Tv-serie op Blu-Ray: Rectify (seizoen 1)

Mooie dramathriller die klaarblijkelijk nog niet helemaal is geland in Nederland.

Bedenker: Ray McKinnon | Cast: Aden Young (Daniel Holden), Abigail Spencer (Amantha Holden), J. Smith-Cameron (Janet Talbot), Adelaide Clemens (Tawney Talbot), Clayne Crawford (Ted Talbot Jr.), Luke Kirby (Jon Stern), e.a. | Uitzending serie: 2013 - heden | Tv-zenders: SundanceTV

De dramaserie Rectify is een kleinere serie die in 2013 startte op de tv-zender SundanceTV, eigendom van AMC Networks. In Nederland is de serie nog niet zo heel bekend, maar in de States wist het reeds hoge ogen te gooien. Zo belandt de serie jaarlijks in de nodige top 10-lijstjes van tv-critici.

De serie rond de oud-gevangene Daniel Holden (Aden Young) krijgt op Rotten Tomatoes een mooie 90% en ook de IMDb laat een meer dan redelijk cijfer zien: 8,4. Ook won Rectify al de nodige prijzen. In de States start binnenkort al het derde seizoen, in Nederland lanceerde Just Entertainment onlangs het debuutseizoen op een mooie Blu-Ray uitgave.

Synopsis
Daniel Holden was nog jong toen hij ter dood werd veroordeeld omdat hij zijn vriendin zou hebben verkracht en vermoord. Na bijna 20 jaar in de dodencel komt hij op vrije voeten omdat er nieuw DNA-bewijsmateriaal is gevonden. Op dat moment heeft hij zijn hele volwassen leven achter de tralies doorgebracht. Hij begrijpt niets van de wereld waarin hij plotseling belandt, en die wereld begrijpt hem ook niet. Zijn familie heeft het er moeilijk mee en veel van zijn oude kennissen bekijken hem met argwaan. Maar dan ontdekt Daniel dat er in het oorspronkelijke politieonderzoek fouten zijn gemaakt. Al gauw beginnen er geheimen aan het licht te komen die een bedreiging vormen voor de machtspositie van mensen die destijds bij het proces betrokken waren. Wat is er die gruwelijke nacht nu echt gebeurd? Vriend en vijand doen er alles aan om daar achter te komen.

Serie: Rectify | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 6 x ca. 45 minuten | Beeld: 1080i 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD MA 2.0 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 5425019009168 | Release: mei 2015 | Met dank aan: Just Entertainment

De twee Blu-Ray schijven van deze uitgave van het eerste seizoen van Rectify zitten vastgeklikt in een fraaie gevouwen kartonnen verpakking (zie foto bovenaan), met daaromheen een zeer aardige sleeve, met de tralies uitgesneden. In de verpakking zijn synopsissen terug te vinden van de zes afleveringen. Het geheel is een voorbeeld voor hoe een originele verpakking er uit kan zien.

Met de beeldkwaliteit zit het helemaal goed. De High Definition-beelden zijn krachtig en scherp, met kleuren die licht somber maar ook natuurlijk ogen. Er is geen nagenoeg filmgrain aanwezig en de meer donkere scènes blijven in detail prima overeind. De DTS-HD stereo geluidstrack focust zich vooral op dialoog en stuurt dit prima de huiskamer binnen.

Geen extra's
De grootste tegenvaller bij deze uitgave is dat Just Entertainment geen enkele extra heeft toegevoegd aan de schijven. Erg jammer, aangezien de serie kwaliteit ademt en extra's deze fraaie uitgave af hadden gemaakt.

Seizoen bijna in premiere
In de States zijn ze al een stuk verder dan dit eerste seizoen. Een tweede seizoen met tien afleveringen is reeds verleden jaar uitgezonden en het derde seizoen, weer met zes afleveringen, start over zo'n anderhalve maand. Hieronder als eerste de trailer voor het tweede seizoen, gevolgd door een zeer recente teaser voor het aanstaande derde seizoen: