Recensie Disney+-serie 'My Family'

Recensie Disney+-serie 'My Family'

Je hebt pas door hoe belangrijk familie is wanneer je iemand dreigt te verliezen.

Regie: Hunichi Hirano, Yohei Miyazaki, Kazumasa Tomita | Cast: Kazunari Ninomiya (Haruto Narusawa), Mikako Tabe (Michiru Narusawa), Kento Kaku (Aoi Miwa), Maryjun Takahashi (Kanako Tatewaki), Koshiro Matsumoto (Akira Akutsu), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 48-71 minuten | Jaar: 2022

Haruto is dusdanig druk bezig met zijn gamebedrijf dat zijn vrouw Mikako hun dochter grotendeels alleen opvoedt. Haruto's kijk op de wereld en familie wordt overhoopgegooid wanneer die dochter wordt gekidnapt. Uiteraard wil hij er alles aan doen om haar terug te krijgen, maar dat vraagt meer dan alleen zijn eigen dochter redden. De kidnapper blijkt namelijk meer op zijn kerfstok te hebben. Gaandweg blijkt alles steeds complexer. Meer personen die Haruto kent worden onder druk gezet en het blijkt dat de dader dichter bij hem staat dan hem wellicht lief is.

De titel My Family slaat op meer dan alleen familieleden die iemand heeft door een bloedband. Desondanks draait de serie verrassend weinig om de banden tussen families van welke aard dan ook. De focus ligt echt op het kat-en-muisspel tussen de dader en Haruto. Daardoor sneeuwt het huiselijkere drama onder. Soms hebben Haruto en zijn vrouw of andere personages onderling problemen, maar die worden overschaduwd door de ontvoeringen en hebben weinig impact op het verhaal. Onderlinge misverstanden worden bijna achteloos opgelost.

Wat betreft misverstanden omtrent de kidnapper weet de serie wel een smakelijke verscheidenheid aan verrassingen op te dienen. Omdat je als kijker weet dat de serie tien afleveringen telt is het soms vrij voorspelbaar dat er een twist aan zit te komen. Natuurlijk zal niet alles in de eerste aflevering goedkomen en zo komt dat gevoel nog een paar keer terug. Daarom voelen sommige twists wat geforceerd aan. Tenslotte moesten er nog enkele afleveringen gedraaid worden. Gelukkig laat My Family al gauw zien wel degelijk te weten wat deze serie aan moet met de continue stroom aan nieuwe plotlijnen.

Ook het feit dat er een herhaling van zetten lijkt plaats te vinden weet de kijker even op het verkeerde been te zetten. Het roept de angst voor herhaling op, maar uiteindelijk zit de serie wel dusdanig goed in elkaar dat je toch verder wil kijken om te zien hoe alles in elkaar steekt. Daardoor blijken de herhalingen van belang voor het narratief. Wat dat betreft is het een uitstekende whodunnit. Zeker als sommige dingen helder worden zal de kijker zich realiseren dat de hints er al de hele tijd waren. Met elke onthulling worden er nieuwe vragen opgeroepen.

Het is maar goed dat de serie de spanning er zo lekker inhoudt, want op het gebied van vormgeving is het allemaal niet erg bijzonder. De intro van de serie doet qua esthetiek amateuristisch en achterhaald aan. Het acteerwerk is prima, maar niets uitzonderlijks. Niemand springt er echt uit, maar ook niemand valt uit de toon.

My Family neemt je in tien afleveringen mee op een zoektocht naar een ontvoerder en probeert ondertussen wat oppervlakkige punten over familie te maken. Het thrilleraspect maakt de serie het doorkijken waard en gelukkig komt alles op een manier bij elkaar die voldoening geeft. Hoewel je niet echt betrokken raakt bij de personages houdt de serie de aandacht wel vast. Vooral puzzelende kijkers zullen zich prima kunnen vermaken met uitdenken wie de dader is.

★★★☆☆

My Family is te zien bij Disney+.