Recensie Netflix-serie 'Détox'

Recensie Netflix-serie 'Détox'

Twee nichtjes proberen dertig dagen lang zonder smartphone te leven.

Regie: Marie Jardillier | Cast: Manon Azem (Manon), Tiphaine Daviot (Léa), Charlotte de Turckheim (Mireille), Zinedine Soualem (Philippe), Oussama Kheddam (Gagan), Laurent Bateau (Bernard), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 31-35 minuten | Jaar: 2022

In de enigszins excentrieke komedieserie Détox beseffen de nichtjes en huisgenoten Léa en Manon dat ze volledig in beslag worden genomen door hun smartphones en sociale media. Ze besluiten hiervan af te kicken door mee te doen aan een dertig dagen durend detoxprogramma. Dat blijkt een soort strafkamp waar ze met lotgenoten worden gedwongen afstand te nemen van hun telefoon.

Détox drijft de spot met het huidige smartphone- en socialemediagebruik. De makers willen duidelijk laten zien dat het echte leven meer te bieden heeft en dat er weleens verassende dingen kunnen gebeuren als je eventjes helemaal offline gaat. Maar vrees niet, de personages krijgen aan het einde toch echt allemaal hun smartphone weer terug. De conclusie: volledig offline leven is anno 2022 vrijwel onmogelijk, maar een beetje minder kan echt geen kwaad.

Het plot zal dan ook voor velen herkenbaar zijn: wie is er tegenwoordig niet verknocht aan zijn smartphone? Sociale media zorgen voor een sociale druk die het levensgeluk niet altijd ten goede komt. Genoeg mensen zouden best wat willen minderen, maar slechts weinigen durven die de stap te zetten. In Détox wordt dus even het goede voorbeeld gegeven, wat de kijker wellicht aan het denken zet en zelfs doet volgen.

Het goede acteerwerk past bij de spottende toon van de serie. De cast lijkt goed op elkaar ingespeeld, waardoor Manon en Léa veel meer dan alleen huisgenoten en nichtjes zijn. Met name Tiphaine Daviot is geknipt voor de rol van Léa. Ze weet haar personage en de problemen waar ze mee kampt luchtig neer te zetten, waardoor de kijker zich ongetwijfeld in haar zal herkennen.

Ook Manon Azem is erg sterk. Haar personage heeft het nodige meegemaakt en doet zich een stuk stoerder en sterk voor dan ze is. Door haar onzekerheid komt haar zangcarrière niet echt van de grond, maar het blijkt een schot in de roos om de wereld haar ware zelf en haar psychologische littekens te tonen.

Détox combineert humor met de nodige levenslessen, wat zorgt voor een komedieserie die een goede balans vindt tussen luchtigheid en een serieuze moraal. Daarmee krijgt de kijker waar het hem om te doen is: tijdens het ontspannen na een drukke dag de bevestiging dat iedereen te maken heeft met dezelfde alledaagse problemen.

★★★☆☆

Détox is te zien bij Netflix.