Blu-ray recensie: 'The Blacklist' seizoen 2

Mooie uitgave, boordevol extra's.

Bedenker: Jon Bokenkamp | Cast: James Spader (Raymond Reddington), Megan Boone (Elizabeth Keen), Diego Klattenhoff (Donald Ressler), Ryan Eggold (Tom Keen), Harry Lennix (Harold Cooper) | Jaren: 2013 "“ heden | Release: NBC, RTL4

Het uitgangspunt van hitserie The Blacklist is vrij eenvoudig. Voormalig legerofficier Raymond Reddington is gedurende twintig jaar een crimineel geweest, maar besluit zichzelf aan te geven bij de FBI. Hij blijkt een plan te hebben en een waslijst met namen en vindplaatsen van criminelen opgesteld te hebben. Samen met een team van agenten, jaagt Ray op de misdadigers.

De synopsis van dit tweede seizoen: Decennia lang stond voormalig overheidsagent Raymond "Red" Reddington op de FBI's lijst van de meest gezochte voortvluchtigen. Vorig seizoen gaf hij zich ineens over aan de FBI maar nu werkt de FBI voor hem terwijl hij politici, maffiosi, spionnen en internationale terroristen van een 'zwarte lijst' afvinkt. Hij zal helpen ze allemaal te vinden… op voorwaarde dat Elizabeth "Liz" Keen met hem als zijn partner blijft werken. Red wil Liz leren denken als een crimineel en dat ze 'het grotere plaatje' leert zien…of ze het nu wil of niet.

Het tweede seizoen van de serie werd bijzonder goed bekeken. De eerste aflevering trok maar liefst 19,3 miljoen kijkers naar NBC en gedurende het seizoen waren er praktisch altijd minimaal 15 miljoen mensen die afstemden op de zender. Toch zakte de boel tegen het einde in, en zakte het aantal kijkers tegen de finale naar 12 miljoen. Recensenten blijven reageren gemengd op het tweede seizoen. Op RottenTomatoes staat het seizoen op 71%, na zeven getelde recensies. Mensen vinden het snelle tempo nog altijd fijn, maar het verhaal blijft wat eenvoudig.

Blu-ray: The Blacklist seizoen 2 | Duur: 938 min. | Release: augustus 2015 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Italiaans, Portugees 5.1 DTS-HD MA | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Arabisch | Discs: 6x Blu-ray | EAN: 8-712609-648065 | Met dank aan: Sony Pictures

De Blu-rays van dit tweede seizoen worden op eenzelfde wijze aangeleverd als het eerste seizoen. Het geheel bestaat uit een dikke blauwe keepcase, met voorop een beeld van James Spader als Raymond Reddington. Achterop een synopsis van dit seizoen en de gebruikelijke informatie, waaronder de technische details en wat informatie over de extra's.

Maak je de box open, tref je de zes schijven netjes los op houders. Op elke schijf staat aangegeven wat je erop aantreft. Binnen in de hoes vind je uitgebreide informatie over de afzonderlijke afleveringen. Het belangrijkste in dit overzicht is een synopsis, die telkens één zin telt en een algemeen beeld schetst van de afzonderlijke afleveringen.

De Blu-ray uitgave van de serie is indrukwekkend. De boel ziet er erg realistisch uit, mede door de aanpak van filmen, waarbij veel nadruk op gezichten en personen ligt. De boel is daardoor mooi om naar te kijken en de scherpte van het opgepoetste beeld wordt duidelijk bij het kijken. De soundtrack is ook goed, waarbij muziek soms lekker de boventoon voert, maar het dialoog altijd volgbaar blijft.

Er zitten redelijk wat extra's op deze uitgave. Natuurlijk is er het standaardspul: audiocommentaar en verwijderde scènes. Interessanter zijn de vier andere featurettes, die samen zo'n 50 minuten in beslag nemen.

Zo heb je een hele extra die draait om de aanwezigheid van Ron Perlman in het tweede seizoen. Hij speelde Luthor Braxton en heeft een coole rol. Ook de geest van Reddington wordt besproken in een extra, en zijn beweegredenen.

Nog interessanter is de featurette Het bouwen van een Blacklister: Vanessa Cruz. Deze toont ons hoe men een crimineel uitdenkt. Een interessant proces, dat veel informatie geeft over het maken van de serie. Tot slot is er nog een featurette van bijna een kwartier over de crew van Reddington.

Het kon niet anders, of er zou een derde seizoen komen voor de serie. Ditmaal wordt de opzet van de show wat anders, gezien het einde van het tweede seizoen. Daarin was te zien hoe Liz en Reddington samen wegreden naar een onzekere toekomst. NBC voorzitter Robert Greenblatt belooft op basis van dat einde een flinke twist voor het nieuwe seizoen, dat op 1 oktober van start gaat. "Waar het verhaal heen gaat is geweldig, want het is anders dan het format tot nu toe was," aldus Greenblatt.