Recensie Disney+-serie 'Taiwan Crime Stories'

Een jammerlijk inconsistente serie over vier waargebeurde misdaden in Taiwan.

Jacoline Maes
Regie: Yang-Chung Fan, Jui-Liang Hsu, Tzu-Hsuan Hung, e.a. | Cast: Rhydian Vaughan (Chen Lang Yu), Po-Chieh Wang (Po Sheng Lee), Allison Lin (Wen Qing Qiu), Frederick Ming Zhong Lee (Chang Rong Shen), Simon Hsueh (Xue Ching Lin), e.a. | Aantal afleveringen: 12 | Speelduur: 44-60 minuten | Jaar: 2023

Taiwan Crime Stories telt vier waargebeurde misdaadverhalen die elk verteld worden in drie afleveringen. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Als het ene verhaal je niet ligt, kan het zomaar dat een volgend verhaal wel boeit. Dit is zeker het geval omdat alle vier de verhalen op verschillende manieren verteld worden en het ene duidelijker een esthetische visie heeft dan de andere. Het nadeel is dat daardoor de inconsistentie van de serie erg opvalt en dan voelen drie afleveringen die minder zijn ineens toch als een hele zit.

Het eerste verhaal is het meest origineel wat betreft het onderwerp. Iemand heeft een trein laten ontsporen om verzekeringsfraude te kunnen plegen. Een dergelijk drastische, complexe actie voor verzekeringsgeld zie je zeker niet in elk truerimedrama. Wie precies de fraude heeft gepleegd blijft vervolgens ook nog eens tot het einde onduidelijk, want hoewel er al snel een duidelijke richting is, is het precieze hoe en waarom een stuk ingewikkelder dan de autoriteiten verwachten.

Helaas, en dat geldt ook bij het volgende verhaal over een familiemoord en gangsters, proberen de scriptschrijvers er ook lijntjes over familieworstelingen en andere complicaties in te stoppen. Daardoor komen de verhalen wat chaotisch over en blijf je aan het einde met vragen achter. Ook schroeven beide verhalen naar het einde toe het drama even lekker op en wrijven ze er een moraal in waardoor de balans tussen de onderlinge afleveringen zoek is.

Het tweede verhaal doet er een schepje bovenop als het gaat om filmische inspiratie. Een journalist interviewt namelijk een gangster die een hele familie uitgemoord zou hebben en wanneer ze praten over de gebeurtenissen in het verleden worden de personages in deze scènes geplaatst. Ze kijken toe terwijl de herinneringen zich opnieuw afspelen en dat levert een aantal leuke scènes op. In contrast hiermee worden het derde en vierde verhaal erg rechttoe rechtaan verteld en is het tempo gelijker verdeeld. Hoewel esthetisch dus wat onopvallender komt de inhoud beter uit de verf.

Met name het derde verhaal, Gravity of Sin, gaat verder dan een simpele vertelling over goed versus kwaad. Hierin wordt voor het eerst echt gekeken naar wat de Taiwanese maatschappij betekent in verband met de misdaden. Dit verhaal is het meest schrijnend, omdat het blootlegt hoe seksisme van generatie op generatie wordt doorgegeven. Daarmee compliceert het ook het gedrag van de moordenaars. Natuurlijk is wat zij doen slecht, maar het is niet zo simpel dat alleen zij veroordeeld kunnen worden.

Niet alleen vanwege die diepgang en maatschappelijke context, maar ook vanwege de manier waarop de drie afleveringen zich tot elkaar verhouden is dit duidelijk het sterkste staaltje verteltechniek. De tweede aflevering doet namelijk een stap terug in de tijd en voegt een nieuw perspectief toe. Waar extra personages in de eerdere twee verhalen zorgden voor chaos, blijkt dat hier duidelijk goed doordachte zet die in de gewenste personageontwikkeling voorziet.

Hierna is het laatste verhaal, over een moord op een militaire basis waarbij de machtsverhouding tussen leidinggevenden en rekruten ontleed wordt, net wat minder indrukwekkend. Gelukkig weet ook hier de scriptschrijver goed waar de focus ligt en laten de laatste drie afleveringen dus een prima slotstuk zien.

Het is lastig om Taiwan Crime Stories te beoordelen als een geheel, want dat is het simpelweg niet. Zowel qua vertelstijl als esthetiek verschillen de afleveringen van elkaar. Er is voor elk wat wils, maar tegelijkertijd voor niemand een consistent goede serie. Daarom is het wellicht aan te raden eerst te kijken welke afleveringen je het meest interessant lijken en waar je voorkeur ligt. Gaat het om actie en drama, ga dan voor de eerste twee verhalen. Ben je meer op zoek naar een sterker uitgewerkt script en diepgaandere morele dilemma's dan zit je bij de tweede helft beter.

★★★☆☆

Taiwan Crime Stories is te zien bij Disney+.