Recensie HBO Max-serie 'The Tourist'

Recensie HBO Max-serie 'The Tourist'

Deze Australische misdaadthrillerserie begint veelbelovend, maar takelt vervolgens razendsnel af.

Regie: Daniel Nettheim, Chris Sweeney | Cast: Jamie Dornan (de man), Danielle Macdonald (Helen Chambers), Shalom Brune-Franklin (Luci), Ólafur Darri Ólafsson (Billy), Greg Larsen (Ethan Krum), Damon Herriman (Lachlan Rogers), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 56-59 minuten | Jaar: 2022

Geheugenverlies is een veelgebruikt plotelement in films en series omdat het altijd een lekker dramatisch effect heeft. Het niet weten van je identiteit, laat staan wat je de afgelopen jaren hebt uitgevoerd, zorgt voor spanning. Toch is geheugenverlies in werkelijkheid vaak minder vergaand en is een persoon niet meteen alles kwijt.

Desondanks hoeft het aandikken van de aandoening niet per se een bezwaar te zijn en heeft dit zelfs briljante films opgeleverd zoals Memento, ook al gaat die om het onvermogen van de hoofdpersoon om nieuwe herinneringen aan te maken. Regisseur Christopher Nolan maakte de verwarring nog groter door zijn verhaal op te knippen en achterstevoren te vertellen.

Compleet geheugenverlies, hoe onrealistisch ook, is het voornaamste gegeven in het zesdelige eerste seizoen van de BBC-HBO-samenwerking The Tourist. Het eerste kwartier is ronduit spectaculair en voelt veelbelovend. Een onbekende Noord-Ierse man (gespeeld door Fifty Shades-acteur Jamie Dornan) wordt in de Australische woestijn op de hielen gezeten door een gigantische truck met oplegger en uiteindelijk in de flank aangereden.

De man belandt in het ziekenhuis waar hij alles over zichzelf kwijt blijkt te zijn. De ambitieuze maar naïeve verkeersagente Helen ondervraagt de man en probeert hem enigszins op weg te helpen. In zijn zak vindt de man een briefje met een uitnodiging om in een restaurant in een stadje verderop te verschijnen. Hij besluit daar gehoor aan te geven, maar het valt te bezien of dat een verstandige keuze is.

The Tourist is ontsproten aan het brein van de broers Harry en Jack Williams, bekend van series als Liar, The Missing en diens spin-off Baptiste. Gedoseerd voeren de schrijvers informatie over de naamloze man en de mensen die hij in de zoektocht naar zijn identiteit en vooral het waarom van de aanslag op zijn leven ontmoet en herontmoet. Dit is in de eerste twee afleveringen verfrissend en uitermate spannend.

Naarmate de Williams-broers hun verhaal ontvouwen zet enige mate van vermoeidheid in. Politieagent Helen vormt nog de meeste stabiele factor en zorgt met het subplot over een veeleisende verloofde voor het meest invoelbare drama. Maar als blijkt dat vrijwel elk personage er een dubbele agenda op nahoudt en je als kijker voortdurend op het verkeerde been wordt gezet, kan dat moeilijk aanvoelen als iets anders een trucje.

Toch weten de makers met deze misdaadserie best interessante dingen uit te halen. De slechteriken, een enorme Amerikaan met cowboyhoed voorop, zijn kolderiek grotesk en lijken met de geweldsexplosies zo te zijn weggelopen uit een film van Quentin Tarantino. De humor laveert tussen zwartgallig en slapstick. Vervreemdende plotelementen doen weer sterk denken aan met name de recente opleving van Twin Peaks en de muziek en setting hebben nog het meest weg van een western.

Voortdurend vergelijkingen willen trekken doen een productie vaak geen goed, maar bij The Tourist komt alles op prettige wijze samen. Het voordeel van de twijfel vervalt echter in de vijfde aflevering, waarmee de makers compleet uit de bocht vliegen. Naast een overdreven uitlegstand gaan ze ook op de metafysische toer, wat toch vooral op de lachspieren werkt.

Dornan haalt het beste uit zijn personage en zet een compleet andere figuur neer dan in de stoute erotische filmreeks waarin hij letterlijk en figuurlijk de klappen uitdeelde. De Griekse schurk gespeeld door Alex Dimitriades (die sommigen nog zullen kennen van Heartbreak High en Head On) is helaas te veel een karikatuur. Dornans vrouwelijke tegenspeler Shalom Brune-Franklin gun je vooral het goed uitgewerkte personage dat haar charisma rechtvaardigt.

The Tourist begint sterk, zelfs uiterst spannend met de expliciete verwijzingen naar Steven Spielbergs Duel, maar takelt in rap tempo af en verspeelt alle krediet. Het plot is zaligmakend en alles en iedereen moet zich daarnaar voegen. Een tweede seizoen is in de maak, maar de noodzaak hiervan zal velen ontgaan.

★★★☆☆

The Tourist is te zien bij HBO Max.