Dvd-recensie: 'De Fractie' seizoen 1

Dvd-recensie: 'De Fractie' seizoen 1

Een prima uitgave van een interessante politieke dramaserie.

Cast: Joris Smit (Tim Snel), Sandra Mattie (Marise Collee), Han Kerkhoffs (Jan Leusing), Tijn Docter (Vincent Capteijn), Marie Louise Stheins (Corine van Daalen) | Jaren: 2015 "“ heden | Uitzending: VPRO

Een tijd geleden trok Femke Halsema, oud fractievoorzitter van GroenLinks in de Tweede Kamer, naar de VPRO met een sterk plan voor een serie. Ze wilde een Nederlandse versie maken van series als Borgen en The West Wing, die geworteld was in de realiteit. Die serie kwam er daadwerkelijk eerder dit jaar en nu zijn alle afleveringen op Dvd verkrijgbaar.

De politieke dramaserie was bijzonder van opzet. Afleveringen moesten geworteld zijn in de realiteit en zodoende dus, dat er in de serie zo nu en dan ook echte politici voorbij komen. Dat allemaal om een gevoel van actualiteit en nut te geven aan De Fractie, dat daar zeker in slaagt. Toch werd de boel ondanks een positieve ontvangst (met wat kritische punten over het acteerwerk) niet bijster goed bekeken. De Fractie ging van start met 713.000 kijkers, maar zakte af naar een gemiddelde van 250.000 per aflevering.

Centraal staat Tim Snel, die tijdens het kerstreces over stapt naar de Vrijzinnige Partij Nederland. Tim is een jong en ambitieus kamerlid. Hij heeft een ideaal: Hij wil Nederland radicaal veranderen door de inkomstenbelasting af te schaffen. Bij zijn eigen partij kreeg hij geen voet aan de grond, tot de VPN hem een kans bood. Met zijn overstap naar de VPN besluit hij helemaal voor de politiek te gaan, en verhuist hij naar Den Haag. Niets kan hem meer tegenhouden. Geen vriendin, geen oude vrienden. Alleen zijn moeder bindt hem nog aan zijn oude leven, zeker omdat zijn vader recent is overleden. Jan Leusingh, de charismatische partijleider van de VPN, heeft Tim gevraagd om als woordvoerder Financiën bij zijn partij te komen - zonder dit te overleggen met de ambitieuze fractieleider Marise Collee. Niet iedereen is dus even blij met Tims komst. Zeker Michael niet, die zijn kamer moet afstaan. Zijn kamergenote Dara Westerveld is juist erg gecharmeerd van Tim, en niet alleen op het politieke vlak.

DVD: De Fractie seizoen 1 | Duur: 10 x 30 min. | Release: april 2015 | Video: 16:9 | Audio: Nederlands Dolby Digital 5.1 | Discs: 2x DVD| EAN: 8-717344-756709 | Met dank aan: Just Entertainment

De Dvd-uitgave is niet heel mooi gemaakt. Voorop zien we de drie hoofdpersonen en op de achterkant is een uitgebreide synopsis te lezen. Die verhaalt helder over wat we mogen verwachten van de serie (namelijk veel politieke intrige en spel). Verder tref je achterop nog de gebruikelijke technische details aan.

Maak je de dubbeldikke Dvd-hoes open, tref je twee schijven aan met elk daarop vijf afleveringen. Verder heeft Just Entertainment nog een boekje bijgevoegd, met daar reclame voor andere Nederlandse series in. Heel interessant is de vormgeving van de schijven niet, al is het wel opmerkelijk dat we hoofdpersoon Tim daar niet op terug zien.

De beeld- en audio kwaliteit zijn prima. De beelden zijn niet super scherp, wat waarschijnlijk te wijten valt aan het feit dat de boel vrij vlot opgenomen is. Als er gelopen wordt door gangen, gaat het beeld bijvoorbeeld flink op en neer, alsof je zelf deel uitmaakt van de actie. Verder is het geluid ook prima, maar niet spetterend. De muziek staat zo nu en dan wat hard, maar over het algemeen voert dialoog de boventoon.

Een tweede seizoen is er ook op komst. Ondanks de ietwat teruggelopen kijkcijfers, vonden producenten VPRO en Column Film het toch de moeite waard om meer afleveringen te maken. Er zullen er maar liefst twintig komen, compleet met actuele feitjes. Het valt voor de makers eigenlijk te hopen dat het Kabinet valt, zodat een mooie blik gegeven kan worden op het proces dat schuil gaat achter het organiseren van verkiezingen en het voeren van campagne.