Recensie Netflix-serie 'Machos Alfa'

Recensie Netflix-serie 'Machos Alfa'

Over vier vrienden die hun plek moeten zien te vinden in een wereld vol mondige vrouwen.

Regie: Alberto Caballero, Laura Caballero | Cast: Marí­a Hervás (Daniela), Raúl Tejón (Raúl), Fele Martí­nez (Luis), Fernando Gil (Pablo), Gorka Otxoa (Santi), Kira Miró (Luz), Raquel Guerrero (Esthér), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 31-37 minuten| Jaar: 2022

In de Spaanse komedieserie Machos Alfa lijken de levens van de vier vrienden Pablo, Santi, Luis en Raúl te worden overschaduwd door de zelfstandige vrouwen om hen heen. Ze gaan op zoek naar een manier om dit te accepteren en proberen hun mannelijke kant in de moderne maatschappij een plekje te geven. Dit proces verloopt natuurlijk niet zonder slag of stoot.

De makers, broer en zus Alberto en Laura Caballero, weten op komische wijze alledaagse problemen te behandelen. Zo wordt Pablo ontslagen, waarna zijn vriendin meer verdient dan hij. Luis en zijn vrouw gaan uit elkaar nadat hun seksleven behoorlijk is ingedut en zij met haar personal trainer het bed is ingedoken. Santi heeft na zijn scheiding de ene date na de andere, maar het lukt hem maar niet de ware liefde te vinden. En Raúl lijkt het helemaal voor elkaar te hebben, maar de open relatie die zijn vriendin voorstelt blijkt toch niet zo ideaal als zijn vrienden denken.

De kijker kan genieten van alles wat er gebeurt in de levens van deze uiteenlopende personages. Vanwege de brede variëteit aan onderwerpen die worden behandeld zal het verhaal zowel mannelijke als vrouwelijke kijkers weten te bekoren. Enkele verrassende wendingen zorgen ervoor dat je zeker niet verveeld zult raken. De serie vindt daarbij een juiste balans tussen vermaak en herkenbaarheid. Iedereen zal namelijk weleens een periode hebben gehad die overeenkomt met die van een van de hoofdpersonen.

Machos Alfa bevat alles wat een goede komedie in deze tijd nodig heeft: een sterke cast, een spannende verhaallijn met bekende maatschappelijke dilemma's en de juiste dosis humor. Gooi hier een typisch Spaans sausje overheen en je hebt misschien wel de perfecte nieuwe komedieserie te pakken.

Over een tweede seizoen is nog niets bekend, maar gezien het niveau ligt het in de lijn der verwachting dat de makers het niet bij deze tien afleveringen zullen laten. Bovendien biedt het verhaal meer dan voldoende mogelijkheden voor een voortzetting. En eerlijk is eerlijk, van deze vier mannen (en hun vrouwen) willen we best nog wat meer meemaken.

★★★★☆

Machos Alfa is te zien bij Netflix.