Recensie Disney+-serie 'How to Be a Carioca'

Na het zien van deze serie boek je direct een enkeltje Rio de Janeiro.

Regie: Luciana Bezerra, Tatiana Fragoso, Joana Mariani, e.a. | Cast: Seu Jorge (Francisco), Débora Nascimento (Soraya), Swell Ariel Or (Layla), Peter Ketnath (Mathias), Douglas Silva (Luiz Henrique), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 35-40 minuten | Jaar: 2023

Een Carioca is een bewoner van Rio de Janeiro die de levenswijze van de stad omarmt. Iemand die door het leven danst, niet te veel op de tijd let, iedereen om zich heen helpt en gezamenlijk bier drinkt. Eigenlijk leeft een Carioca zoals een Randstedeling denkt dat het er in het bourgondische Brabant aan toegaat.

How to Be a Carioca bevat ogenschijnlijk los van elkaar staande afleveringen, waarin de leefstijl van een echte Carioca worden bijgebracht. Ogenschijnlijk, want in de laatste aflevering blijkt de draad die door de eerste vijf afleveringen loopt dieprood te kleuren. We volgen vijf verschillende personages die naar Rio de Janeiro vliegen. De een om de as van haar moeder bij het wereldberoemde beeld van Christus de Verlosser uit te strooien, de ander om geld te verdienen zodat zijn familie vanuit Syrië naar Brazilië kan vluchten.

Om uiteenlopende redenen hebben zij allemaal dringend een lesje Carioca nodig. Tijdens hun verblijf in Rio de Janeiro komen ze alle vijf heel kort een echte Carioca tegen: Francisco. Na dat contact zullen hun levens meer hetzelfde zijn. Ze leren om het leven te nemen zoals ze komt, om van het moment te genieten en om te delen.

In aflevering zes leren we dat Francisco (een indrukwekkende rol van Seu Jorge) zelf niet meer de mentale kracht heeft om een echte Carioca te zijn. Hij heeft geen contact meer met zijn zoon en zit financieel aan de grond. Hij krijgt de kans om naar Portugal te emigreren, weg uit zijn geliefde Rio, maar dan moet hij wél binnen een werkdag een nieuw paspoort regelen. Daarvoor moet hij heel de stad door en tijdens die tocht komt hij de vijf hoofdpersonages van de eerdere afleveringen tegen.

Het laat zich raden dat How to Be a Carioca positief eindigt. De serie profileert zichzelf immers als een komedie, al dekt dat genre de lading niet helemaal. Humor is zeker aanwezig, maar onderwerpen als racisme, vluchtelingenproblematiek, oorlog en armoede worden niet geschuwd. En ook al worden deze onderwerpen verbazingwekkend luchtig behandeld, heel veel te lachen valt er niet.

How to Be a Carioca kan beter worden bestempeld als een indrukwekkend drama met veel ruimte om te ademen. Ogenschijnlijk biedt de serie vooral luchtig vermaak, waardoor de zes afleveringen makkelijk achter elkaar te bekijken zijn, maar deze geeft ook genoeg mee om na te denken over wat er gaande is in de wereld. Zal de denkwijze van een Carioca de wereldproblematiek oplossen? Nee, zeker niet. Maar als je wat vaker leeft als een Carioca ga je je wereld wél een stukje leuker vinden.

★★★★☆

How to Be a Carioca is te zien bij Disney+.