De wereld verbeteren begint bij jezelf, zeker als je extreem rijk bent, blijkt uit deze bingewaardige serie.
Regie: Alan Yang, Angela Barnes, Miguel Arteta, e.a. | Cast: Maya Rudolph (Molly Novak), Joel Kim Booster (Nicholas), Michaela Jaé Rodriguez (Sofia Salinas), Ron Funches (Howard), Nat Faxon (Arthur), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 24-34 minuten | Jaar: 2022
Molly denkt dat ze alles heeft: een gelukkig huwelijk, een prachtig huis en bakken met geld omdat haar man een technisch genie is. Als blijkt dat die man vreemdgaat, dumpt ze hem. Ze blijft achter met de helft van zijn fortuin en zijn bedrijven, waaronder een organisatie die strijdt voor onderdak voor iedereen. Omdat Molly iets om handen moet hebben, besluit ze zich actief in te zetten voor dit goede doel. Dat loopt niet altijd van een leien dakje, want Molly verliest soms uit het oog hoe het is om een niet-schandalig-rijke sterveling te zijn.
Loot is een heerlijke serie om te bingen. De belangrijkste component is de manier waarop de personages geschreven zijn en de passende casting. Maya Rudolph weet met Molly goed te balanceren tussen irritant en sympathiek. Af en toe wil je Molly door elkaar schudden omdat ze zo ver verwijderd is van de realiteit en is het irritant hoe blind ze is voor haar eigen makken, maar tegelijkertijd is het hartverwarmend om haar werkelijk te zien proberen om iets goeds van het leven te maken.
Dit roept de vraag op of de wereld direct zit te wachten op een serie over een puissant rijke vrouw die de wereld redt met een fortuin. Op het eerste gezicht zou het antwoord daarop nee zijn, maar de serie is zich bewust van de valkuilen van het maken van een serie over en het oproepen van sympathie met rijken. Meermaals stipt Loot de verwrongenheid aan van dit soort rijkdom en de bijbehorende hypocrisie. De verhouding tussen humor en een serieuze boodschap is netjes gedoseerd.
Molly wordt gezelschap gehouden door een vast groepje sidekicks. Zo is daar Michaela Jaé Rodriguez die perfect is als serieuze vrouw die alles doet om gerechtigheid na te streven, maar soms vergeet dat werk niet alles is. Joel Kim Booster speelt de flamboyante, onaantastbare en devotionele beste vriend/secretaris Nicholas. Hij zorgt dat het Molly aan niets ontbreekt en geniet in ruil daarvoor van een even overdadig leven als zij. Dat hij volgens eigen zeggen nog nooit een relatie heeft gehad die langer duurde dan 72 uur schetst tegelijkertijd de eenzaamheid van het personage.
Waar de personages op zichzelf leuk zijn, zijn het de onderlinge relaties die de serie echt de moeite waard maken. Het is bijvoorbeeld verrassend vertederend te zien hoe Nicholas langzaam beter bevriend raakt met een van de werknemers van de organisatie en een neefje van Molly, Howard. De dynamiek tussen deze twee komt goed uit de verf en vormt daarmee een belangrijk tegenwicht voor de oppervlakkigheid. De vriendschap wordt vaak met evenveel humor naar het scherm gebracht, waardoor de lichte toon in stand blijft maar er wel wat extra warmte bij komt.
Behalve dat deze personages hun kleurrijke persoonlijkheden meebrengen, heeft het visuele voordelen dat ze bulken van het geld. Molly's gigantische huis en de outfits van haar en Nicholas zijn een lust voor het oog. De prima montage en het verzadigde kleurenpalet maken de kijkervaring extra aangenaam. Tel daarbij op dat de afleveringen de comfortabele lengte van een krap halfuur hebben en je bent voor je het weet door de tien episodes heen.
Wil je daarna meer terugzien van de personages? Het antwoord daarop is waarschijnlijk ja, met name vanwege de cast die de humor van het script zeer succesvol weet over te brengen. Wordt het lastig om niet direct in herhaling te vallen en moet de serie er in een volgend seizoen qua inhoud een schepje bovenop gaan doen? Ook ja. Maar voor nu is dit in ieder geval een fijn eerste seizoen dat zeker naar meer smaakt.
