Recensie Netflix-serie 'Dynasty' seizoen 5

Een afgeraffeld einde aan een toch al flink warrig verhaal.

Regie: Pascal Verschooris, Michael A. Allowitz, Andi Behring, e.a. | Cast: Elizabeth Gillies (Fallon Carrington), Grant Show (Blake Carrington), Rafael de la Fuente (Sam Jones), Sam Adegoke (Jeff Colby) Robert Christopher Riley (Michael Culhane), e.a. | Aantal afleveringen: 22 | Speelduur: 41-42 minuten| Jaar: 2022

In de vijf jaar sinds het eerste seizoen van de Dynasty-reboot van start ging, hebben we een breed scala aan personages zien komen en gaan en zijn de verhaallijnen in sneltreinvaart van de rails gevlogen. In het vijfde en laatste seizoen kunnen we nog één keer genieten van al het drama in het leven van de schatrijke familie Carrington.

Voor liefhebbers van soapseries is Dynasty het perfecte tijdverdrijf. Alle clichés komen voorbij: verloren broers en zussen, dubbelgangers, een personage in coma en helaas ook verhaallijnen vol gaten. Niet alleen lopen veel van deze verhaallijnen al snel na hun introductie dood, als ze wel op een samenhangende manier worden afgerond hebben ze vaak geen enkel effect op de personages of hun verdere ontwikkeling. In het leven van de Carringtons bestaan bar weinig consequenties voor hun daden. Aan de ene kant realistisch voor een welgestelde familie met invloed, aan de andere kant al snel vervelend om naar te kijken.

Dat de makers met dit laatste seizoen flink ingaan op de wensen van de fans is duidelijk. Met baby's, bruiloften en zelfs de terugkeer van een geliefd personage uit het eerste seizoen proberen ze het publiek met een positief gevoel achter te laten. Helaas resulteert dit slechts in een zwak en zoetsappig einde, waarbij de personages weliswaar zijn veranderd, maar niet per se op een punt zijn waar je ze achter zou willen laten. Tel daarbij op dat de laatste verhaallijnen pas beginnen in de allerlaatste aflevering en het geheel voelt nogal afgeraffeld.

Dat gezegd hebbende is de waanzin van Dynasty, zowel het origineel als de reboot, toch enigszins iconisch. Hier en daar weliswaar voorspelbaar, maar dat is nu juist zo leuk. Als je lang genoeg blijft kijken wordt het een soort puzzel waarvan je alle stukjes voor je hebt liggen, en nu alleen nog moet kijken welk stukje waar past. Zo nu en dan word je dan toch nog verrast door een element dat zo vergezocht is dat je het onmogelijk had kunnen zien aankomen.

De reboot van Dynasty was een wilde rit, maar liep een aantal seizoenen geleden eigenlijk al ten einde. Het is dan ook meer dan prima dat de twijfelachtige activiteiten van de Carrington-clan bij dezen voorgoed zijn afgesloten, al bekruipt je na het weinig indrukwekkende einde wellicht toch het onheimelijke gevoel dat ze elk moment weer op je scherm kunnen verschijnen.

★★★☆☆

Dynasty is te zien bij Netflix.