Recensie Disney+-serie 'Only Murders in the Building' seizoen 2

Het succesverhaal van de drie amateurdetectives wordt op waardige wijze voortgezet.

Regie: Jamie Babbit, Cherien Dabis, John Hoffman, e.a. | Cast: Selena Gomez (Mabel Mora), Steve Martin (Charles-Haden Savage), Martin Short (Oliver Putnam), Jayne Houdyshell (Bunny Folger), Tina Fey (Cinda Canning), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 29-38 minuten | Jaar: 2022

Aan het begin van het tweede seizoen van Only Murders in the Building ziet het er niet goed uit voor Charles, Oliver en Mabel. Een nieuw mysterie dient zich aan als buurvrouw Bunny Folger dood wordt gevonden in het appartement van Mabel en het lijkt erop deze moord bedoeld is om laatstgenoemde erin te luizen. Waar de meeste mensen ervoor zouden kiezen in de luwte te wachten tot alles overwaait, kiezen de drie amateurdetectives ervoor het heft in eigen hand te nemen om hun namen te zuiveren en gerechtigheid te vinden voor Bunny.

Het was even afwachten of een tweede seizoen van Only Murders in the Building zou kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen die het succesvolle eerste seizoen creëerde. Bunny Folgers dood lijkt op het eerste gezicht minder interessant dan de moord op Tim Kono. Het motief lijkt duidelijk, want het slachtoffer was niet geliefd, dus de vraag is dan ook waar dit verhaal nog heen kan gaan. Maar door de introductie van nieuwe personages, geheime gangen door het Arconia-hotel en wederom een connectie met een van de hoofdpersonages weet de formule zich nogmaals te bewijzen.

Only Murders in the Building is nog steeds de perfecte combinatie van moordmysterie en sitcomhumor. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en hun sterke dynamiek brengt de boel tot leven. In het hoofdplot van seizoen twee verschuift de focus van Mabel naar Charles, waardoor we meer leren over zijn achtergrond. Verder maken we kennis met drie belangrijke personages: de bijna-dochter van Charles, een nieuwe date voor Mabel en de assistent van podcastkoningin Cinda Canning. Hoewel ze allemaal op een bepaald punt in het onderzoek een bijdrage leveren, hadden ze beter in het verhaal kunnen worden geïntegreerd.

Toegegeven, het begin van het Bunny Folger-mysterie is wat rommelig. Als kijker word je verschillende kanten opgestuurd, maar elk pad loopt dood en de daadwerkelijke richting van het verhaal lijkt verloren te zijn. Gelukkig komt alles uiteindelijk redelijk bij elkaar. De oplossing is slim en grijpt zelfs terug naar elementen uit het eerste seizoen. Daarnaast is de inzet dit seizoen een stuk hoger, met Mabel als hoofdverdachte voor het merendeel van de afleveringen, dus de toon wordt iets serieuzer, maar de luchtigheid blijft wel behouden.

Na een tweede seizoen waar weinig op aan te merken valt, is het wachten op seizoen drie. De opzet is er al, met een nieuw slachtoffer aan het einde van het tweede seizoen. We lijken er alvast vanuit te kunnen gaan dat het plot van het derde seizoen zich grotendeels zal afspelen rond het hoofdpersonage dat nog relatief weinig in het spotlicht heeft gestaan: theaterregisseur Oliver Putnam.

★★★★★

Only Murders in the Building is te zien bij Disney+.