Recensie Netflix-serie 'Florida Man'

Recensie Netflix-serie 'Florida Man'

Het bewijs dat memecultuur niet bedoeld is om coherente verhalen mee te vertellen.

Regie: Haifaa Al-Mansour, Julian Farino, Clark Gregg, e.a. | Cast: Edgar Ramírez (Mike Valentine), Abbey Lee (Delly West), Otmara Marrero (Patsy), Lex Scott Davis (Iris), Emory Cohen (Moss Yankov), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 50-54 minuten | Jaar: 2023

Google je verjaardag gevolgd door de woorden 'Florida man', en je krijgt ongetwijfeld een krantenkop waarin wordt beschreven hoe een man uit Florida iets compleet gestoords deed en daarbij gewond raakte of werd opgepakt. De Florida Man-meme brengt al jaren een lach op het gezicht van menig socialemediagebruiker, maar de vraag is of de gelijknamige Netflix-serie hetzelfde kan doen voor haar kijkers.

Florida Man probeert actie, mysterie en humor te combineren, maar slaagt daar pas in met de laatste twee afleveringen. Tot die tijd zien we vooral veel personages en losse verhaallijnen die weinig met elkaar te maken lijken te hebben. Zo volgen we onder andere een politieagent wiens wapen door het hoofdpersonage is gestolen, waarna hij zijn meest geliefde bezit probeert terug te krijgen. Sheriff Ketcher heeft na die eerste interactie uiteindelijk niets met het verhaal van deze hoofdpersoon te maken, maar brengt wel de nodige humor in het verhaal.

Een weg banend door de doelloze personages en overvolle verhaallijnen wordt niet duidelijk wat Florida Man probeert te vertellen. Is dit het een verhaal van een gokverslaafde wiens geluk is opgeraakt die zich nu een weg terug naar zijn vrijheid probeert te stelen, het verhaal van een jonge vrouw die haar familie wil wreken en ondertussen een zakcentje wil verdienen of het verhaal van een vader verwikkeld in criminele praktijken die een beter leven wil voor zijn zoon? Het antwoord blijft ergens in het midden, maar het lijkt voornamelijk een wanhopige poging om meme-cultuur te verwerken in een serie.

Meme-cultuur is grillig en wordt met de tijd abstracter en chaotischer. De Florida Man-meme is daar een perfect voorbeeld van. De serie wil duidelijk inspelen op Florida's reputatie als de staat waar alle Amerikaanse dorpsgekken zich hebben verzameld om gezamenlijk van hun vervroegde pensioen te genieten en op slangen en alligators te jagen met de jachtgeweren die ze in de lokale supermarkt hebben gekocht, maar durft er niet vol voor te gaan. Daarmee komt zij niet verder dan een aantal verwijzingen die er wel erg dik bovenop liggen, terwijl een succesvolle meme je juist dwingt om verder te denken.

Omdat de chaos niet helemaal wordt omarmd valt Florida Man ergens tussen slecht uitgewerkt mysterie en semi-komisch gangsterverhaal. Als er meer was ingezet op complete chaos met hier en daar een explosie of een goed vuurgevecht, was het concept waarschijnlijk beter uit de bus gekomen. Of misschien had dit gewoon een film van anderhalf uur moeten zijn in plaats van een serie van zeven afleveringen.

★★☆☆☆

Florida Man is te zien bij Netflix.