Recensie Apple TV+-serie 'Loot'

Recensie Apple TV+-serie 'Loot'

De wereld verbeteren begint bij jezelf, zeker als je extreem rijk bent.

Regie: Alan Yang, Angela Barnes, Miguel Arteta, e.a. | Cast: Maya Rudolph (Molly Novak), Joel Kim Booster (Nicholas), Michaela Jaé Rodriguez (Sofia Salinas), Ron Funches (Howard), Nat Faxon (Arthur), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 24-34 minuten | Jaar: 2022

Molly denkt dat ze alles heeft: een gelukkig huwelijk, een prachtig huis en bakken met geld omdat haar man een technisch genie is. Als blijkt dat die man vreemdgaat, dumpt ze hem. Ze blijft achter met de helft van zijn fortuin en zijn bedrijven, waaronder een organisatie die strijdt voor onderdak voor iedereen. Omdat Molly iets om handen moet hebben, besluit ze zich actief in te zetten voor dit goede doel. Dat loopt niet altijd van een leien dakje, want Molly vergeet soms dat niet iedereen schandalig rijk is.

Loot is een heerlijke serie om te bingen. De belangrijkste component is de manier waarop de personages geschreven zijn en de passende casting. Maya Rudolph weet in de hoofdrol goed te balanceren tussen irritant en sympathiek. Soms is Molly zo blind voor haar eigen makken en ver verwijderd is van de realiteit dat je haar door elkaar wil schudden, maar tegelijkertijd is het hartverwarmend om haar werkelijk te zien proberen om iets goeds van het leven te maken.

Dit roept de vraag op of men zit te wachten op een serie over een puissant rijke vrouw die de wereld redt met haar fortuin. Op het eerste gezicht zou het antwoord daarop nee zijn, maar Loot is zich bewust van de valkuilen van het oproepen van sympathie voor de rijken. Meermaals stipt Loot aan hoe verwrongen dit soort rijkdom en de bijhorende hypocrisie zijn. De verhouding tussen humor en een serieuze boodschap is netjes gedoseerd.

Molly gaat vergezeld van een vast groepje sidekicks. Zo is Michaela Jaé Rodriguez perfect is als serieuze vrouw die alles doet om gerechtigheid na te streven, maar soms vergeet dat werk niet alles is. Joel Kim Booster speelt de flamboyante, onaantastbare en devotionele secretaris en beste vriend Nicholas, die zorgt dat het Molly aan niets ontbreekt en in ruil daarvoor geniet van een even overdadig leven als zij. Dat hij naar eigen zeggen nog nooit een relatie heeft gehad die langer duurde dan 72 uur schetst de eenzaamheid van het personage.

Deze personages zijn op zichzelf leuk, maar de onderlinge relaties maken de serie echt de moeite waard. Het is bijvoorbeeld verrassend vertederend te zien hoe Nicholas langzaam beter bevriend raakt een neefje van Molly. De dynamiek tussen deze twee komt goed uit de verf en vormt een belangrijk tegenwicht voor de oppervlakkigheid. Deze vriendschap wordt vaak met evenveel humor naar het scherm gebracht, waardoor de lichte toon in stand blijft maar er wel wat extra warmte bij komt.

Dat de kleurrijke personages bulken van het geld heeft heeft visuele voordelen. Molly's gigantische huis en de outfits van haar en Nicholas zijn namelijk een lust voor het oog. Ook de prima montage en het verzadigde kleurenpalet maken de kijkervaring extra aangenaam. Door de comfortabele lengte van een krap halfuur ben je voor je het weet door de tien afleveringen heen.

Wil je daarna meer terugzien van de personages? Het antwoord daarop is waarschijnlijk ja, met name vanwege de cast die de humor van het script zeer succesvol weet over te brengen. Wordt het lastig om niet direct in herhaling te vallen en moet de serie er in een volgend seizoen qua inhoud een schepje bovenop doen? Ook ja. Maar voor nu is dit in ieder geval een fijn eerste seizoen dat zeker naar meer smaakt.

★★★★☆

Loot is te zien bij Apple TV+.