Recensie Netflix-serie 'Archive 81'

Recensie Netflix-serie 'Archive 81'

Dit meeslepende en uiterst onheilspellend en onvoorspelbare horrormysterie smaakt vooral naar meer.

Arjan Welles
Regie: Rebecca Thomas, Haifaa Al-Mansour, Justin Benson, e.a. | Cast: Mamoudou Athier (Dan Turner), Dina Shihabi (Melody Pendras), Evan Jonigkeit (Samual), Julia Chan (Annabelle), Ariana Neal (Jess), Matt McGorry (Mark Higgins), Martin Donovan (Virigil Davenport), Charlie Hudson III (Steven Turner), Georgina Haig (Iris Vos), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 45-59 minuten | Jaar: 2022

Welke geheimen herbergt het fictieve New Yorkse appartementencomplex The Visser? Je zou kunnen stellen dat dit de centrale vraag is in de Netflix-serie Archive 81, maar deze vraag dobbert slecht aan de oppervlakte. Daaronder schuilt een complex mysterie waarin heden en verleden in elkaar overgaan en niets is wat het lijkt.

Maar liefst een ton krijgt videoarchivist Dan Turner aangeboden voor het herstellen van een reeks videobanden die in een allesverwoestende brand van The Visser zwaar zijn beschadigd. De klus komt van de mysterieuze zakenman Virgil Davenport, die een bedrijf leidt waarover online helemaal niets terug te vinden is.

Dan mag de klus klaren in een afgelegen kantoorpand dat nog het meest weg heeft van een bunker. Op de banden uit 1994 staat een videodocumentaire van ene Melody Pendras die haar intrek heeft genomen in The Visser. De vraag die haar drijft is wat de band is tussen The Visser en haar moeder, die Melody op jonge leeftijd liet adopteren.

Bij het repareren en herstellen van de banden wordt Dan steeds meer in Melody's verhaal gezogen. Wat is de aard van de geheime bijeenkomsten die plaatsvinden in de recreatieruimte van The Visser? Waarom kent geen van de markante bewoners van het gebouw Melody's moeder? En wat zijn de ware motieven van Dans merkwaardige opdrachtgever Davenport?

Bij Archive 81 krijg je voortdurend de indruk dat je dicht bij antwoorden op prangende vragen bent, om vervolgens toch weer op het verkeerde been te worden gezet. De oorsprong van deze horrorserie ligt in een podcast die inmiddels drie seizoenen kent. De zoektocht van Melody en de historie van The Visser worden zo tastbaar dat je denkt grotendeels met een documentaire te maken hebben.

De makers hebben het dan ook slim aangepakt. Waar we eerst alleen de flarden van Melody's filmondernemingen door de ogen van Dan te zien krijgen, draait gaandeweg het perspectief. We krijgen te zien hoe Melody, die haast volgroeid lijkt met haar camera, de gebeurtenissen vastlegt. Hoe haar voormalig huisgenoot Annabelle bij haar intrekt en hoe haar gids van het gebouw, de jonge Jess, het steeds zwaarder te verduren krijgt.

Deze puzzeltocht gaat gepaard met een onheilspellende sfeer. Wat ook niet helpt is dat zowel Melody als Dan een psychisch getroebleerd verleden hebben. Dans vader is psycholoog geweest maar kwam om in de voorgenoemde brand. Zelf is Dan na een heftige relatie een tijd opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek. Extra reden voor Dans beste vriend Mark om hem goed in de gaten te houden.

Naarmate de thematiek zich verdiept wordt het mysterie alleen nog maar groter en wordt tevens de vraag opgeroepen of er ook een link is tussen Dan en Melody. Niets berust hier op toeval. Hierbij wordt aangesloten bij de nog steeds grote populariteit van films als The Blair Witch Project en het (televisie)werk van David Lynch. Hoe dieper je afdaalt in het konijnhol, hoe meer belangen en levens op het spel komen te staan.

Hierbij lijken de personages, waarbij de Saoedi-Arabisch Dina Shihabi diepe indruk maakt, telkenmale de gevoelens van de kijker te vertolken. Het aantal geuite 'what the fucks' is niet te tellen. Elke aflevering wordt bovendien voorafgegaan door fictieve nieuwsberichten en documentaire-items waardoor de link met wat als echtheid wordt gefingeerd alleen maar sterker wordt.

Archive 81 kan eigenlijk niet lang genoeg duren, al verliest de serie aan kracht als de ontknoping nadert en je de zo lang gewenste antwoorden krijgt. Toch doet het wrange einde verlangen naar meer. De makers hebben al aangekondigd dat dit nooit is bedoeld als een serie van één seizoen. Je laat je graag weer het konijnenhol insleuren.

★★★★☆

Archive 81 is te zien bij Netflix.