Recensie HBO Max-serie 'Garcí­a!'

Recensie HBO Max-serie 'Garcí­a!'

Verfilming van een actierijk stripboek komt maar traag op gang.

Regie: Eugenio Mira | Cast: Franciso Ortiz (Garcí­a), Veki Velilla (Antonia), Emilio Gutiérrez Caba (Don Jaime), Martina Gatell (Silvia), Nico Romero (Riki), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 55-59 minuten | Jaar: 2022

Garcí­a is de superheld slash geheimagent uit het gelijknamige stripboek, met doorgaans maar liefst twee uitroeptekens rondom zijn naam "“ hij is Spaans. Van die uitroeptekens is helaas weinig overgebleven in de verfilming, die traag aandoet en de dynamische actie van de strip niet weet te volgen.

Garcí­a! vertelt het verhaal van een geheimagent uit de jaren zestig wiens lichaam ingevroren werd en de hedendaagse journaliste die hem per ongeluk ontdooide. Dat gegeven is onmiddellijk interessant, want hoe reageert iemand uit het verleden op de tegenwoordige waanzin van het bestaan? Het is vermakelijk om de ouderwetse, gereserveerde Garcí­a te zien reageren op verschillende onderdelen van de moderne tijd. Jammer genoeg komt dit komische element niet vaak genoeg aan bod.

Dat de serie is gebaseerd op een stripboek is vaak te zien aan de beeldcompositie. Maar het camerawerk is traag en de rustige momenten lang. De camera glijdt traag over Garcí­a terwijl die niets anders doet dan rechtop gaan zitten. Zulke cinematografische keuzes zijn moeilijk te verantwoorden. Er lijkt minder actie in te zitten dan in het originele werk, waardoor fans niet echt het gevoel zullen krijgen dat de strip tot leven is gekomen.

Wat wel geslaagd is zijn de flashbacks in zwart-wit van het verleden, naar verluidt de jaren zestig, in de praktijk eerder de jaren vijftig. Deze fragmenten zijn vormgegeven als een oude film met dito muziek, wat in mooi contrast is met de verhaallijn die zich in het heden afspeelt. Altijd strak in pak gekleed heeft Garcí­a iets weg van James Bond, maar dan met een geldig excuus voor zijn gedateerde uiterlijk.

De aanhouder wint. Na twee à drie afleveringen komt de serie op gang en wordt het spannender. Ook komt het grotere thema van hedendaags fascisme tegenover het fascisme van vroeger naar voren. En langzaamaan wordt de serie steeds intrigerender door onverwachtse gebeurtenissen te mixen met voorspelbare slechteriken. Maar of het de originele stripboekenreeks echt eer aandoet, daarover zullen de meningen verdeeld zijn.

★★☆☆☆

Garcí­a! is te zien bij HBO Max.