Blu-ray recensie: 'Hell on Wheels' seizoen 4

Zeer mooie beelden, een goede geluidsmix én veel extra\'s.

Bedenkers: Joe Gayton, Tony Gayton | Cast: Anson Mount (Cullen Bohannan), Colm Meaney (Thomas Durant), Common (Elam Ferguson), Christopher Heyerdahl (The Swede), Dominique McElligott (Lily Bell), Robin McLeavy (Eva) | Jaren: 2011 "“ 2016 | TV-release: AMC

Al in november 2013 werd aangekondigd dat Hell on Wheels een vierde seizoen zou gaan krijgen. Toen vertelde showrunner John Wirth nog dat dit seizoen vooral zou draaien om de gevolgen van handelingen van de personages in eerdere seizoenen, tegen de gebruikelijke achtergrond van de aanleg van de transnationale spoorlijn. Nu is het seizoen op Blu-ray en Dvd verkrijgbaar.

Door de horrorwinter van 1868 is de bouw van de trans-Atlantische spoorweg tot stilstand gekomen en richten rusteloze arbeiders grote schade aan in Cheyenne, Wyoming. Cullen Bohannon zit gevangen in een fort met zijn zwangere vrouw Naomi en ' The Swede'. Thomas Durant is blut en Elam Ferguson is vermoedelijk dood. De taak om Amerika te verenigen door de aanleg van de spoorweg blijft ongedaan, maar ondertussen rijzen de kosten de pan uit, met alle consequenties van dien...

De eerste aflevering van het seizoen, die op 2 augustus 2014 in de Verenigde staten werd uitgezonden, trok zo'n 2,42 miljoen kijkers. Vervolgens keken gemiddeld naar elke aflevering 2,08 miljoen mensen. Niet slecht dus, al zakte het aantal kijkers halverwege het seizoen wel flink in, naar 1,8 miljoen kijkers. De ontvangst van het seizoen was redelijk positief. Vooral de grote scènes werden zoals bij eerdere seizoenen ook het geval was, geprezen.

Blu-ray: Hell on Wheels seizoen 4 | Duur: 13 x 41 min. | Release: juli 2015 | Video: 1080p (16:9) | Audio: Engels, Frans DTS-HD MA 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 8-713045-245474 | Met dank aan: eOne Benelux

De schijven van dit vierde seizoen van AMCs hitserie worden aangeleverd in een dubbeldikke Blu-ray keepcase met daar omheen een slipcover. De boel ziet er netjes uit. Voorop zien we hoofdpersoon Cullen en achterop zo ongeveer alle hoofdpersonen van dit seizoen. Achterop verder ook de standaardzaken: een synopsis, informatie over de extra's en de technische details.

eOne heeft voor deze Blu-ray gekozen voor een beeldverhouding van 1.78:1. De beelden komen daardoor mooi uit op televisie; de landschapsshots vooral. De kleuren zijn verder erg levendig en de details scherper dan ooit. Vooral de vele closeups van de serie tonen ontzettend scherpe lijnen en zijn daardoor een genot om naar te kijken. Prachtig zijn de innovatieve shots vanuit het perspectief van een object, waar de filmmakers zo nu en dan voor kiezen.

Het geluid komt verder ook goed tot zijn recht op deze uitgave. Vooral omgevingsgeluiden komen mooi uit de boxen en dragen daarmee sterk bij aan de western-feel van deze serie. De dialoog is ook helder te volgen en krijgt altijd de prioriteit in de geluidsmix.

Extra's zijn veel aanwezig in deze uitgave. Zo heeft eOne gekozen voor een blik op het seizoen, met interviews met cast en crew, een introductie van nieuwe personages, en wat setbezoeken. Maar deze korte, vaak hooguit twee minuten durende extra's, verbleken bij de echte featurettes, die laten zien hoe de afleveringen van de serie gemaakt zijn. Deze bieden veel info over de grootste uitdagingen waar men mee te maken had bij het maken van de afleveringen en wat leuke gedachtegangen van castleden.

Het vijfde seizoen werd op 7 november 2014 aangekondigd, als laatste. Net als met eerdere series, besloot AMC het seizoen in twee delen uit te zenden. Zodoende worden de eerste zeven afleveringen uitgezonden in deze zomer en de laatste zeven volgende zomer, in 2016. Ditmaal wordt Bohannon ingehuurd om te werken bij de Sierra Nevada Mountains.