Loot is te zien bij Apple TV+.
Molly denkt dat ze alles heeft: een gelukkig huwelijk, een prachtig huis en bakken met geld omdat haar man een technisch genie is. Als blijkt dat die man vreemdgaat, dumpt ze hem. Ze blijft achter met de helft van zijn fortuin en zijn bedrijven, waaronder een organisatie die strijdt voor onderdak voor iedereen. Omdat Molly iets om handen moet hebben, besluit ze zich actief in te zetten voor dit goede doel. Dat loopt niet altijd van een leien dakje, want Molly verliest soms uit het oog hoe het is om een niet-schandalig-rijke sterveling te zijn.
Loot is een heerlijke serie om te bingen. De belangrijkste component is de manier waarop de personages geschreven zijn en de passende casting. Maya Rudolph weet met Molly goed te balanceren tussen irritant en sympathiek. Af en toe wil je Molly door elkaar schudden omdat ze zo ver verwijderd is van de realiteit en is het irritant hoe blind ze is voor haar eigen makken, maar tegelijkertijd is het hartverwarmend om haar werkelijk te zien proberen om iets goeds van het leven te maken.
Dit roept de vraag op of de wereld direct zit te wachten op een serie over een puissant rijke vrouw die de wereld redt met een fortuin. Op het eerste gezicht zou het antwoord daarop nee zijn, maar de serie is zich bewust van de valkuilen van het maken van een serie over en het oproepen van sympathie met rijken. Meermaals stipt Loot de verwrongenheid aan van dit soort rijkdom en de bijbehorende hypocrisie. De verhouding tussen humor en een serieuze boodschap is netjes gedoseerd.
Molly wordt gezelschap gehouden door een vast groepje sidekicks. Zo is daar Michaela Jaé Rodriguez die perfect is als serieuze vrouw die alles doet om gerechtigheid na te streven, maar soms vergeet dat werk niet alles is. Joel Kim Booster speelt de flamboyante, onaantastbare en devotionele beste vriend/secretaris Nicholas. Hij zorgt dat het Molly aan niets ontbreekt en geniet in ruil daarvoor van een even overdadig leven als zij. Dat hij volgens eigen zeggen nog nooit een relatie heeft gehad die langer duurde dan 72 uur schetst tegelijkertijd de eenzaamheid van het personage.
Waar de personages op zichzelf leuk zijn, zijn het de onderlinge relaties die de serie echt de moeite waard maken. Het is bijvoorbeeld verrassend vertederend te zien hoe Nicholas langzaam beter bevriend raakt met een van de werknemers van de organisatie en een neefje van Molly, Howard. De dynamiek tussen deze twee komt goed uit de verf en vormt daarmee een belangrijk tegenwicht voor de oppervlakkigheid. De vriendschap wordt vaak met evenveel humor naar het scherm gebracht, waardoor de lichte toon in stand blijft maar er wel wat extra warmte bij komt.
Behalve dat deze personages hun kleurrijke persoonlijkheden meebrengen, heeft het visuele voordelen dat ze bulken van het geld. Molly's gigantische huis en de outfits van haar en Nicholas zijn een lust voor het oog. De prima montage en het verzadigde kleurenpalet maken de kijkervaring extra aangenaam. Tel daarbij op dat de afleveringen de comfortabele lengte van een krap halfuur hebben en je bent voor je het weet door de tien episodes heen.
Wil je daarna meer terugzien van de personages? Het antwoord daarop is waarschijnlijk ja, met name vanwege de cast die de humor van het script zeer succesvol weet over te brengen. Wordt het lastig om niet direct in herhaling te vallen en moet de serie er in een volgend seizoen qua inhoud een schepje bovenop gaan doen? Ook ja. Maar voor nu is dit in ieder geval een fijn eerste seizoen dat zeker naar meer smaakt.
Loot is te zien bij Apple TV+.
Lees meer over: recensie, Loot, Apple TV Plus, Maya Rudolph, Joel Kim Booster, Michaela Jae Rodriguez, Ron Funches, Nat Faxon, rijkdom, komedie, drama, Amerika