DVD-recensie: Haven seizoen 3

DVD-recensie: Haven seizoen 3

Een rijkelijk gevulde uitgave.

Bedenkers: Sam Ernst | Jim Dunn | Gebaseerd op: The Colorado Kid, Stephen King | Cast: Emily Rose | Lucas Bryant | Eric Balfour | Jaren: 2010 - heden | TV-release: Syfy

Haven is een serie die losjes gebaseerd is op het boek The Colorado Kid van de wereldberoemde schrijver Stephen King. De serie werd met matige kritieken ontvangen, maar is bij de kijker absoluut een succes te noemen. Halverwege december kwam het vierde seizoen in de Verenigde Staten tot een einde, en nu is er in Nederland de DVD-release van het derde seizoen.

Het uitgangspunt van Haven is eenvoudig. FBI-agent Audrey Parker (Emily Rose) komt aan in het kleine stadje Haven, in Maine. Het is het begin van een bovennatuurlijk avontuur, waarbij ze te maken krijgt met een bizar fenomeen dat The Troubles heet. Het leidt haar tot de ontdekking dat er niet alleen meer mis is met Haven dan ze denkt, maar ook met haar eigen leven. Ze blijkt een totaal andere identiteit te hebben...

Seizoen 3
Dit derde seizoen pikt het verhaal direct na de gebeurtenissen in de laatste aflevering van seizoen twee op. Audrey is op brute wijze ontvoerd, en Nathan wordt ervoor gewaarschuwd geen relatie met haar aan te gaan. Duke lijkt daarnaast met Nathan in een gevecht tot de dood verzeild te raken.

DVD: Haven seizoen 3 | Duur: 41 min. / 13 afleveringen | Release: februari 2014 | Video: 16:9 | Audio: Engels / Dolby Digital 5.1 | Discs: 4 x DVD | EAN: 8713045241056 | Met dank aan: Entertainment One

Het derde seizoen van de serie is uitgegeven in een nette slipcase. Zoals vaak het geval, is de coverart op de DVD-hoes exact hetzelfde als de slipcase. In de hoes tref je vier DVD-discs aan. Disc één, twee en drie bevatten elk vier afleveringen en verder geen extra zaken. Op de laatste en vierde disc tref je de dertiende aflevering van het seizoen aan, evenals de extra's.

Het is een nette uitgave, al hadden we graag gezien dat de discs elk een ander ontwerp hadden gehad. Het enige onderscheid dat je nu ziet is het nummer van de disc en de titel van de afleveringen die je erop aantreft. Enige extra informatie in de hoes, zoals bijvoorbeeld een korte synopsis van afzonderlijke afleveringen, was mooi geweest. Nu is het een zeer minimalistische hoes.

De extra's
Wat de extra's betreft zit het wel snor met deze uitgave. Het meest opvallend is een documentaire van drie kwartier met de titel The Haunting Truth about Haven. De documentaire is leuk om naar te kijken als je meer over de serie en de gedachten achter het verhaal te weten wil komen. Een andere mooie toevoeging zijn de webisodes, Escape to Haven.

Verder, en deze vonden we verrassend, is er nog een goede toevoeging: een verslag van het Haven-panel tijdens de New York Comic Con. Het is leuk om te kijken, en het komt duidelijk naar voren dat zulke panels erg leuk zijn om te bezoeken. Andere extra's zijn vrij standaard, zoals audiocommentaren, weinig zeggende verwijderde scènes, een blooper reel en de trailer van seizoen 3 en 4.

Haven seizoen 3 is een nette uitgave, met veel leuke extra's. Het enige minpunt is wat ons betreft de DVD-hoes, waar iets meer in had mogen zitten. Denk maar aan een klein boekje met wat informatie over de afleveringen. Daar kun je nu nergens iets over terugvinden, behalve op internet uiteraard.

Ondertussen is het vierde seizoen van Haven al op televisie te zien geweest. Het vijfde seizoen heeft daar al groen licht gekregen en zal maar liefst 26 afleveringen krijgen (in tegenstelling tot de korte eerdere seizoenen). Later dit jaar moet dat vijfde seizoen te zien zijn. Een Nederlandse releasedatum is niet bekend, al zal het seizoen vast op kabelzender SyFy te zien zijn.