Recensie Netflix-serie 'Killer Sally'

Recensie Netflix-serie 'Killer Sally'

Hoe het huwelijk van twee bodybuilders op gruwelijke wijze eindigde op Valentijnsdag.

Regie: Nanette Burstein | Aantal afleveringen: 3 | Speelduur: 44-52 minuten | Jaar: 2022

Niets is wat het lijkt. Dat blijkt maar weer bij het zien van Killer Sally. Het huwelijk tussen twee succesvolle bodybuilders eindigt namelijk op een gruwelijke manier: Sally McNeil vermoordde haar man Ray op Valentijnsdag 1995. Deze documentaireserie vertelt het verhaal van dit echtpaar en hoe het tussen de twee zover heeft kunnen komen.

In drie afleveringen schetst de serie het leven van Ray en Sally. Er wordt verteld hoe ze beiden hun carrière opbouwden en hoe Ray droomde van een toekomst als professioneel bodybuilder. Alles in hun leven stond in dienst hiervan. Ray volgde zo'n streng dieet dat hij wel vijf steaks op een dag en 114 eieren per week at. Ook Sally paste zich helemaal aan hem aan en zorgde ervoor dat er genoeg geld in het laatje kwam om zijn droom te kunnen waarmaken.

Sally doet zelf uitgebreid haar verhaal en ook haar beide kinderen komen aan het woord. Daarnaast vertellen vrienden van Ray en Sally wat hun kijk op de situatie is. Al snel blijkt dat Ray niet bepaald een makkelijke man was. Hij kon opvliegend zijn en met name door het gebruik van verschillende steroïden had hij stemmingswisselingen en was hij agressief. Hij heeft Sally dan ook met regelmaat mishandeld.

In eerste instantie wekt deze informatie en de manier waarop deze gebracht wordt sympathie op bij de kijker. Sally was immers in levensgevaar en moest iets doen om zichzelf en haar kinderen te beschermen. Maar de makers geven nog niet meteen alle informatie prijs en komen op deze manier met wat verrassende wendingen. Sally bleek namelijk ook geen makkelijke vrouw. Zij werd snel boos en kon haar handen ook niet altijd thuishouden.

In tegenstelling tot veel documentaireseries in het truecrimegenre wordt in er hier niets nagespeeld. Killer Sally laat verschillende ooggetuigen, familieleden en vrienden aan het woord en wisselt deze vertellingen af met origineel beeldmateriaal ten tijde van de relatie. De makers slagen erin het verhaal van verschillende kanten te belichten, zodat ook de kijker een onpartijdig oordeel kan vellen. Doordat niet alle informatie direct wordt prijsgegeven zit er een bepaalde spanning in de serie. Zo kom je als kijker pas heel laat te weten tot welke straf Sally uiteindelijk werd veroordeeld.

Een beetje vreemd is het wel als halverwege de tweede aflevering ineens het verhaal weer van voren af aan lijkt te beginnen. Dit maakt een wat onprofessionele indruk en zorgt voor een verwarrende kijkervaring. Het was logischer geweest als deze informatie al aan het begin was gegeven. Desondanks is Killer Sally informatief, neutraal en over het algemeen goed in elkaar gezet. Een vrij standaard truecrimeserie, zonder poespas of extra toevoegingen die de kijkervaring misschien net wat spannender hadden kunnen maken.

★★★☆☆

Killer Sally is te zien bij Netflix.