Recensie HBO Max-serie 'Who Killed Biggie and Tupac?'

Een welles-nietesonderzoek naar de moorden op 's werelds bekendste rappers.

Regie: Kim Duke | Afleveringen: 3 | Speelduur: 44 minuten | Jaar: 2023

De liquidaties van rappers Notorious B.I.G. en Tupac zijn mogelijk de bekendste onopgeloste moordaken uit de jaren negentig. Een kwart eeuw later is er nog steeds veel onenigheid over de precieze gang van zaken en of deze moorden wel goed zijn onderzocht door de politie van Los Angeles. De documentaire Who Killed Biggie and Tupac? wil zich journalistiek en onpartijdig wijden aan deze zaken, maar probeert ondertussen de kijker duidelijk één mening aan te smeren.

Met de opbouw van een driedelig onderzoek poogt de serie zich te profileren als een serieus journalistieke benadering. De eerste aflevering bevat een lawine aan namen en onderlinge relaties tussen de rappers, waardoor het begin enorm desoriënterend is. Dit wordt niet geholpen door de grote kwaliteitsverschillen in audio- en beeldmateriaal tussen moderne en oude media. Hedendaagse interviews met experts worden vaak ineens ondergesneeuwd door een krakend radiofragment uit 1997.

Elke aflevering draagt een toepasselijke titel die iets zegt over het overkoepelende verhaal. The Men introduceert beide rappers en legt systematisch uit hoe de avonden van beide moorden eruit hebben gezien. The Myths speelt in op het mysterie en 'verkeerde' politieonderzoek naar de moord op Notorious B.I.G. (wat het uiteindelijke thema presenteert). Afsluiter The Legends verkent de hedendaagse impact van beide rappers, waarmee het belang van de onopgeloste moordzaken extra wordt benadrukt.

Hoewel er in principe niets mis is met deze opbouw, zorgt deze nog voor het bekijken van de serie voor een probleem. De moorden op beide rappers blijven onopgelost en een documentaire zal niet de definitieve oplossing presenteren. Maar de serie doet alsof dat wel het geval is en daarmee worden veel statements gemaakt die niet bewezen zijn of kunnen worden.

Hierdoor vervalt het geheel in een vervelende (en soms letterlijke) welles-nietesdiscussie tussen de politie van Los Angeles en de FBI, die er contrasterende theorieën op nahouden. Dit kinderachtige vertelstijltje wordt nog eens in de schijnwerpers gezet als een LAPD-agent live reageert op de theorie van een FBI-agent, door middel van een livereactie op zijn interview. De betrouwbaarheid van de argumenten wordt hierdoor aan beide kanten verzwakt.

Wel is duidelijk dat de serie graag de kijker één specifieke theorie wil laten geloven. Door deze vaker dan nodig te presenteren wordt de journalistieke integriteit en neutraliteit van de serie constant tenietgedaan. Dit alles wordt jammer genoeg versterkt door een afsluitend statement over het openbaar maken van verborgen onderzoeksdocumenten, zodat de rest van de wereld zijn oordeel over deze zaken kan vellen.

Dit is helaas een manier die meestal niet werkt, zeker niet wanneer er veel emoties verbonden zijn aan de mensen die zijn vermoord. Juist deze openbaring van achtergehouden informatie kan leiden tot grote misinformatie, complottheorieën en onnodig wantrouwen naar de politie. Laat dit laatste nou net gerelateerd zijn aan het diepere thema over corruptie in de Amerikaanse politie, specifiek die van Los Angeles.

Door de grote focus op de politiestaat minimaliseert de serie de benderivaliteit tussen beide rappers, zij het bewust of onbewust. Daarmee wordt meerdere keren benoemd dat de concurrerende labels waar beide artiesten actief voor waren ook een dergelijke (soms crimineel getinte) rivaliteit hadden. Door vooral te focussen op de verkeerde aanpak van de politie profileert Who Killed Biggie and Tupac? zich als een serie die gemakzuchtig munt slaat uit een bewogen onderwerp.

Een documentaire als deze kan nooit definitief zeggen wie de moorden heeft gepleegd, maar men doet weinig om de persoonlijke mening te onderdrukken. Het verhaal van Notorious B.I.G. en Tupac kan worden aangewend voor commentaar op het corrupte Amerikaanse politiesysteem en hoe dat ervoor heeft gezorgd dat dergelijke moordzaken nooit zijn opgelost. Het blijft alleen jammer dat er een sensationeel spektakel van moet worden gemaakt waarin veel oud zeer wordt blootgelegd en maar weinig daadwerkelijk wordt opgelost.

★★☆☆☆

Who Killed Biggie and Tupac? is te zien bij HBO Max.