Recensie Netflix-serie 'Manifest' seizoen 4

Het laatste seizoen van de mysterieuze serie maakt gelukkig een zachte landing.

Regie: Romeo Tirone, SJ Main Munõz, Marisol Adler, e.a. | Cast: Melissa Roxburgh (Michaela Stone), Josh Dallas (Ben Stone), Matt Long (Zeke Landon), J. R. Ramirez (Jared Vasquez), Ty Doran (Cal Stone), Luna Blaise (Olive Stone), Parveen Kaur (Saanvi Bahl), Holly Taylor (Angelina Meyer), Daryl Edwards (Robert Vance), e.a. | Afleveringen: 20 | Speelduur: 40-50 minuten | Jaar: 2023

Manifest werd vanwege het plot over een verdwenen vliegtuig aanvankelijk vergeleken met Lost. Het was dus afwachten of het slot van deze serie ook zou teleurstellen. Dit dreigde te gebeuren toen de serie na drie seizoenen voortijdig werd beëindigd. Gelukkig kreeg Manifest van Netflix een tweede kans met twintig extra afleveringen. Op 2 juni 2023, exact een jaar voor de beruchte 'Death Date', landden de 191 passagiers van Montego Air-vlucht 828 voor de laatste keer. Gelukkig voor de kijker wordt het mysterie van Manifest in de slotaflevering wél opgelost.

Twee jaar na de dood van moeder Grace is de familie Stone in rouw. Ondanks dat de 'Death Date' steeds dichterbij komt, is Ben enkel bezig met de zoektocht naar zijn dochter Eden, die ontvoerd was door Angelina. Michaela moet samenwerken met haar ex Jared om een seriemoordenaar te stoppen. Cal en Zeke ervaren de gevolgen van hun terugkeer in het vorige seizoen. Intussen moeten iedereen de 'callings' blijven oplossen om de 'Lifeboat' drijvende te houden. Uiteindelijk breekt op 2 juni 2024, na vijfenhalf jaar, de 'Death Date' aan en ondergaan de passagiers van vlucht 828 het laatste oordeel.

Er wordt zoals voorheen constant terugverwezen naar personages en gebeurtenissen uit voorgaande seizoenen. In de woorden van Cal: "It’s all connected." Het is daarom verstandig om de samenvatting voor elke aflevering niet over te slaan. Ondanks de switch naar Netflix verlopen de afleveringen volgens de vertrouwde formule. De spanning stijgt hoger dan ooit, vooral in de laatste twee afleveringen waarin de 'Death Date' aanbreekt. Dit slot biedt een achtbaan van emoties die eindigt in catharsis voor zowel de personages als de kijker. Het is een landing die applaus waard is.

Manifest werd verkocht als een personagegedreven mysteriethriller en dat heeft de serie zeker waargemaakt. Michaela en Ben waren waardige hoofdpersonen, maar de uitblinker is Cal, die letterlijk én figuurlijk gegroeid is. Vanwege die groei moest kindacteur Jack Messina het stokje overgeven aan Ty Doran. Dat was een risico, maar Doran zorgde met zijn gelijkenis en acteren voor een soepele overgang. Het was een hele taak om een emotionele connectie te creëren met 191 personages, maar door middel van de 'callings' hebben de schrijvers toch een kijk kunnen geven in hun levens.

Wie twijfelt te beginnen aan 'de nieuwe Lost', kan dat met een gerust hart doen. Trouwe fans van Manifest zullen eerder teleurgesteld zijn dát de serie is afgelopen, maar niet over de manier waaróp zij afloopt. De thema's die worden behandeld, in combinatie met de diversiteit van de personages, scheppen een ontroerend beeld van de samenleving. De afgelopen jaren waren in de realiteit ook een grimmige herinnering dat we moeten samenwerken om onze 'Lifeboat' drijvende te houden. Centraal in het verhaal staat het Bijbelse citaat "all things come together for good" uit Romeinen 8:28. Dit geldt ongetwijfeld voor Manifest.

★★★★☆

Manifest is te zien bij Netflix.