante psychiater. Will en Hannibal vormen een uniek en briljant team dat grote successen boekt. Maar Will heeft niet in de gaten dat Hannibal een duister geheim met zich meedraag; hij is zelf een seriemoordenaar. Het begin van een superspannend kat-en-muisspel.

Blu-Ray: Hannibal: Seizoen 1 | Afleveringen: 13 x 43 minuten | Release: januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Aantal discs 3 x Blu-Ray | EAN: 8715664106129 | Extra's: First Look at Hannibal | Forensics 101| Eat the Rude | Met dank aan: Dutch Filmworks

Het recensie-exemplaar van deze drie disc Blu-Ray uitgave van Hannibal is een waanzinnig grote zwarte keepcase, die alleen door de blauwe balk en het Blu-Ray logo herkenbaar is als een Blu-Ra uitgave. Anders zou het eerder lijken op een Dvd-uitgave (of zelfs een VHS uitgave...). Om de case zit een vergelijkbare slipcase, waarop de herkenbare poster te zien is.
De eerste twee schijven bevatten elk vijf afleveringen en de derde schijf is ingeruimd met de laatste drie afleveringen en een aantal extra's. De beeldkwaliteit is redelijk al laten vooral de donkere scenes te wensen over. De extra's zijn helaas te beperkt, aangezien 'First Look at Hannibal', 'Forensics 101', 'Eat the Rude' bij elkaar nog geen tien minuten duren. Het zijn korte en veel te snelle featurettes met wat beelden van de achter de schermen en een aantal interviews. Erg jammer, want hier had veel meer ingezeten.

Vervolg
Het tweede seizoen start op 28 februari op NBC en trekt waarschijnlijk wel wat meer kijkers dan de slotaflevering van seizoen 1. Sinds de recente opmars van VOD zal de serie in populariteit zijn gegroeid. Mochten de kijkersaantallen van de uitzendingen op tv alsnog tegenvallen, dan zal de wereldwijde VOD-opbrengst de schade hoogstwaarschijnlijk wel beperken of (ruimschoots) goedmaken. De verwachting is dat RTL het eerste seizoen ergens komende maanden zal uitzenden. Hieronder kun je kijken naar de onlangs verschenen trailer van het tweede seizoen.