DVD-recensie: Johan Falk seizoen 2
Series / Nieuws

DVD-recensie: Johan Falk seizoen 2

Een kale uitgave van deze spannende Zweedse misdaadserie.

Bedenkers: Anders Nilsson | Joakim Hansson | Cast: Jakob Eklund (Johan Falk) | Joel Kinnaman (Frank Wagner) | Jens Hultén (Seth Rydell) | Mikael Tornving (Patrik Agrell) | Meliz Karlge (Sophie Nordh) | Zeljko Santrac (Matte) | Alexander Karim (Niklas Saxlid) | Mårten Svedberg (Vidar Pettersson) | Marie Richardson (Helén Falk) Jaren: 1999-2013 | TV-release: TV4 / ZDF / KRO

Het tweede seizoen van deze Zweedse filmserie over de politieagent Johan Falk is eindelijk uit op DVD. Al sinds 1999 wordt de rol gespeeld door Jakob Eklund, die in totaal vijftien keer in de huid van het beroemde personage kroop. In Nederland was tot nu toe alleen het eerste seizoen te zien, op de publieke omroep tijdens de KRO Detectives. Of het tweede seizoen op televisie komt in Nederland is nog niet zeker. Echt nodig lijkt dit in elk geval niet, omdat nu de DVD van het seizoen uit is gekomen.

In 2010 werd aangekondigd dat er weer zes nieuwe films over het personage zouden komen. Die werden vervolgens tussen 2012 en 2013 uitgebracht, met de hoofdrollen voor Jakob Eklund (als Johan Falk) en Joel Kinnaman in de rol van informant Frank Wagner. Het resultaat: zes aangrijpende afleveringen waarin Johan Falk en zijn collega's de georganiseerde misdaad in Göteborg aanpakken. Gebaseerd op waargebeurde verhalen, en dat leidt tot wederom een toonbeeld van de uitstekende Zweedse televisie.

Seizoen 2
Dit seizoen pikt het verhaal twee jaar na de gebeurtenissen in de afleveringen uit 2009 op. Frank Wagner beëindigde toen zijn samenwerking met politie-inspecteur Johan Falk. Wagner staat nu aan het begin van zijn nieuwe leven als horecaondernemer. Maar dat rustige leventje wordt verstoord als Frank geconfronteerd wordt met een nieuwe infiltrant, die sterke psychopathische trekken vertoont. Hij wordt dus weer het wereldje van de georganiseerde misdaad ingezogen.

DVD: Johan Falk Seizoen 2 | Duur: 90 min. / 6 afleveringen | Release: januari 2014 | Video: 16:9 | Audio: Zweeds / Dolby Digital 2.0 | Discs: 3 x DVD | EAN: 5425019007751 | Met dank aan: Lumière

Dit tweede seizoen is net als het eerste niet uitgegeven op Blu-ray. Daarom recenseren we de DVD-uitgave van deze uitstekende serie. Het recensie-exemplaar is een dubbeldikke DVD-hoes, die in een slipcover zit. Beiden zien er precies hetzelfde uit. In de DVD-hoes tref je drie discs aan, links één disc met de eerste twee afleveringen en rechts de overige twee discs, ook met twee afleveringen per schijf. Aan de linkerkant is ook een reclameboekje voor Lumière toegevoegd, met daarin niet alleen de catalogus, maar ook een aantal best interessante interviews met acteurs en actrices van verschillende series. Een interview met de cast van Johan Falk zit er helaas niet in.

Er valt weinig te klagen over deze uitgave van Lumière. De beeldkwaliteit is net als het geluid prima, maar springt nergens bovenuit. Zo'n uitgave kan eenvoudigweg niet tippen aan een Blu-ray uitgave. Toch is de beeldkwaliteit meer dan goed genoeg en stelt de reeks niet teleur. Het geluid is ook prima, maar niet bovengemiddeld goed.

De extra's
Helaas is dit een kale uitgave. Naast de afleveringen tref je helemaal niets aan op de discs, behalve trailers voor andere uitgaven van Lumière. Heel interessant zijn die niet, dus moet je deze schijven niet kopen voor de toevoegingen. Maar, als je net als veel andere Nederlanders houdt van Zweedse misdaadseries, dan kan deze uitgave niet in de kast missen. De DVD-box past qua uiterlijk precies bij die van het eerste seizoen en ligt voor een schappelijke prijs in de winkel.