Recensie Netflix-serie 'Tutto Chiede Salvezza'

De jonge Daniele wordt voor een week gedwongen opgenomen op de psychiatrische afdeling in het ziekenhuis. Deze week zal zijn leven veranderen.

Regie: Francesco Bruni | Cast: Federico Cesari (Daniele), Fotini Peluso (Nina), Andrea Pennacchi (Mario), Ricky Memphis (Pino), Vincenzo Nemolato (Madonnina), Niccolo Ferrero (Damiano), Lorenzo Renzi (Giorgio), e.a. | Aantal afleveringen: 7 | Speelduur: 42-50 minuten| Jaar: 2022

Wanneer de twintigjarige Daniele wakker wordt in het ziekenhuis, heeft hij nog geen flauw benul wat hij daar doet. Ook niet als hem wordt verteld dat hij voor een week is opgenomen op de psychiatrische afdeling. Hij deelt zijn kamer namelijk met vijf andere patiënten, die in zijn ogen compleet gestoord zijn. Hier hoort hij echt niet thuis.

Al snel blijkt dat Daniele na een avondje stappen een psychose heeft gehad, waarin hij zijn vader het ziekenhuis in heeft geslagen. Een zware depressie, zo luidt de uiteindelijke diagnose. Daniele ging al langer door een moeilijke periode en voor zijn familie is dit incident de druppel die de emmer heeft doen overgelopen.

Tutto Chiede Salvezza draait om vriendschappen, onvoorwaardelijke liefde, zijn wie je bent en mentale gezondheid. Daniele leert in een week op deze psychiatrische afdeling meer dan hij in heel zijn verdere leven geleerd heeft en zal leren, namelijk dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en dat iedereen de wereld iets te bieden heeft. Elke aflevering behandelt een dag van zijn opname.

Tutto Chiede Salvezza gaat dus over belangrijke thema's waar iedereen in zijn of haar leven mee te maken krijgt. De serie speelt zich nagenoeg volledig af in het ziekenhuis. Een grauwe, saaie setting die wel wat meer afwisseling zou kunnen gebruiken. De diverse flashbacks en hier een daar een onverwacht musicalachtig en ietwat ridicuul optreden van de hoofdpersonen zorgen voor wat verwarring bij de kijker. Heden, verleden en dromen lopen af en toe in elkaar over, resulteren in onduidelijkheid.

Ondanks deze onduidelijkheid heeft de serie een mooie moraal en sterk acteerwerk te bieden. De eerste afleveringen vraag je je als kijker vooral af wat er precies aan de hand is, maar naarmate het seizoen vordert leer je samen met Daniele de levenslessen die zijn bijzondere kamergenoten hem bijbrengen. De makers slagen erin de kijker op een natuurlijke manier deze boodschap duidelijk mee te geven.

De manieren waarop zijn kamergenoten omgaan met pijn, verdriet en tegenslagen zetten hem aan het denken en doen hem inzien dat juist deze mensen onvoorwaardelijke liefde te bieden hebben. Mensen die hij anders straal voorbij was gelopen of zelfs ontweken had, omdat ze worden gezien als gekken. Tutto Chiede Salvezza laat zich bekijken als een wat excentrieke serie die het niet draait om mooie effecten en spannende plotwendingen, maar puur om de moraal.

★★★☆☆

Tutto Chiede Salvezza is te zien bij Netflix.