Recensie Apple TV+-serie 'Surfside Girls'

Met een zomers avontuur over een mysterieuze schat wordt de kijker een slappe hap voorgezet.

Regie: Chi Yoon Chung, Jonathan A Rosenbaum, America Young, e.a. | Cast: Yaya Gosselin (Sam), Mia Cech (Jade), Spencer Hermes-Rebello (Remi), Jacob Vargas (Bob), Catia Ojeda (Monica), Adan Maverick Carcaño (Petey), Michelle Mao (Amy), Christine Lin (Mei Lin), Sonita Henry (Doctor Pfeiffer), Joseph Mesiano (Captain Devar), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 22-27 minuten | Jaar: 2022

In het rustige stranddorp Surfside valt bitter weinig te beleven. Het leven kent hier geen obstakels en hartsvriendinnen Sam en Jade brengen hun vrije tijd het liefst door op de golven. Tijdens een surftochtje belanden de twee meiden bij toeval in een verborgen grot. Een onheilspellende stem klinkt, een gouden dubloen valt uit de lucht en geheimzinnige muziek luidt een retespannende zomer in.

Surfside Girls is gebaseerd op de gelijknamige stripreeks, geschreven door de Amerikaanse Kim Dwinell. Dol op de blauwe deining is deze schrijfster zelf ook vaak op haar surfplank te vinden, wat ze graag laat doorschemeren in haar verhalen. Wie haar stripboeken kent, ziet de vrolijke illustraties terugkomen in de sfeer van deze miniserie en haar innemende personages direct vanaf het papier tot leven worden gebracht.

Heel slim heeft Dwinell een verzameling personages uit haar pen geschud waar elke tiener zich mee kan identificeren. Het dromerige buitenbeentje vindt aansluiting bij Sam, chicks met attitude lopen weg met de eigenwijze Jade fantasierijke knaapjes vinden een held in spookverschijning Remi. Geheel verantwoord voor een kinderserie zijn alle personages onwaarschijnlijk volwassen, met gesprekken op een niveau waar zelfs een doorknede psycholoog nog een wenkbrauw van optrekt. Voeg hier een vleugje typische puberproblemen aan toe, met hier en daar een dieptepunt, en je bestseller is een feit.

Naast de nodige filmvaders en -moeders heeft het productieteam een blik kindsterretjes opengetrokken. Yaya Gosselin kennen we vooral als Missy Moreno in We Can Be Heroes en Miya Cech is een bekend gezicht uit de actieserie The Astronauts. Daarnaast speelt nieuwkomer Spencer Hermes-Rebello in Surfside Girls een van zijn eerste rollen, al is het wel ernstig merkbaar dat hij nog maar net om het hoekje komt loeren. Al deze kids zijn voor het genre prima gekozen, maar geen van hen hoeft voorlopig aan een Oscarspeech te beginnen.

Eigenlijk is het best moeilijk iets zinnigs te zeggen over Surfside Girls. De serie is overduidelijk gericht op jeugdige kijkers en door het gebrek aan lettergrappen en knipoogjes is het nét geen familieserie. Wie zich toch aan de volle tien afleveringen besluit te wagen, ridderen we bij dezen tot held. Want je moet ontzettend veel kinderlijk geduld hebben om het acteerwerk in de categorie Disney Channel en Nickelodeon uit te zitten, en daarmee een hoop irrelevant geneuzel te doorstaan.

★★☆☆☆

Surfside Girls is te zien bij Apple TV+.