Recensie Netflix-serie 'Another Self'

Recensie Netflix-serie 'Another Self'

Drie jonge vrouwen worden tijdens een spirituele reis geconfronteerd met trauma's van eerdere generaties.

Regie: Burcu Altekin | Cast: Tuba Büyüküstün (Ada), Seda Bakan (Leyla), Boncuk Yilmaz (Sevgi), Murat Boz (Toprak), Serkan Altunorak (Selim), Firat Tanis (Zaman), e.a. | Aantal afleveringen: 12 | Speelduur: 46-56 minuten | Jaar: 2022

Wat als onverwerkte trauma's generaties lang bij ons blijven en ons onderbewuste dusdanig beïnvloeden dat ze tot op de dag van vandaag invloed hebben op ons voelen en handelen? De Turkse serie Another Self volgt drie vrouwen die een spirituele reis maken om het antwoord op deze vraag te vinden, wat gepaard gaat met de juiste dosis drama en romantiek.

Aanleiding voor de reis is de ernstige ziekte die bij van een hen is geconstateerd, waarvan ze met het maken van de spirituele reis hoopt te genezen. En zoals het echte vriendschap betaamt, kunnen haar vriendinnen niet achterblijven. Gedurende de reis gaan ze therapeutische wijze op zoek naar onverwerkte trauma's met het idee dat als ze deze zullen erkennen en accepteren, ze een vrijer leven zullen leiden.

Klinkt zweverig, maar er lijkt een kern van waarheid in te zitten. Gelukkig wordt de therapie van verschillende kanten belicht, zodat ook sceptici zich in een van de personages kunnen herkennen. Bovendien biedt het plot voldoende afwisseling tussen zweverigheid, drama en romantiek, wat van Another Self een aangenaam bekijkbare serie maakt.

Ook de drie hoofdpersonages zijn een schot in de roos: het gezelschap bestaat uit een romanticus, een nuchtere slimmerik en een ietwat verwende huisvrouw die ook als influencer actief is. Ze worden sterk gespeeld door drie veelbelovende actrices die ervoor zorgen dat de gemiddelde vrouw zich hoe dan ook aan een van hen verwant zal voelen.

Elke aflevering opent met een kijkje in iemands verleden, maar om welk personage het gaat wordt pas later duidelijk. Dit zorgt ervoor dat je je aandacht er goed bij moet houden, want voor je het weet ben je de draad kwijt. Dit had dan ook beter gekund door niet direct met een terugblik te beginnen, maar eerst een kleine verwijzing naar het heden te maken. Desalniettemin zijn deze terugblikken van cruciaal belang voor het verhaal. Het draait immers allemaal om gebeurtenissen in het verleden die voor onverwerkte trauma's hebben gezorgd.

De serie bevat voldoende diepgang door de afwisseling in het verhaal en de herkenbare, emotionele thema's, zoals liefde, ziekte, verlies en gebroken harten. Dat de serie zich afspeelt op een beperkt aantal locaties, doet hem wat goedkoop overkomen en maakt hem een tikje voorspelbaar, maar wie de nodige portie drama en romantiek met wat Turks temperament wel kan waarderen, zal deze serie het liefst in één ruk uitkijken.

Het einde van de serie laat voldoende open voor een tweede seizoen waarin de drie vriendinnen gevolgd zouden kunnen worden in hun nieuwe leven na hun spirituele reis. Hier laten de makers echter wel een kans liggen. De zevende aflevering vormt het perfecte open einde met voldoende kansen voor een nieuw seizoen, maar de achtste aflevering bevat nog zoveel meer gebeurtenissen en tijdssprongen dat dit een tweede seizoen op zich had kunnen zijn.

★★★★☆

Another Self is te zien bij Netflix.