Recensie Netflix-serie 'Pepsi, Where's My Jet?'

Speelse docu laat je smalend gniffelen om oud zeer in de colakronieken en brengt Amerikaanse waanzin op zijn allerbest.

Regie: Andrew Renzi | Cast: Michael Davis (John Leonard), Jason Fielders (Todd Hoffman), Curtis Lee Newton (Pepsi Lawyer), e.a. | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 36-43 minuten | Jaar: 2022

Dat moment in de geschiedenis waarop een doodgewone student uit Seattle voor de hoofdprijs ging en Pepsi zichzelf publiekelijk te kakken zette. Deze epische anekdote wordt anno 2022 door de gemiddelde Amerikaan amper nog als prietpraat bij de kapper verteld, maar was het gesprek van de dag in 1996. Sloten Pepsi wegklokken, punten sparen en een Harrier Jet innen. Dat was het overduidelijke grapje in de commercial. Tenminste, totdat de Amerikaanse John Leonard het gevechtsvliegtuig daadwerkelijk kwam opeisen.

Pepsi had het zo mooi bedacht. Een geruchtmakende campagne uit de grond stampen en zieltjes winnen met een bizarre reclamestunt. Blikjes werden voorzien van spaarzegels die fans konden verzilveren voor merchandise en snuisterijen van de colaboer. Een handvol punten voor een pet met logo, het dubbele aantal voor een opzichtig shirt, maar voor zeven miljoen units beloofde het spotje een heuse vliegmachine. En door het simpele vergeten van een disclaimer hebben ze dat geweten ook. Deze geestige docu racet je in vier vermakelijke afleveringen naar de onthulling of PepsiCo ook echt met een jet over de brug is gekomen.

Pepsi, Where's My Jet? trapt af met de nog altijd onbeantwoorde levensvraag: Pepsi of Coca-Cola. Letterlijk, want zij die plaatsnemen voor de camera krijgen een glas van beide merken voorgeschoteld en moeten blind proeven welk suikerwater de tanden het fijnst van glazuur ontdoet. In het onwaarschijnlijke verhaal van de knaap die Pepsi bijna op de knieën kreeg komt de vete tussen deze twee grootmachten regelmatig aan bod, maar kiezen de makers wijselijk geen partij. In plaats daarvan wordt juist de zotheid van de situatie belicht, met een keurig afgewogen recept van interviews, oude opnames en een setje acteurs.

Met een onoverwinnelijke aartsrivaal als Coca-Cola weten alle radartjes bij Pepsi precies hoe ze moeten draaien. Deze ongelijke race is enkel te winnen door dik in te zetten op reclame en dat heeft het frisdrankbedrijf geen windeieren gelegd. Van Cindy Crawford tot Michael Jackson, iedereen liep weg met Pepsi en niemand was veilig voor de gelikte marketing die de kijker zo door het scherm de televisie introk. Een tactiek die laatstgenoemde dan ook agressief heeft toegepast in het duel tegen Leonard, want met de publieke opinie op zak kan de tegenstander net zo goed naar huis gaan.

Pepsi, Where's My Jet? is een heerlijk kat-en-muisspel tussen het grote geld en de vermoorde onschuld. John doet op het juiste moment alsof zijn neus bloedt, de drankgigant trekt een blik advocaten open. Pepsi besluit het via juridische afkoopkanalen te spelen, John krijgt zelfs het Pentagon zo gek om in zijn voordeel de pers te woord te staan. Touwtrekken terwijl iedereen kijkt en niet in stilte lijden. Openbaar bekvechten en zoveel mogelijk omstanders daarin meesleuren. In Pepsi, Where's My Jet? zijn we getuige van het meest hilarische conflict in de zogenaamde Cola-oorlog. Yep, only in America.

★★★★☆

Pepsi, Where's My Jet? is te zien bij Netflix.