Recensie Disney+-serie 'True Lies'

Recensie Disney+-serie 'True Lies'

Teleurstellende reboot die het grote publiek niet weet te bereiken.

Regie: Mary Lou Belli, David Barrett, Anthony Hemingway, e.a. | Cast: Steve Howey (Harry Tasker), Ginger Gonzaga (Helen Tasker), Mike O'Gorman (Luther Tenet), Erica Hernandez (Maria Ruiz), Anabella Didion (Dana Tasker), e.a. | Afleveringen: 13 | Speelduur: 40-43 minuten | Jaar: 2023

Bijna dertig jaar na de James Cameron-film True Lies verschijnt er een reboot in de vorm van een gelijknamige serie. Tijden veranderen en dus worden er de nodige aanpassingen gemaakt aan de personages die eerder werden vertolkt door Arnold Schwarzenegger en Jamie Lee Curtis. Het is echter de vraag of die aanpassingen het verhaal verder helpen of in de weg staan.

De nieuwe True Lies valt in de categorie van dertien-in-een-dozijn-spionagethriller. De serie mist de unieke charme en humor die de originele film zo succesvol maakten. Men slaagt er dan ook niet in de essentie van de originele film na te bootsen, die een perfecte mix bood van actie, komedie en chemie tussen de hoofdrolspelers.

Het kan ook niet makkelijk geweest zijn om die chemie opnieuw te vangen. Het spionagekoppel Harry en Helen Tasker had een speciale dynamiek die het spel van vertolkers Schwarzenegger en Curtis memorabel maakte. De serie, waarin dezelfde rollen worden gespeeld door Steve Howey en Ginger Gonzaga, slaagt er niet in die chemie te repliceren, wat resulteert in een teleurstellende ervaring.

De serie raakt dan ook net niet helemaal de juiste snaar. Hoewel er zeker potentieel zit in het concept, zoals de film bewees, laat de uitvoering van de serie veel te wensen over. De titel verliest elke vorm van betekenis als je telt hoeveel leugens daadwerkelijk onderdeel zijn van de belangrijke verhaallijnen. Helen komt al in de eerste twintig minuten van de eerste aflevering achter het dubbelleven van haar man. Nog eens twintig minuten later is ze daar zelf onderdeel van geworden. Dit vlakt elke vorm van intrige en spanning tussen de hoofdpersonages direct af.

De uitdagingen van het vertalen van een iconische film naar een televisieserie worden meer dan duidelijk, maar er zijn ook elementen die wél werken. De kinderen van het koppel betrekken in het verhaal is bijvoorbeeld een interessante toevoeging die veel had kunnen doen voor de onderlinge verhoudingen tussen personages. Echter, om dit effectief te doen, hadden de jonge Taskers een wat prominentere rol moeten krijgen. Hiermee had True Lies zich ook net iets beter kunnen profileren als een echte familieserie.

Voordat True Lies werd toegevoegd aan de catalogus van Disney+, was de serie te zien op de Amerikaanse televisiezender CBS. Dat deze serie is gemaakt voor reguliere televisie kan verklaren waarom er zo wanhopig wordt geprobeerd een breed publiek aan te spreken. Maar daardoor blijft de toon onduidelijk en voelen sommige dialogen ongemakkelijk aan, alsof ze net niet helemaal passen binnen de context. Het is dan ook niet verrassend dat True Lies na het eerste seizoen vanwege lage kijkcijfers werd beëindigd. Wie weet kan de serie op Disney+ alsnog een publiek vinden.

★★☆☆☆

True Lies is te zien bij Disney+.